Aangezien ik best een duidelijke mening heb over wisselende perspectieven, heb ik me aan je vragenlijst gewaagd .
Ik zie net dat ik echt heel veel uitleg heb getypt in vergelijking met de voorgaande reacties, oeps.
1. Zelden, ik lees dat meestal niet zo graag. Ofwel staat er te expliciet aangegeven dat het oogpunt wisselt, waardoor ik even uit het verhaal word getrokken, ofwel heb ik pas na een half hoofdstuk door dat het oogpunt gewisseld is. Niets voor mij dus eigenlijk
.
2. Ik vermoed dat zulke verhalen voornamelijk vanuit een ik-perspectief geschreven worden, aangezien het bij de andere perspectieven minder noodzakelijk is om te wisselen van oogpunt.
2.1. Ik heb altijd een voorkeur voor ik-perspectief, aangezien ik het belangrijk vind dat ik me kan inleven in het personage!
2.2. Ben nog nooit eentje tegengekomen die ik goed genoeg vond om hem/haar tot op dit moment te herinneren :'D. Misschien ben ik de auteur gewoon nog niet tegengekomen die het op zo een manier aanpakt dat ik het wel aangenaam vind om te lezen.
3. Ik denk dat er niet echt een limiet is o.i.d., maar als er ieder hoofdstuk wordt gewisseld kan het wel storend zijn. Persoonlijk heb ik genoeg aan één of twee perspectieven, omdat ik naast de visie van de personages ook nog een eigen visie ontwikkel over de situaties. Best wel vervelend als er dan 5 oogpunten aan bod komen, haha. Het verwart of verveelt me ook best snel: als het steeds over dezelfde situaties gaat wordt het snel saai, maar als ze steeds over andere dingen praten kan ik uiteindelijk gewoon niet meer volgen.
4. Hmm, geen voorkeur denk ik. Beide perspectieven kunnen verrijkend werken in een verhaal, dus ik denk dat dat heel erg afhangt van hoe ze worden uitgewerkt en welke rol een bepaald personage speelt in het verhaal.
5. Neen, ik denk niet dat ik dat als storend zou ervaren. Misschien wel in eerste instantie vreemd, omdat het lijkt alsof dit personage daarna een belangrijkere rol in het verhaal zal krijgen. Mijn logica is namelijk dat je niet 'zomaar' voor het oogpunt van dat personage kiest. Op zich is het dus niet storend, maar daar zou ik misschien wel even bij stilstaan.
[ bericht aangepast op 2 aug 2016 - 20:20 ]
Words are loaded pistols. Sometimes it's just better not to pull the trigger. | Vertrouwenspersoon