Ik denk dat veel mensen hier onderschatten wat voor grote rol scholen al hebben bij de opvoeding van kinderen, vooral hij jonge kinderen. Deze jonge kinderen spenderen zo veel tijd in het bijzijn van hun leerkracht dat deze geheel automatisch een opvoedende rol krijgt in deze relatie, of iemand dat nou wil of niet.
Scholen leren niet alleen rekenen en schrijven. Daarnaast zijn ze namelijk ook bezig met het leren van normen en waarden, gedragingen in een groepsverband, gespreksvoering (beurt nemen, presenteren) en een kijk geven op de wereld (burgerschapsvorming, multi culturele samenleving).
Ik zeg niet dat de scholen meer invloed moeten krijgen, integendeel. Ik denk juist dat heel veel ouders té veel op de schouders van school leggen in deze tijd en boos worden als er vervolgens iets mis gaat.
Waar ik best wek van schrik hier, is dat iedereen daadwerkelijk denkt dat scholen helemaal niets aan pesten doen. Begrijp me niet verkeerd: als je zelf ooit gepest bent, vind ik dat heel erg voor je en ook als scholen daar (in jouw opzicht) te weinig mee deden. Maar ik ben zelf werkzaam in het onderwijs en pesten en pestprotocollen is iets wat dagelijks aan bod komt bij leerkrachten.
Punt is dat er tientallen — al dan niet honderdtallen — onderzoeken zijn gedaan naar pesten en wat de meest effectieve oplossing is, en er is gewoon géén conclusie. Doe je het ene, dan geef je de pestende leerling handvaten om op andere manieren te pesten. Doe je het andere, dan plaats je de gepeste leerling in een groter isolement. Voor leerlingen wordt al zó veel gedaan (Rots en Water trainingen, SOVA trainingen) maar dat wordt vaak door de vingers gezien omdat er in het nieuws nog regelmatig wordt gesproken over pesten. Waar niet naar wordt gekeken is naar de kinderen of scholen waar het wél goed bij gaat.
Het spijt me, ik wil niet aanvallend overkomen. Maar ik ben zelf leerkracht en het is heel frustrerend om te zien dat zo veel mensen het idee hebben dat het school "niets kan schelen" of dat ze er te weinig aan doen.
•