Ik weet eigenlijk niet zo goed in welk subforum dit hoort
Mijn opleiding is bijna afgelopen en ik heb me inmiddels ingeschreven bij de KvK als freelance redacteur. De komende weken zal ik moeten uitzoeken welke uitgeverijen er zijn en welke fondsen ze doen, etc. Gezien hier ook steeds meer mensen serieus met een manuscript bezig zijn, is het misschien nuttig als ik mijn bevindingen hier plaats en er hier uiteindelijk een zo compleet mogelijke lijst van uitgeverijen komt te staan.
Verder krijg ik de laatste tijd best wel veel vragen in GB en PB rondom uitgeven, dus hier kunnen jullie voortaan ook al je vragen stellen en dan zal ik een FAQ maken. ^^
Drukkerijen
Mocht je een paar exemplaren willen drukken dan zijn deze drukkerijen erg behulpzaam.
Jongboek
• Website
Pumbo
• Website
POD-uitgeverijen
Dit zijn uitgeverijen die doorgaans ieder manuscript aannemen. Er vindt geen redactie van je manuscript plaats en wordt nauwelijks iets aan promotie gedaan. Maar als je het voor jezelf wilt printen, is dat zeker een optie.
Boekscout
• Alle genres
• Volledig manuscript aanleveren
• Website
Free Musketeers
• Alle genres
• Volledig manuscript aanleveren
• Website
Reguliere uitgeverijen
Dit zijn uitgeverijen die in oplages drukken. Deze uitgeverijen worden serieus(er) genomen door de boekhandels in de pers. Wel is de kans behoorlijk klein dat ze je manuscript bekijken of moet je soms een voorschot betalen. In ruil daarvoor krijg je doorgaans een goede (en leerzame) redactie en soms krijg je je investering in te verkopen boeken terug.
Ambo|Anthos
• Fictie, non-fictie, literaire thrillers
• Circa 50 bladzijden
• Website
De arbeiderspers
• Literaire fictie
• Volledig manuscript of een deel van het manuscript
• Website
Meulenhoff
• Literaire fictie, poëzie, non-fictie
• Volledig manuscript
• Website
Nieuw Amsterdam
• Romans, thrillers, poëzie, non-fictie
• Volledig manuscript
• Alleen per post
• Website
Prometheus
• Literaire fictie en non-fictie
• Volledig manuscript
• Alleen per post
• Website
Querido
• Literaire fictie en kinderboeken
• Volledig manuscript of een deel van het manuscript
• Website
De lijst is nog onder constructie
[ bericht aangepast op 13 feb 2017 - 21:18 ]
Every villain is a hero in his own mind.