Ja, hier iemand die een tijdje niet meer heeft kunnen slapen zonder de pilletjes, maar nu al meer dan een maand zonder doet, hehe.
Toen ik voor het eerst melatonine gebruikte, gebruikte ik een potje met 500 pilletjes, waarvan ik er maar een gebruikte (we praten over 5 jaar geleden). Toen kreeg ik ontzettend veel hoofdpijn en stopte ik, waarna de hoofdpijn stopte. Uiteindelijk ben ik drie jaar later weer begonnen, omdat mijn slaapproblemen verergerde en toen begon ik aan de Sleepzz 1,5 en 3 mg melatonine. Hier heb je maar één tablet van nodig en geloof me, ik sliep als een roos. Uiteindelijk was deze niet meer te verkrijgen en stapte ik toch weer over op zo'n potje, ook van Sleepzz (melatonine original). Ik ben toen meteen begonnen met de hoogste dosering van 3 tabletjes, maar hier kreeg ik uiteindelijk nachtmerries en lucide dromen door (welke levensecht waren) en toen ging ik afbouwen naar twee tabletjes. Dit hielp wel, al bleven de dromen komen, minder heftig, maar ze waren er. Toen stapte ik naar één tabletje en daar heb ik heel goed op geslapen.
Ik kan wel heel eerlijk zeggen dat ik verslaafd ben geweest aan Melatonine tabletjes, omdat ik een tijdje helemaal niet zonder heb kunnen slapen en ik soms zelfs drang had naar alleen al de smaak van het tabletje, of zelfs de nare dromen.
Het is dus degelijk verslavend als je het té lang gebruikt (lees 2 jaar op een rij), maar als het voor korte duur is kan het zeker geen kwaad, omdat het ook een lichaamseigen stof is. Je moet alleen op tijd stoppen, zodat je lichaam het zelf ook aan kan blijven maken. Melatonine wordt namelijk geproduceerd wanneer het donker is. Je lichaam doet dit automatisch.
Dus mijn tip is; Probeer gewoon en kijk wat je er van vindt. Als je er nare dromen van krijgt, vroeger wakker wordt dan normaal(had ik wel, werd 4 uur eerder wakker) of juist onrustig gaat slapen, kun je kijken of je kunt overstappen op een ander soort Melatonine. Maar als je wilt beginnen, zou ik met het potje van 500 pilletjes van Sleepzz beginnen en dan met 2 pilletjes op een nacht starten. Dit is tussen de maximale en minimale dosis in, dus vanuit daaruit kun je experimenteren wat het beste werkt.
Ik moet wel meegeven dat je niet direct iets merkt van de pilletjes, sowieso is de inwerking ongeveer een uur, maar neemt je lichaam het pas na een aantal dagen (zeg 4 tot 7 dagen) pas de melatonine op. Dus als je de eerste dagen niets merkt, houd dan gewoon even de dosis aan, tot na een week. Daarna kun je opbouwen of afbouwen.
Mocht je nou nare dromen hebben na de eerste paar nachten, bouw dan wel even af ^^
Hopelijk heb je hier wat aan.
p.s Melatonine kun je ook gewoon bij de drogist halen. Scheelt weer een bezoek aan de huisarts.
[ bericht aangepast op 15 jan 2017 - 0:58 ]
Ich liebe dich 27.12.23