Lange titel, maar zeer goede stelling! Ja, absoluut. Ik heb hier persoonlijke ervaring mee (en dat zeg ik niet met een dikke nek, dus hopelijk komt het ook zo niet over), maar daar zijn heel veel problemen mee. Ik ben er tevens van op de hoogte dat daar al moeite in gestoken wordt, maar naar mijn mening gaat het niet efficiënt genoeg en wordt het ook niet genoeg gedaan.
Ik heb in het lager nooit iets moeten leren. In het eerste leerjaar kreeg ik extra taken (voor iedereen die sneller klaar was), dingen die voor hogere jaren bedoeld waren, en dat was heel goed. Zo verveelde ik (en anderen uit mijn klas) me niet te veel. Dit was zeer goed, maar het ontwikkelt natuurlijk geen studiehouding. Het biedt gewoon wat voeding voor de brein, om het zo te zeggen. Later kreeg ik zelfs dat niet meer, dus toen hebben ze me gewoon een jaar laten overslaan. Dat is, volgens mij, vaak een heel foute keuze. (Ik zeg niet dat dat per se bij iedereen zo is, maar bij veel mensen toch wel.) Die kinderen zijn vaak qua schoolprestaties wel op een "hoger" niveau, maar dat betekent niet dat ze communicatief en emotioneel datzelfde niveau hebben. Dat betekent ook niet dat ze inzichtelijk hetzelfde niveau hebben. Een jaar overslaan kan goed zijn om mensen meer te laten nadenken, maar in mijn geval heb ik daar nooit heel veel meer door moeten doen (ik scoorde logischerwijze wel iets minder, maar echt blokken of studeren moest ik nou ook niet doen) en ik geloof dat dat bij veel andere kinderen ook zo is.
Extra oefeningen in het lager onderwijs leert geen studiehouding aan en dat is niet de schuld van de leerkrachten, want die oefeningen tonen dat ze er echt mee bezig zijn (en het kost hun ook heel wat meer werk, waarvoor respect). Ik vind dat het van hogerhand zou moeten komen. Ik heb doorheen heel mijn middelbaar onderwijs namelijk gemerkt dat ik compleet géén leerhouding had en dat is me wel vaker zuur opgebroken (en ik was niet de enige, trouwens, er waren een hoop mensen die het nog zwaarder te verduren hadden dan ik).
Het zou dat soort leerlingen geloof ik een hele hoop helpen als daar van hogerhand meer mee gedaan wordt, want op klas- of zelfs schoolniveau kun je daar zeer weinig aan veranderen, jammer genoeg.
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried