Nyx schreef:
Cool! Ik vind dat ook een heel mooi alfabet!
Ik studeer Japans, wat dus eigenlijk twee sets van ieders 52 tekens heeft en dat in combinatie met Chinese tekens. Daarnaast ga ik over een maand Koreaanse les krijgen en de basis van Sanskriet leren. Ik hou ontzettend veel van andere schriften, maar ik ben ook wel heel blij dat de richting die ik nu volg bestaat, want alleen lijkt me dat een onbegonnen werk. :o
Ik moet wel zeggen dat ik blij ben dat ik ben opgegroeid met het Latijns alfabet/Nederlands als moedertaal. Japans/Chinees is moeilijker, maar naar 't schijnt zou Koreaans makkelijker zijn dan het Latijnse alfabet omdat het Koreaanse schrift maar uit 24 tekens bestaat. Over Sanskriet heb ik nog geen idee.
Sanskriet, oeh, ik ben nog nooit van iemand gehoord die dat probeerde te leren. Awesome. En Japans en Koreaans natuurlijk ook.
Ik kan me wel voorstellen dat je voor dat soort talen wat officiële les zou willen, ja. Russisch gaat gelukkig nog wel redelijk in mijn eentje, want er is een hoop te vinden op internet en in vergelijking met bijvoorbeeld Chinees is het waarschijnlijk vrij gemakkelijk om in te komen.
SergeantBarnes schreef:
Ik vind het Cyrrilische alfabet enorm mooi, maar dus ook enorm verwarrend zijn. Bij chinchilla bijvoorbeeld. Link. Ik kan ze alleen maar typen, moet nog fel oefenen op de geschreven variant. Heb hier en daar al wel wat geprobeerd om te leren. Welk boek gebruik jij om te leren?
Hahaha, dat klopt, het lijkt soms gewoon een hele reeks golfjes op en neer. :'D
Ik heb eerst een tijdje alleen blokjes op Duolingo gedaan, maar toen wilde ik toch iets met wat meer grammatica, dus nu werk ik langzaam door The New Penguin Russian Course. Die werd op Tumblr erg aangeraden,
hier (waar je hem ook meteen kunt downloaden, als je wilt), en tot nu toe ben ik er ook heel positief over. Het begint met het alfabet, met ook een optioneel stuk over de geschreven variant, en er zitten oefeningen bij aan het einde van ieder hoofdstuk. ^^
Augurey schreef:
Om de een of andere reden kan ik het Cyrrilisch alfabet lezen, haha. Ik versta er helemaal niets van, maar als ik er weer even inkom, kan ik perfect lezen wat er staat. Voor mij klinkt het dan nog steeds als asdfheionfzois, maar de klanken zijn juist, haha.
Ik vind het ook een zeer mooi alfabet. Op dit moment probeer ik het Hebreeuws alfabet te leren, wat niet zo moeilijk zou zijn mocht niet elke letter op zeven verschillende manieren uitgesproken kunnen worden en mochten ze klinkers schrijven in plaats van dat je er een wilde gok moet naar gooien welke klinker je moet uitspreken. :'D
Dit is trouwens Hebreeuw schrift. Getranslitereerd staat er "Shalom, ani Leah. Ani gara bi'Belgia ve ani medaberet Holandit. Ahava raba, Leah." Wat betekent (die ahava raba klopt wel niet, dat moet haraba ahava zijn): "Hallo, ik ben Leah. Ik woon in België en ik spreek Nederlands. Lots of love, Leah." Heel origineel, ik weet het, maar hey, ik moet ergens beginnen.
Arabisch staat ook op m'n bucketlist, maar dat alfabet is zo friggin' moeilijk dat ik er vrees ik de courage niet voor ga vinden. Wie vind er nou ook een alfabet uit waarbij de vorm van de letters veranderen naar gelang van welke letter je erachter zet? Ik kan ook behoorlijk Grieks lezen, als ik de tijd heb er even in te komen. Stiekem is het mijn doel alle talen te kunnen spreken, zelfs al is dat niet haalbaar, haha. :'D
Een paarduizend talen kennen is waarschijnlijk inderdaad behoorlijk onhaalbaar, maar toch een erg goed doel! Je hebt in ieder geval wat te doen voor de rest va je leven.
En ahh, Hebreeuws is van rechts naar links? Ik weet vaak echt beschamend weinig over non-Europese talen, gosh. Dat ziet er wel ook heel erg gaaf uit! Het lijkt behoorlijk vierkant en gelijkmatig, allemaal, in vergelijking met de volkomen willekeurige vormen van Latijns schrift.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan