• De stelling van deze week luidt:
    Het zou beter zijn als er geen godsdiensten meer zouden zijn.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Queer zijn is gewoon alles

    Ciri schreef:
    (...)

    Ik ben niet Christelijk en geen theoloog. Als ik de rest van het stuk lees, houdt dit vooral in dat wanneer een dochter verkocht werd, zij niet als knecht verkocht mocht worden, maar bedoeld om te trouwen.

    Ik zeg niet dat je alle teksten zo kan verdraaien dat ze vanzelf vredelievend worden, maar wel dat sommige teksten die vandaag worden opgepakt als haatzaaiend, soms niet goed zijn gelezen. Het beste voorbeeld is dan nog wel homoseksualiteit.


    Ben het niet helemaal eens met je observatie, maar ik kan het wel enigszins volgen. Volgens mij staat er gewoon dat als je je dochter verkoopt als slaaf ze geen dingen zal doen als uitgaan (dit stukje is dan wel weer meer interpretatie afhankelijk, maar ik vat dit op als seks).
    Voor de rest ben ik het met je eens, ik denk namelijk ook niet dat alle teksten die je als haatzaaiend kunt opvatten niet ook als iets zou kunnen lezen. Maar bij sommige teksten denk ik niet dat je zo kunt lezen dat er ineens iets anders staat. Ik denk niet dat als bepaalde dingen in een boek staan, hoe goed de andere dingen die er staan ook zijn, je het nog steeds al vredelievend kunt zien.


    Prachtig is de onsterfelijkheid maar wat doen wij in de tussentijd? ~ J. Bernlef

    Romulus schreef:
    (...)

    Als je mij een editie weet te geven van een bijbel waarin geen oproepen in meerdere of mindere mate in staan van geweld, hoor ik het graag. Dit bedoel ik niet sarcastisch, want ik ben er zelf nog geen tegen gekomen.


    Geweld is een intresant onderwerp in geloof omdat het gevoel oproept, ik ben een paganistisch, geen christelijke. Hiervoor ga ik niet speciaal zoeken naar de perfecte bijbel.


    Never forget who you are and where you come from

    Ik weet het niet zo goed. Het zou fijn zijn als mensen meer respect kregen voor elkars geloof. Als dat zo zou zijn denk ik dat het gewoon zo kan blijven. Als dat niet zo is, zou het fijner zijn als dat wordt afgeschaft. Maarja, we leven wel in landen waar vrijheid van meningsuiting is.

    Als er geen religies zijn, gaan mensen zich op andere manieren van elkaar onderscheiden, dus conflicten tegengaan door religies af te schaffen, is zinloos.
    Wel vind ik dat mensen zich te veel vastbijten aan eeuwenoude boeken. De maatschappij is enorm veranderd. Mannen en vrouwen zijn gelijker geworden (nog niet gelijk genoeg, maar er is progressie), homoseksualiteit is in veel landen legaal en mensen leven met andere middelen dan voorheen. Ik denk dat de Bijbel, Tenach en de Koran niet meer horen in deze maatschappij. Ze zetten bovendien mensen aan tot geweld, zoals te zien bij IS. Mensen van IS zijn dan wel geen "normale" Moslims, maar in de Koran wordt wel gezegd dat er geweld gebruikt mag worden om mensen te bekeren tot de Islam. Ze zijn extremere Moslims, maar wel Moslims. Ook het christendom heeft zulke extremere partijen. Die zullen bestaan zolang er religies bestaan. Maar zoals ik al zei, het heeft geen zin om religies af te schaffen. Ten eerste is het onmogelijk en ten tweede gaan mensen zich op andere manieren van elkaar onderscheiden.

    Beter gaan we ons focussen om meer aanvaardbaarheid te creeëren tussen de religies, maar dan zullen gelovigen open moeten staan voor andersgelovigen of ongelovigen. En andersom natuurlijk ook.


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Firgun schreef:
    (...)

    Dat er geen sluitend wetenschappelijk bewijs is tot het bestaan van een god, betekent niet dat heel je godsdienst onmiddellijk larie is, hé? Godsdienst draait om veel meer dan de god zelf.


    Persoonlijk vind ik van wel. Het is allemaal gewoon één groot sprookje en iets waar mensen zich aan vast klampen om hoop of kracht uit te halen... Tja... ik vind het maar ouderwets en onzin.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Ik heb ooit een soortgelijke stelling ingezonden (misschien is dit zelfs de mijne, maar ik herinner me niet meer hoe ik het had geformuleerd), dus ik ga hier nog even mijn mening over geven.

    Het 'deel' van deze stelling waar ik het niet eens mee ben, is de 'meer', want ik denk niet dat je godsdiensten kunt afschaffen. Dat zou enorm onethisch zijn, want iemand verbieden om iets te geloven is misschien bijna net zo erg als iemand dwingen iets te geloven. In de maatschappij zoals hij nu is, moeten godsdiensten blijven bestaan, omdat het een belangrijk punt is in onze meningsuiting.

    Desalniettemin ben ik het wel eens met de rest van de stelling. Ik denk dat de wereld een tikkeltje beter zou zijn als geloof nooit bestaan zou hebben in de eerste plaats (al komt dat misschien doordat ik iets meer wetenschappelijk ben aangelegd). Ik ga niet ontkennen dat geloof mensen kracht geeft en ze op het rechte pad kan houden en ik ga ook zeker niet zeggen dat geloof de oorzaak is van extremisme. Maar mocht geloof nooit bestaan hebben, dan zouden mensen sowieso wel iets anders vinden om kracht uit te putten, net zoals ze iets anders zouden vinden om elkaar kwaad te doen.

    Geloof zoals het vandaag is en altijd is geweest is gewoon niet... modern. Ja, er zijn heel veel moderne gelovige en daar heb ik al het respect voor, maar iedereen lijkt een beetje te vergeten dat niet iedereen modern gelovig is (het Vaticaan met al die hoge christelijken heeft een paar jaar terug gestemd tegen verdraagzamer zijn tegenover homoseksuelen met best wel een grote meerderheid, en dat zijn dus de mensen die het geloof leiden en je gaat me niet wijsmaken dat het grootste deel van de christenen wel helemaal oké is met de LTGBQ gemeenschap). De Bijbel, de Koran, enz. zijn allemaal geschreven in een oude tijdsgeest met een oude blik op de maatschappij en je kunt zeggen wat je wilt, maar geloof zoals het nu is wordt nog steeds gebaseerd op die Bijbel en die Koran van 3000 en 1400 jaar geleden en de kern mag zo mooi zijn als je wilt, maar er staan zoveel dingen in die gewoon niet meer oké zijn in onze huidige tijd. Dus tenzij het geloof meegaat met de tijd, denk ik echt dat het beter niet bestaan zou kunnen hebben.

    Daarnaast: geloof heeft ons zolang tegengehouden in zoveel dingen. Mocht de Kerk het volk niet onderdrukt hebben in de middeleeuwen, zouden we nu misschien (of waarschijnlijk) veel verder staan op vlak van wetenschap en technologie. Een heel groot deel van de oorlogen zijn er gekomen vanwege geloof. En ja, ik ben er zeker van dat de mensheid ook wel een andere reden verzonnen zou hebben om oorlogen te voeren, maar zonder geloof zouden we op zijn minst één ding minder hebben wat ons onderscheidt van elkaar.

    Ik zeg zeker niet dat geloof compleet slecht is (ik vind het om eerlijk te zijn net heel interessant), maar zoals het nu is, past het niet volledig in deze tijd. Ik heb mega veel respect voor mensen die op een moderne manier kunnen geloven en ik geloof ook zeker dat heel veel mensen hun kracht uit hun geloof halen, maar ik denk gewoon dat de wereld net iets beter geweest zou zijn als geloof nooit bestaan zou hebben, of als het vanaf het begin iets vooruitstrevender was geweest.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    nerveus schreef:
    (...)

    Persoonlijk vind ik van wel. Het is allemaal gewoon één groot sprookje en iets waar mensen zich aan vast klampen om hoop of kracht uit te halen... Tja... ik vind het maar ouderwets en onzin.


    Maar wat maakt het ook uit of het een sprookje is of niet? Het doet er geen ene moer toe, als je 't mij vraagt, of God, Allah of JHWH al dan niet bestaat. Het is wat de persoon zélf eruit haalt, hoe het invloed uitoefent op de gelovige, dat het geloof maakt (dat is toch mijn mening, ik weet dat er een hele strekking mensen is die het daar niet mee eens is). Ik geloof niet in een almachtige, alwetende, alomtegenwoordige god - ik geloof niet in een god die ons als poppetjes bespeeld (dat is trouwens ook niet de visie van het christendom), maar ik geloof wél dat door te geloven dat ik iets kan, ik een beter kans maak het ook daadwerkelijk te kunnen. Gaan we het geloof in onszelf dan ook maar van de eerste keer afschaffen?

    Geloven in een god komt op hetzelfde neer, enkel leg je het buiten jezelf. Het zijn de moralen die je eruit haalt, de waarden, of die nu goed of slecht zijn, die de kern van een godsdienst vormen - niet het al dan niet bestaan van een god. Het is immers die god die de regels oplegt, die waarden, maar die zouden even waardevol zijn zonder het bestaan van een god.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried