Ik ben het ermee eens dat er maatregelen getroffen moeten worden om het taboe te doorbreken, maar ik vind dit geen goede maatregel. Ten eerste is het erg onpraktisch en ten tweede bestaat geslacht niet alleen uit genderbeleving maar ook uit biologische kenmerken en die zijn er en daar kan je de ogen niet voor sluiten. Zelfs al komt die wetgeving er in theorie dan nog zal er in praktijk worden gehandeld naar biologisch geslacht, dit wil zeggen: meisjes zullen nog altijd bij meisjes worden gestopt in de kleedkamer van het zwembad, sportwedstrijden zullen ook nog altijd worden onderverdeeld volgens biologische categorieën. Dat biologische aspect zal altijd aanwezig blijven zelf al wil je een vrouw niet benoemen als een vrouw en een man niet als een man. In de wetgeving zal het een verschil maken, in praktijk zullen mensen nog altijd verder blijven zeggen: dit is een jongen en dat is een meisje.
Ik denk dat transgenders zich vooral ongelukkig voelen omdat ze te veel worden beoordeeld. Dat als ze als man make - up zouden dragen, ze scheef zouden worden bekeken. Je moet niet ophouden met mensen in geslachten op te delen, maar je moet gewoon een samenleving creëren waarin mensen mogen fluctueren tussen wat doorgaat als ''voor mannen'' of ''voor vrouwen'', zonder ze scheef worden bekeken. Dan zullen ze misschien niet zo'n last meer ondervinden omdat ze niet meer verplicht zijn gedrag aan te nemen waarvan ze voelen dat niet bij ze hoort.
[ bericht aangepast op 8 jan 2017 - 15:53 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.