Mijn stelling! Dit maakt me veel te blij, haha.
Ik vind inderdaad absoluut van wel. In zoverre mijn kennis over de islam rijkt, wordt in de Koran gezegd dat men zich vroom dient te kleden. De interpretaties daarvan verschillen heel erg (hoofddoeken en jilbabs of zelds boerka's/niqabs zijn totaal verschillende dingen en worden toch allemaal als vroom gerekend, over het algemeen, hoewel die laatste twee verboden zijn in België. Ik weet niet of dat in Nederland ook zo is.)
Er is al jaren een hele discussie over dat het soort kledij dat door moslimvrouwen gedragen wordt tekenen van onderdrukking zijn. Ik ben ervan overtuigd dat er vrouwen zijn die gedwongen worden (kijk maar naar Iran). Ik ben er evenzeer van overtuigd dat er vrouwen zijn, veel vrouwen, die het dragen uit geloof, omdat ze willen. Hetzelfde geldt voor een boerkini. Vroom kleden kan op vele manieren en ik begrijp dat er vele mensen zijn die bikini's niet vroom vinden en vandaar voor zichzelf een boerkini willen dragen. Is het uit vrije wil, dan is er geen probleem. Is het omdat men moet, dan is er wel een probleem.
Maar zelfs als men verplicht wordt het te dragen, is het verbieden een zeer slechte oplossing. Als men verplicht wordt iets te dragen, is er een probleem. Een probleem moet je bij de oorzaak aanpakken (en voor alle mensen die nu met "Islam is het probleem!" aan komen zetten, neen, de mensen die andere mensen verplichten iets te doen wat ze niet willen, die zijn het probleem. Met generalisaties raken we nergens.), niet bij de gevolgen. Pak het gevolg aan en er komen twee nieuwe gevolgen bij.
Je kan nooit weten of mensen het uit vrije wil dragen (al ben ik er persoonlijk van overtuigd dar het overgrote deel dat wel doet), dus het verbieden is een inbreuk op zowel vrijheid van godsdienst en het openbaar beoefenen daarvan, als op de vrijheid om zich tr kleden zoals men wenst (zolang het de openbare orde niet verstoord en de veiligheid in gevaar brengt, wat het beide niet doet). En zoals al vaak in de media gezegd is en waar ik het totaal mee eens ben: verbied wetsuits en andere verhullende kledij dan ook op het strand.
Ik hoop dat ik niets vergeten ben, want ik heb er een vrij uitgebreide mening over en durf al eens wat te vergeten en ik ben dit op mijn gsm aan het typen, dus het is moeilijk om terug te lezen wat ik eerder schreef. En sorry voor de eventuele typfouten.
[ bericht aangepast op 4 sep 2016 - 12:03 ]
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried