Standal schreef:
Ik heb vmbo, havo én vwo gedaan. Ik merk heel erg het verschil in klas. Vmbo is inderdaad heel druk en ik merk wel dat op vmbo er heel relaxt over cijfers wordt gedaan. Ergens een vier halen vonden ze op vmbo wel minder erg dan op het vwo, merkte ik. Er werd ook veel meer gepest op het vmbo dan op het vwo en op het vmbo zaten over het algemeen asocialere mensen dan op het vwo.
Ik merkte heel erg dat bij het oplopen van vmbo naar vwo het gepest afnam en de mensen serieuzer werden over school zelf en de vakken. Op vwo zijn de klassen veel rustiger en iedereen probeerde echt op te letten, terwijl op vmbo de lessen zo druk waren dat ik amper een vol uur normaal les heb gehad.
Dit kan natuurlijk verschillen per school, maar dit zijn mijn persoonlijke ervaringen. Niemand op vmbo is dom en op vwo heb ik niemand horen zeggen dat vmbo'ers dom zijn of nutteloos zijn. Alleen uit ervaring weet ik dat heel veel wél asociaal zijn en dat er gewoon veel gepest wordt op het vmbo. Maar iedereen verdient een diploma.
Je moet wel onthouden dat je ouder bent geworden over de jaren heen en dat dat mee kan spelen met de serieusheid en rust in de klas.
Mijn vwo klas was zo gek als een deur en leuk compleet gevuld met ADHD'ers (was niet zo, maar gewoon allejezus druk). In de zesde klas was het wel wat gekalmeerd maar tot de 16/17 jaar waren wij ook gewoon etters.
Ik denk dat vwo'ers gewoon wat meer inzicht hebben in wat hun acties betekenen voor hun omgeving en mensen daarin. Natuurlijk uitzonderingen daargelaten. Ik zeg ook niet dat ze allemaal iets met dat inzicht doen.
Wat ik heel erg heb gemerkt is dat ik wat ben afgezonderd van vmbo'ers, omdat onze school alleen havo vwo leerlingen had en daarnaast vwo en havo niet echt mixte op onze school. Ik heb dus heel lang (nog steeds wel) in een slimme-mensen-vacuüm gezeten en ik denk dat daardoor het beeld stereotyperig is en misschien wel onrealistisch. Dat ik een paar mensen ken die vmbo doen en dus wél echt dom zijn / totaal niet slim / laten lijken dat ze niet echt snugger zijn, en "de rest" oftewel de mensen die een vervolgopleiding doen, die thuis enorm veel interesse tonenn in bijvoorbeeld nieuws em politiek of doorstromen naar havo / vwo, niet echt te zien is.
Ik vind een lager niveau niet erg, ik vind luiheid erg. Als je keihard je best moet doen voor vmbo en thuis een hobby hebt gevonden en de krant leest - vet goed. Als je onvoldoendes haalt op het vmbo (of zesjes) constant uit je neus eet en op de bank hangt - not done.
Continue to share your heart with other people even if it has been broken.