Square schreef:
Bij mijn weten zijn die er vaak al, maar worden ze gewoon bitter zelden gehaald.
Maar goed, ik ben er in ieder geval voor. Ik weet dat dit een nogal controversieel onderwerp is en ik snap de tegenargumenten (het is oneerlijk als vrouwen worden voorgetrokken, ik ben zelf een vrouw en wil geen voorkeursbehandeling, etcetera), maar het probleem is gewoon dat vrouwen in de standaardsituatie benadeeld worden wanneer het om topfuncties gaat. Kijk, het uitgangspunt bij een vacature zou natuurlijk altijd moeten zijn dat je de beste persoon voor de baan wilt. Als je logisch kijkt naar de bevolking, dan zou een willekeurig bestuur dus uit ongeveer vijftig procent vrouwen moeten bestaan, aangezien ongeveer vijftig procent van de mensen vrouwelijk is en we er in dit scenario vanuit mogen gaan dat vrouwen net zo gekwalificeerd en geschikt zijn voor leiderschapsposities als mannen, dus op zich zou het geslacht irrelevant moeten zijn. Het probleem is dat het dat niet ís. De huidige situatie is dat mannen vaak een grotere kans hebben op zulke posities, en dat je dus niet de beste persoon voor de baan krijgt, maar de beste mannelijke persoon voor de baan. Dat gaat soms misschien niet eens helemaal bewust, maar de vooroordelen zijn er toch. Om dat tegen te gaan, is een quotum echt geen gek idee, in mijn ogen. Het is niet de perfecte oplossing, en ik denk niet dat het absoluut met keiharde hand afgedwongen moet worden ten allen tijde, maar het is wel een heel logisch middel om vrouwen gaten te laten zagen in dat glazen plafond waar ze nog steeds wat te vaak hun hoofd aan stoten.
Precies dit. Iedereen zegt wel mooi 'ja ik wil niet bevooroordeeld worden omwille mijn geslacht', en dat is logisch.
MAAR. Je wordt als vrouw hoogstwaarschijnlijk flink benadeelt vanwege je geslacht - dit is een feit. De directe statistieken heb ik niet bij de hand, maar het aantal hoogopgeleiden vrouwen stijgt en het aantal vrouwen in bijpassende functies... Nauwelijks?
Het is inderdaad niet een perfecte oplossing, maar ik denk ook dat de verwoording van zulke stellingen veel mensen tegen de haren in strijken. Een quota aan vrouwen klinkt behoorlijk vreemd. Toch is het een oplossing voor een verschrikkelijk relevant probleem, want het is gewoon een feit dat seksisme enorm groot is in zulke gebieden. Daarom vind ik volmondig 'nee' antwoorden een beetje plat.
Wanneer je een CV inlevert bij zulke 'grotere' banen en je bent de enige vrouw, is de kans gewoon groter dat je gewoon op de stapel terecht komt.
Natuurlijk wil je gekozen worden omdat je de beste persoon voor de plek bent, niet vanwege je geslacht.
Maar dat gebeurt nu al helemaal niet. Vanwege je geslacht.
Als het grote verschil eerst een beetje rechtgetrokken wordt, kan die hele quotadiscussie wel weg. Nu is dat echter nog lang niet het geval.
[ bericht aangepast op 16 april 2017 - 18:38 ]
Tijd voor koffie.