• dat momenteel het rekenexamen (degene die je op de computer doet) op vmbo en havo niet meetelt voor het eindexamen en je alleen gedaan moet hebben om te slagen (dus al haal je een 1, maakt helemaal niets uit) en op vwo telt het opeens super zwaar mee in je hele "eindexamen gemiddelde 5,5" en in het "maar één 5 voor Nederlands, Engels, Wiskunde én het rekenexamen).

    Dan heb je een rekenexamen voor alle niveau's en vervolgens wordt maar 1 niveau erop gestraft als je een 3 haalt voor het rekenexamen. Is toch raar?


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ik vind sowieso die verplichte rekentoetsen helemaal nergens op slaan. Oké, misschien zijn ze ergens goed voor maar ik heb in de hele middelbare schooltijd 1 keer een voldoende gehaald voor wiskunde (een 5,5. Inclusief spieken) en zelfs terug gezakt van VWO naar VMBO-T omdat ik echt niets met getallen kan. In het derde jaar van het VMBO zou ik alsnog blijven zitten maar de leraren wilden me matsen als ik beloofde geen eindexamen te doen in wiskunde. Nu snap ik wel dat wiskunde geen rekenen is, maar beide gaan er echt niet in bij me en het zou de enige reden zijn waarom ik m'n diploma niet zou kunnen halen, wat gewoon bullshit is. Gelukkig val ik nog onder de leerlingen die dit jaar niet verplicht een voldoende te hoeven halen voor het rekenexamen om te kunnen slagen, anders had ik echt een enorm probleem :')

    [ bericht aangepast op 29 mei 2017 - 17:52 ]


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Captain_Obvious schreef:
    (...)
    Ik heb voor mijn intake een rekentoets moeten maken (HBO instroom 2de jaar vanuit t VWO).


    Voor mijn intake bij Mediacollege Amsterdam (MBO niveau 4) heb ik ook een soort rekentoets moeten maken, maar voor Grafisch Lyceum en ROC niet. Kan ook per school verschillen, heeft niet per direct iets te maken met het verplichte eindexamen Rekenen.


    Slowly, yet surely I am slipping into the role that was made just for me.

    Lijkt me inderdaad niet heel eerlijk.


    ©1998

    Manoeuvre schreef:
    (...)

    Voor mijn intake bij Mediacollege Amsterdam (MBO niveau 4) heb ik ook een soort rekentoets moeten maken, maar voor Grafisch Lyceum en ROC niet. Kan ook per school verschillen, heeft niet per direct iets te maken met het verplichte eindexamen Rekenen.

    Ik heb alleen iets gezegd over wat ik heb gehad. Ik heb de persoon boven mij nooit beschuldigd van dat álle scholen het wel doen of dat het iets te maken heeft met het eindexamen...?


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik vind het echt belachelijk.
    Eigenlijk is het gewoon het onderuithalen van mensen die niet goed zijn in rekenen. Het telt wel mee als het een 5 is of lager, maar als het een 6 of hoger is, telt het niet mee. Dat is gewoon echt niet logisch.
    Daarbij vind ik dat rekenen minder belangrijk is dan taal. Taal is overal en veel vaker nodig, voor rekenen kunnen we gewoon rekenmachines gebruiken. Ze zouden dan nog beter een taaltoets kunnen geven dan een rekentoets.

    Captain_Obvious schreef:
    (...)
    Ik heb alleen iets gezegd over wat ik heb gehad. Ik heb de persoon boven mij nooit beschuldigd van dat álle scholen het wel doen of dat het iets te maken heeft met het eindexamen...?


    Zeg toch ook niets over wat jij hebt gedaan of gezegd, ik geef alleen informatie naar aanleiding van mijn eigen ervaring.


    Slowly, yet surely I am slipping into the role that was made just for me.

    Hannibal_Lecter schreef:
    Ik vind het echt belachelijk.
    Eigenlijk is het gewoon het onderuithalen van mensen die niet goed zijn in rekenen. Het telt wel mee als het een 5 is of lager, maar als het een 6 of hoger is, telt het niet mee. Dat is gewoon echt niet logisch.
    Daarbij vind ik dat rekenen minder belangrijk is dan taal. Taal is overal en veel vaker nodig, voor rekenen kunnen we gewoon rekenmachines gebruiken. Ze zouden dan nog beter een taaltoets kunnen geven dan een rekentoets.


    Nee sorry... daar ben ik het écht niet mee eens. Zou wel een beetje gek zijn als je wilt checken of je wel genoeg wisselgeld hebt teruggekregen en er dan even een rekenmachine bij moet pakken?

    Ik ben een echte taalliefhebber dus ik vind het aan de ene kant super dat je dit zegt, maar rekenen (niet wiskunde, is iets HEEL anders) is juist in het dagelijks leven ook belangrijk.

    Dat betekent echter niet dat ik de regeling op dit moment goed vind. Maar ik ben ook geen voorstander van het afschaffen. Het is een basisvaardigheid, je leert het namelijk al op de basisschool (niet voor niets dus) en je zou dat wel gewoon moeten beheersen, ook op je zestiende, ook op je twintigste en ook op je vijftigste.

    Ik hen bijvoorbeeld wel oefentoetsjes gehad en oefenmogelijkheden, met de hele klas, dus onze school heeft daar (misschien wel minimaal) aan bijgedragen. Dat is misschien bij sommige mensen belangrijker en stel dat het toch wordt ingevoerd op de havo /vmbo misschien wel nog meer.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Manoeuvre schreef:
    (...)

    Zeg toch ook niets over wat jij hebt gedaan of gezegd, ik geef alleen informatie naar aanleiding van mijn eigen ervaring.

    Je gaf als reactie op mijn reactie: "Kan ook per school verschillen, heeft niet per direct iets te maken met het verplichte eindexamen Rekenen." Dat vond ik een beetje vreemd, terwijl ik geen enkele bewering daarover had gedaan, behalve een feit te vertellen over mijn eigen school.


    Deep inside, I've never felt alive

    Manoeuvre schreef:
    (...)

    HBO'ers voor zo ver ik weet hebben helemaal geen Rekenen (al helemaal niets in de richting van als de opleiding totaal los staat van) en hebben ook geen examen verplichting in Rekenen, maar ik kan het fout hebben hoor, ik baseer dit op wat ik weet van mijn twee vriendinnen die HBO doen.

    Ik krijg bij mijn opleiding Communication and Multimedia Design géén rekenen.
    Ik moest wel wiskunde A of B in mijn pakket hebben, maar ik heb wiskunde nog niet bepaald nodig gehad. :')


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Hannibal_Lecter schreef:
    Ik vind het echt belachelijk.
    Eigenlijk is het gewoon het onderuithalen van mensen die niet goed zijn in rekenen. Het telt wel mee als het een 5 is of lager, maar als het een 6 of hoger is, telt het niet mee. Dat is gewoon echt niet logisch.
    Daarbij vind ik dat rekenen minder belangrijk is dan taal. Taal is overal en veel vaker nodig, voor rekenen kunnen we gewoon rekenmachines gebruiken. Ze zouden dan nog beter een taaltoets kunnen geven dan een rekentoets.


    Rekenen is direct minder nodig dan taal. Volgens mij is de gedachte achter rekenen het denkproces wat er gedaan wordt (net als bij wiskunde). Je kijkt op een andere manier naar problemen. Ik weet niet hoe het op andere niveau's zit, maar op het vwo hadden we in het eindexamen dit jaar ook een hele taaltoets, met letterlijk álle onderdelen die je bij taal kan verzinnen. Van drogredenen tot dt-spelling tot woordenschat. Het was alleen een onderdeel van een normaal SE.

    Ik snap waarom er gerekend moet worden, júist in de moderne tijd als iedereen toch maar z'n rekenmachine erbij kan pakken. Maar de logica om het voor één niveau het verschil te maken tussen slagen en zakken en voor de andere niveau's gewoon 'een extraatje' gaat me te ver.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ik heb hem volgende week en ik doe havo, dus persoonlijk ben ik er best blij mee :'). Ik kan voor een deel nog wel begrijpen dat het voor mavo geld, maar ik snap niet waarom het dan voor havo ook geld en voor vwo niet meer? Hadden ze het beter bij havo tussen de 2 eisen in kunnen gaan zitten, of voor VWO gewoon dezelfde eisen stellen (het examen is toch per niveau anders).


    Prachtig is de onsterfelijkheid maar wat doen wij in de tussentijd? ~ J. Bernlef

    kijk een kind uit mijn school zijn erg raar te doen dus bijvoorbeeld ik speel met andre en dan zegt ze ik wil even met mij sprekenen dan vraagt ze wil je met me spelen nee en dan zegt ze maar je speelt altijd met hun dus ze bedoelt grabitsia en oliwia ze zijn pools en ik ben nederland en half turks en ik praat ook een beetje turks met haar makelijk en een beetje moeilijk echt waar dan pakt zeynep me aan de arm vast en dan neemt ze me mee om tikkertje of verstoppertje te spelen dan zegt ze kom tikkertje spelen dan zeg ik nee dan zegt ze astjeblieft dan zeg ik oke en dan zegt ze ik ga potten dan begint ze bij zich eigen en dan als ze klaar is dan zegt ze klaar dan is zij weg dan moet ik haar tikken echt waar ze heeft teveel moeder vlekken haha lekker voor haar


    Op blockstarplanet kan je bijna alle talen zijn

    sisther_power schreef:
    kijk een kind uit mijn school zijn erg raar te doen dus bijvoorbeeld ik speel met andre en dan zegt ze ik wil even met mij sprekenen dan vraagt ze wil je met me spelen nee en dan zegt ze maar je speelt altijd met hun dus ze bedoelt grabitsia en oliwia ze zijn pools en ik ben nederland en half turks en ik praat ook een beetje turks met haar makelijk en een beetje moeilijk echt waar dan pakt zeynep me aan de arm vast en dan neemt ze me mee om tikkertje of verstoppertje te spelen dan zegt ze kom tikkertje spelen dan zeg ik nee dan zegt ze astjeblieft dan zeg ik oke en dan zegt ze ik ga potten dan begint ze bij zich eigen en dan als ze klaar is dan zegt ze klaar dan is zij weg dan moet ik haar tikken echt waar ze heeft teveel moeder vlekken haha lekker voor haar

    En wat heeft dat met dit topic te maken? (':


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Mijn school heeft ingesteld dat wij (op de Havo) sowieso een 6 moeten halen, just in case hij volgend jaar wel mee gaat tellen.


    — Inner peace, it's hard to find. —