Ik sluit mij bij Melissa aan, het is geweldig om te zien hoe jullie meedenken en met leuke ideeën komen.
Firgun schreef:
Is dat dan niet teveel fanfic? c:
Maar goed, ik moest mijn voorstel nog onderbouwen, want dat had ik dus nog niet treffelijk gedaan. Het lijkt me eigenlijk een stuk fijner zonder thema. OP moet kost wat kost behouden blijven, maar ik dank dat de inspiratie en de creativiteit van de mensen meer de vrije loop kan gaan als ze niet aan een thema gebonden zijn. Ook vind ik sommige thema's een beetje te specifiek, om eerlijk te zijn. Sport is hier bijvoorbeeld voorgesteld, maar zoiets is wel héél specifiek.
Ik denk ook dat geen thema mensen meer gaan aanmoedigen te schrijven, want op die manier zijn er geen grenzen. Dan ben je niet gebonden aan allerlei extra regeltjes en dat lijkt me eigenlijk een veel fijner idee. c:
Ik was eigenlijk niet van plan om hier in discussie te gaan, zodat er een vrije stroom aan ideeën kan ontstaan, maar ik wil hier toch even op reageren, omdat ik bang ben dat als ik dat niet doe, mogelijk de argumenten vóór een thema vergeten worden en mensen straks stoppen met thema's noemen.
Ten eerste wil ik even zeggen dat ik een gedeelte van jouw argument goed begrijp, alleen zou ik met die reden -omdat er nog een stroom aan andere argumenten omtrent deze discussie ontstaat in mijn hoofd die ik zo zal delen- niet het thema afschaffen. In plaats daarvan zie ik het als noodzakelijk dat we uiteindelijk twee brede thema's vaststellen die zo ver mogelijk uit elkaar liggen, zodat de mogelijkheden groot genoeg zijn om mensen juist te motiveren en inspireren tot een prachtig nieuw verhaal. Ik denk ook oprecht als ik de 9 afgeronde stories van dit jaar zien dat daarin een grote verbetering is opgetreden en dat we de lijn van brede thema's moeten aanhouden. Zoals jullie misschien weten heb ik dit jaar één van de thema's, oorlog, gekozen. Dit heb ik niet per se gedaan omdat het mijn favoriete thema was, maar AU was heel fantasy gericht. Anders dan het pure realisme waar sommigen juist heel goed in zijn. Oorlog is dan een thema dat heel breed is en wél ook dat pure realisme in zich draagt. Voor hen die niks met alternatieve universa hadden, was er nu de mogelijkheid toch een zeer realistisch verhaal te schrijven over oorlog en conflict. Dus ja, ik zie het probleem van "begrenzen" wel en ben daarom voor brede thema's. Waarom dan geen complete afschaffing? Waarom wil ik vasthouden aan thema's?
Argument 1: Wanneer je geen thema hebt, kunnen mensen dus elk jaar meedoen met een zelfde soort verhaal. Hierdoor kan (en de grote kans is ook dat dit gebeurd, want het is een bekend fenomeen op Quizlet) bijvoorbeeld dus een hele goede populaire fantasy schrijfster dus elk jaar meedoen met één van haar sublieme fantasy verhalen. Haar groep lezers gaat elk jaar met haar mee en is zo groot dat een hele goede thrillerschrijfsters, welk genre minder populair is, elk jaar meedoet, maar simpelweg niet opkan tegen die geweldige fantasy schrijfster met haar horde lezers. De thrillerschrijfster geeft het op en stopt met het schrijven van verhalen voor Story of the Year, want de fantasy schrijfster wint toch altijd en met de thrillerschrijfster ook de tien andere users die nog kans hadden dat jaar een volledig verhaal te schrijven voor Story of the Year.
We hebben tot nu toe elk jaar een andere winnaar gehad, andere deelnemers die kansen zagen bij de genres en thema's die gekozen waren, andere users die uitblonken in wat dit jaar centraal stond. Dat maakt het leuk spannend en toegankelijk. Het zorgt ervoor dat het elk jaar nieuw en verrassend blijft en niet telkens dezelfde wint. Mensen die veel minder populaire schrijfsters zijn of nog nooit een verhaal hebben afgerond, maken op deze manier ook een kans, omdat niet elk thema iedereen evengoed ligt. Hierdoor is er elk jaar een winnaar die blijkt uit te blinken in een bepaald genre. Ik zie hierdoor het verdwijnen van een thema echt als bedreiging van die afwisseling van wie meedoet en wie wint.
Argument 2: Een verhaal bedenken zonder enige houvast is lastig voor velen. Een wedstrijd waar elk jaar om een random OP wordt gevraagd is misschien grenzeloos, maar geen grenzen is op het gebied van inspiratie niet altijd een voordeel. Een thema triggert veel mensen erover na te denken, om zo dikwijls met een compleet nieuw idee te komen waar ze anders nooit op waren gekomen. Ik vind dat persoonlijk prachtig om te zien. Dit geld niet voor iedereen natuurlijk. Een aantal mensen wachten ook op het juiste thema, maar ik zie toch heel vaak dat mensen na gaan denken over de thema's en dan met prachtige ideeën komen. Ik denk dat deze mogelijkheid om te discussiëren over een thema door jullie allemaal in combinatie met het vasthouden aan een thema beide groepen ondersteunt. Mensen die al een idee hebben, kunnen hier pleiten voor een thema waar hun verhaal onder valt, mensen overtuigen van hoe breed en leuk dat thema is en mensen die nog geen idee hebben, kunnen vervolgens dat thema gebruiken als inspiratiebron. Mocht je bij dit argument nog een voorbeeld willen: zonder SOTY 2015 zou ik nooit op het idee van Schimmenspel zijn gekomen en het heeft een soort stijl/standaard principe gevormd voor al mijn OP ideeën (op een daarvan losstaande serie na). Zonder die thema's zou die inspiratie en die gedachte er nooit geweest zijn.
Argument 3: Het maakt van SOTY een sleur. Elke editie zou grotendeels hetzelfde worden en het zou de nieuwheid van elke editie eruit halen. De frisheid, de nieuwe thema's waar elke keer een soort spanning omheen hangt. Zonder in ieder geval iets van een thema om richting te geven, zou er geen SOTY zijn in mijn optiek. We hebben die nieuwheid namelijk nodig hier op Quizlet om het levendig te houden.
Argument 4: Het zou de diversiteit van stories op Quizlet niet meehelpen. Er zal hoogstwaarschijnlijk, doordat het ieder jaar weer hetzelfde thema is, namelijk geen thema, een soort standaard ontstaan wat de meeste lezers en stemmers oplevert. Het is net als bij de top. Als één soort verhaal het goed doet, verschijnen er dikwijls opeens een heleboel van die verhalen. Wat dat betreft zijn wij creatieve breinen soms ontiegelijk irritante schapen, om ons er vervolgens dan aan te ergeren dat de top vol staat met dezelfde soort verhalen. Als je een ander thema hebt, kan je die standaard niet creëren, omdat er andere eisen zijn en je dus onmogelijk een zelfde soort verhaal kan schrijven als de vorige winnaar. Mensen proberen het misschien wel, maar de verhalen zijn elke editie weer heerlijk divers en dat moeten we zien te stimuleren in mijn optiek. Vooral als we aan de andere kant klagen dat de hele tijd dezelfde mensen winnen/in de top staan/ etc., want dit houdt dat juist tegen.
Mogelijk zou ik nog even door kunnen gaan, maar ik geloof dat mijn punt redelijk gemaakt is c:
Happy Birthday my Potter!