Oei, dat is echt een ongelofelijk breed onderwerp. Is er een bepaald onderdeel waar je op vastloopt?
Bij mij helpt het soms als ik onze eigen wereld als uitgangspunt neem en min of meer oplijst hoe de fictieve wereld die ik wil schrijven daarvan verschilt in bepaalde opzichten. Stel dat je draken in onze moderne wereld wilt integreren, hoe zou dat dingen veranderen? Zouden we nog steeds auto's hebben, of rijden we allemaal op draken? Hebben we dan nog wel snelwegen nodig? Wat voor impact heeft die omschakeling op de industrie? Heeft iedereen een draak, of is dat alleen iets voor de rijke mensen? Zorgt dat dan voor een duidelijke scheiding in de maatschappij tussen verschillende groepen, omdat een deel veel gemakkelijker ver kan reizen dan de rest? Ik begin dan met één (misschien best wel kleine) verandering, en werk dat verder uit in alle richtingen die je kunt bedenken. Dat kun je met allerlei dingen doen, van de geografie van een fictief land waar je je volk laat leven tot het introduceren van een bepaalde vorm van magie. ^^
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan