Ik weet inhoudelijk te weinig van cijfers, onderzoeksresultaten, e.d. maar het grote probleem hiermee is, dat je stadsbewoners dwingt hun eventueel vervuilende vervoermiddel te vervangen, te verkopen, etc. Moet je als stad dan een vergoeding aanbieden? Hoeveel dan? Is daar wel budget voor? Worden bepaalde vervoersmiddelen dan niet uitgesloten van gebruik in stadscentra omdat er geen milieuvriendelijk model bestaat? Maak je daar het stadscentrum niet minder bereikbaar door, waardoor je moet investeren in openbaar vervoer?
Persoonlijk vind ik het helemaal niet zo'n gek idee, maar ik ben dan misschien wat radicaler en zou zeggen: maak de markt voor in ieder geval nieuwe vervoersmiddelen strikt voor zo min mogelijk vervuilende vervoersmiddelen. Op den duur zijn vervoersmiddelen aan vervanging toe (ook al zijn er uitzonderingen van bromfietsen die complete generaties overleven of zo, maar je snapt wat ik bedoel) en dan moet je zorgen dat de keuze die de consument heeft dan dus zo min mogelijk vervuilend is. Maar het is ingewikkeld met dingen als Marktplaats, etc.
Het probleem met de stadscentra vrij maken van vervuilende vervoersmiddelen is, dat ik bang ben dat het op korte termijn (te) veel geld gaat kosten om in te voeren en op lange termijn het financieel helemaal niet zo rendabel is. En laten we wel wezen: de overheid wil geen geld verliezen, eerder verdienen. Ik denk dat dit een belangrijke factor is om het mogelijk te maken.
[ bericht aangepast op 5 maart 2017 - 14:18 ]
"A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife