Julien Thomas Mercier
Mindreader, the commonroom, with Theo & Ace
Het was niet zo slim om zelf een beetje te gaan zitten pulken en trekken om zo het glas uit zijn hand te halen. Het meisje had gelijk: hij maakte het alleen maar erger. Maar zo was hij: hij loste het probleem graag eerst zelf op, als dat kon. Hij liet niet meteen anderen hem helpen, enkel omdat hij ergens vond dat hij volwassen was en het zelf moest oplossen. Maar Theo liet hij wel toe. Hij was echt niet handig bezig, en kreeg niet veel mee van de rest. Enkel dat het meisje niet goed tegen bloed kon en daarom liever niet naar zijn hand keek. Hij liet Theo hem meenemen naar de toiletten. Een enkele hand had hij gevoeld van hem op zijn rug, en dat voelde, al was het maar even, fijn.
Maar voordat ze weg waren werden ze opgehouden door Ace. Die had wel degelijk door dat hij zijn gedachten had gelezen. En al snel kwam hij er achter dat hij hem getest had daarop, door zijn gedachten een bepaalde kant op te sturen. "Wat was er Julien, hoorde je dingen die je niet wilde horen?" Hij reageerde hier niet op, enkel zond hij hem een duistere blik en waren zijn ogen wat meer samengeknepen, maar dit keer venijniger. Hij hoefde niet zo gepikeerd te reageren. Hij kon er niets aan doen. Ergens wilde hij de jongen dat ook uitleggen, maar hij begon al weer met praten. Opeens had hij pijn, weer migraine in zijn hoofd. Hij fronste even een enkele wenkbrauw. Er waren hier niet veel anderen, dit kwam door Ace, wist hij. Plezierig was het niet bepaald, hij wist niet welke pijn vervelender was: die in zijn hand of die in zijn hoofd. Door de migraine had hij niet de mogelijkheid voor een gepaste reactie. "Als ik jou was, zou ik mijn hoofd uit andermans gedachten houden. De volgende keer zijn ze minder lieflijk," “Whatever, Putain” (Frans voor hoer, een soort f*ck in Nl) had Julien enkel sissend geantwoord. Hij zou zich niet laten intimideren door Ace. En die woorden floepten er nu eenmaal zo uit. Hij wilde hem nu ook niet uitleggen dat het zijn bedoeling niet was geweest, dat hij er niets aan kon doen en zelf ook niet zomaar gedachten wilde horen, want Ace deed zo gepikeerd. Toen hij hem losliet voelde hij gelukkig dat de migraine weg ging.
There you go Ace, heb je je eigen migraine weer terug.
Aangekomen in de toiletten vloekte hij even in het Frans. “Merde!” Dat gebeurde nu eenmaal vanzelf. Hij keek even naar Theo, die er vast niet veel van begreep. “Oké, ik weet niet wat ‘jou ding’ is, maar ‘mijn ding’ is zeg maar dat ik gedachten kan lezen. Helaas pik ik ze zomaar met no reason op, dus vandaar een gepikeerde Ace.” “Hij moet zich niet zo aanstellen” zei hij en hij zuchtte even.
Oké, ze waren hier gekomen met een reden, dus hij had zijn hand onder de kraan gedaan terwijl Theo op zoek ging naar de EHBO doos.
Hij haalde rustig adem terwijl hij Theo de glasstukjes uit zijn hand liet halen. “Zo, zo, iemand weet echt wat hij doet” zei hij met een klein grijnsje. Hij kon gelukkig wel tegen pijn. “Dankje” zei hij vervolgens nog, serieus dankbaar dat Theo zo goed de stukjes uit zijn hand wist te halen. Hij had zijn hand wel stil gehouden en dat kostte best wat moeite, gezien je al snel trilde met je hand, ondanks dat hij een redelijk vaste hand had. Toen alles eruit leek te zijn keek hij even goed naar zijn hand. Hmm, zonder glas zag het er ook niet uit, al de wondjes.
“Misschien even verband om doen?” stelde hij zelf voor. Natuurlijk kon hij dit niet zelf, gezien het erg lastig was om dit met een vrije had te doen, dus hij nam al aan dat Theo dat zou doen. Eigenlijk had hij niemand zich zo makkelijk laten helpen. Maar Theo was wel oké, hij was te vertrouwen meende hij. Nu alle hectiek voorbij was en Theo klaar was met de stukjes uit zijn hand te halen, merkte hij pas op dat ze best wel dichtbij elkaar stonden. Niet per se vervelend vond hij. Hij ademde in ieder geval rustig en kon wel tegen bloed, en Theo ook, dus dat scheelde. Hij keek in zijn ogen terwijl hij wachtte totdat hij het verband om zijn hand zou wikkelen.
Aan niets denken is ook denken.