• Aanstaande woensdag wordt mijn oma begraven. Ik ben waarschijnlijk het enige kleinkind dat iets gaat zeggen en ik vind het vreselijk moeilijk. Ik wil heel graag, ik heb ook een heleboel in mijn hoofd wat ik wil gaan zeggen, maar hoe zet ik dat op papier? Hoe zorg ik ervoor dat ik daar niet 10 minuten sta te bazelen? Het is mijn laatste kans en ik wil geen spijt krijgen dat ik niet alles heb gezegd, maar ik weet ook niet hóe ik het moet zeggen. Heeft één van jullie hier ervaring mee? Mijn oma was altijd heel trots op het feit dat ik verhalen schreef en nu wil ik iets moois en persoonlijks voor haar schrijven, maar krijg ik alleen maar troep op papier. Help? ):

    * Wil een mod de titel aanpassen? Het moet 'op' een begrafenis zijn en niet 'om'. Sorry!

    [ bericht aangepast op 4 feb 2017 - 22:05 ]


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik heb zelf niet voorgelezen op de begrafenis van mijn opa, maar mijn tante wel. Ze had een mooie tekst geschreven en ik weet nog dat het was omdat ze veel herinneringen beschreef, misschien moet je geen verhaal maken, maar kan je wel alles mooi beschrijven zodat je de mensen in de herinneringen trekt door veel details erin te stoppen en het taalkundig mooi te maken?


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    -> Titel aangepast


    If we hug a little tighter, our hearts will be a little closer

    Zet eerst gewoon alles neer wat je wilt vertellen, hoeft nog niet mooi te zijn, maar gewoon dat je niets vergeet.

    Dan kun je vervolgens een beetje gaan schaven, het mooi maken.

    Vooral aan je ouders of iemand dichtbij laten lezen, wat ze ervan vinden en of ze eventueel tips hebben.

    Probeer het persoonlijk te houden, details misschien, herinneringen.

    Je mag me altijd pb'en.

    Gecondoleerd en heel veel sterkte!

    Edit :
    Ow! En print het in groot lettertype uit en misschien kun je iemand vragen om mee naar voren te gaan om jou te steunen en eventueel over te nemen.

    [ bericht aangepast op 4 feb 2017 - 22:11 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    ik heb ook op een begrafenis gesproken van iemand die me heel dierbaar is (ik zeg openbaar liever niet wie) en ik geloof zelfs dat er twee quizletters naar de begrafenis zijn gekomen om me te steunen (felicia/agree en lies/mabeI)


    om eerlijk te zijn weet ik niet meer wat er precies instond (ik had het in het hulst van een slapeloze nacht geschreven want ja dan schrijf ik al mijn verhalen en gedichten nu eenmaal) maar ik ben het bestand kwijtgeraakt, wat ik erg jammer vind
    om eerlijk te zijn maakt het helemaal niet uit hoe je het zegt of hoe 'mooi' het is geschreven want uiteindelijk gaat het over wat je zegt en breng je een boodschap over naar de gegadigden

    ik denk dat het vooral belangrijk is dat je sterk genoeg bent om heel de tekst door te kunnen lezen zonder dat je in tranen uitbarst want eenmaal je begint, is het erg moeilijk om door te lezen en dan moet iemand het overnemen (wat vrij jammer is aangezien het jouw persoonlijke tekst is, snap je wat ik wil zeggen?)
    zo heb ik gewoon niet gehuild de hele begrafenis niet (ik snap nog steeds niet hoe ik dat gedaan heb haha)
    een tip: niet naar de mensen kijken tijdens het lezen, over de mensen heen kijken (vooral niet naar de eerste rij, want dat zijn de naaste familieleden en die kunnen emotioneel worden bij het horen van de tekst en dat kan aanstekelijk werken)


    ik wil je graag helpen maar ik denk dat het moeilijk is om je te helpen want jij bent de enige die aanvoelt hoe bepaalde dingen verwoord moeten worden
    in deze situatie is er echt niet iets van dat is goed en dat is slecht nee maak je geen zorgen
    om dingen goed op papier te krijgen kan je een woordspin maken, bepaalde zinnen schrijven die je er zeker in wilt hebben of gebeurtenissen beschrijven
    daarna (als je het gevoel hebt alles gezegd/geschreven te hebben) kan je het tot één geheel maken en eventueel enkele zaken weglaten zodat het niet té lang wordt

    ik wil het gerust nalezen maar dan moet jij wel duidelijk aangeven waar ik moet op letten aangezien dit echt heel persoonlijk is

    veel succes en sterkte gewenst!

    [ bericht aangepast op 4 feb 2017 - 22:31 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys