Voldymort schreef:
(...)
Valt best mee. :'D
Ik vind die rekentoets überhaupt zinloos. Toen ik in vier havo zat, kregen we ineens te horen dat we een rekentoets zouden moeten doen en dat deze mee zou tellen voor het examen, dus dat je een voldoende moest hebben. Ik had sinds de basisschool niet meer gerekend zonder rekenmachine en ik zweer je dat ik geluk had dat ik een 5 had gehaald. In zes vwo (ik heb twee extra jaren middelbare gedaan) moesten we 'm weer doen. Het telde nog steeds niet officieel mee, maar we kregen geen rekenonderwijs en iedereen ging ervan uit dat we het wel konden. Ik heb dus zeven jaar middelbare gedaan en amper een minuut echt gerekend, op de 'ouderwetse' manier. Ik kan wel blijven doorzeuren over die rekentoets, maar een grote reden dat veel het niet halen, komt gewoon doordat het rekenonderwijs op de basisschool niet goed is en dat het daarna compleet wordt vergeten. Ondertussen studeer ik al twee jaar en ik heb geen idee hoe het nu zit, maar ik zweer je dat als ik kon toveren, ik het Nederlandse onderwijs flink zou veranderen. :'D
Voor studenten geldt het nu dat alle MBO's verplicht Rekenen hebben als vak naast hun opleidingsvakken, net zoals Engels en Nederlands. De regel voor MBO was dan ook dat je voor Nederlands, Engels en Rekenen echt moest slagen anders krijg je, je diploma niet. Vorig schooljaar kregen wij te horen dat het niet meer geldig zou zijn voor ons jaar en dat we alleen moeten slagen voor Engels en Nederlands. We kregen dan nog wel Rekenen als vak, we moesten het nog wel maken en als je het niet haalt moet je wel nog even een herkansing doen, maar je hoeft niet meer te slagen voor je diploma, het cijfer komt echter wel op je diploma te staan.
HBO'ers voor zo ver ik weet hebben helemaal geen Rekenen (al helemaal niets in de richting van als de opleiding totaal los staat van) en hebben ook geen examen verplichting in Rekenen, maar ik kan het fout hebben hoor, ik baseer dit op wat ik weet van mijn twee vriendinnen die HBO doen.
Slowly, yet surely I am slipping into the role that was made just for me.