Patholoog schreef:
Ik studeer momenteel in een biologie-biochemie richting en ik weet dat er genoeg technieken zijn waarop een medicijn of iets anders in vitro getest kan worden, om te weten dat het toch nog gezond is voor menselijk gebruik. Daarbij kom ik weer met diezelfde vraag, waarom zouden dieren hier lager moeten staan dan mensen? Is het oké om gevangenen verplicht mee te laten doen aan medicijnproeven? Nee? Dan is het ook niet oké om dieren dit te laten ondergaan.
Ik vind dat alsnog een mening hoor. Ik vind persoonlijk dat er tussen dieren en mensen één heeuul groot verschil staat en dat is de ratio. En het probleem is, mensen die zichzelf opofferen voor de wetenschap, hebben vaak al last ergens van (ongeneeslijke ziekte, etc), dus hebben ze ook teveel last van allerlei omstandigheden waardoor de resultaten niet betrouwbaar zijn.
Voor mij geldt voor deze stelling altijd dezelfde bekende spreuk (die ik echt niet vaak gebruik, maar in deze situatie wel vaak): het doel heiligt de middelen. Als ik door 15 labradors een medicijn kan ontwikkelen wat duizenden/miljoenen/miljarden mensen kan genezen: ja. Heel graag zelfs.
Deep inside, I've never felt alive