... is erg vreemd als je alleen het Latijnse gewend bent. (Dat is het onze; het Cyrillisch wordt gebruikt voor Slavische talen zoals Russisch.)
Het was nu en dan al wat gedoe om de gedrukte letters te leren, want hun r-klank wordt bijvoorbeeld geschreven als p en hun v/w lijkt op onze hoofdletter B, maar op dat punt had ik nog niet eens door dat er ook nog een handgeschreven versie van het alfabet bestaat die er nog weer behoorlijk anders uitziet. Dat maakt het niet gemakkelijker, want daarin lijkt de p-klank opeens op een n (terwijl dat gedrukt een rechthoekje zonder onderste streep is), de tsj-klank (die normaal gesproken een soort 4 zonder bovenkant is) lijkt op een handgeschreven Nederlandse r, en dat wat in het Cyrillisch een d-klank geeft (een soort hoekige acht met een deuk linksboven en zonder onderkant), wordt opeens uitgedrukt met onze kleine g. Ik vermoed dat ik al wat mensen kwijt ben geraakt met deze beschrijvingen, maar dat is dus min of meer mijn punt. Het is erg verwarrend.
Anderzijds vind ik het er ook heel sierlijk uitzien, en als je het eenmaal onder de knie hebt, schrijft het handgeschreven alfabet wel een stuk sneller dan wanneer je het gedrukte probeert over te schrijven. Hier is een pagina uit mijn Russisch schrift, met rechtsboven dat handgeschreven Cyrillisch (edit: klik voor groter).
Dus, hebben jullie ooit een ander schrift geleerd, geprobeerd te leren, of zelfs gewoon gebruikt? Zijn er schriften die jullie heel mooi vinden, of juist totaal niet? Wat vinden jullie van ons eigen Latijnse alfabet?
Ik ben heel benieuwd naar foto's, als iemand die heeft! (bloos)
[ bericht aangepast op 23 aug 2016 - 21:42 ]
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan