Hallo allemaal,
Jawel hoor, na drie keer op het randje over te zijn gegaan (en na veel stress, dipjes en slechte cijfers), blijf ik uiteindelijk toch een keer zitten. Ik moet 4 gymnasium opnieuw doen. Dit jaar was niet echt 'mijn jaar' en het ging sowieso nooit heel goed qua cijfers, dus ik heb er wel vrede mee. Maar het echte dilemma: De profielkeuze. Aan het eind van de derde was ik er van overtuigd dat ik een NT-profiel wel zou kunnen ('Natuurkunde en scheikunde is vast niet veel moeilijker dan NASK' - wel dus), en ook omdat mijn ouders het een goed idee vonden (ik wist en weet nog niet precies wat ik wil gaan studeren en met een NT-profiel zit je overal wel goed). In de realiteit viel dat dus vies tegen, en ik kon ook vaak de motivatie niet opbrengen om het huiswerk van de exacte vakken goed bij te houden (er wordt niet op gecontroleerd in de les), vooral omdat ik het stomme vakken vond en het op een gegeven moment niet meer snapte.
Ik mag nu een nieuw pakket kiezen (woehoe!), maar ik zit daar een beetje mee in de knoop. Want ik ben naar studies gaan kijken en ben erachter gekomen dat mij studies als bouwkunde en andere studies waar je natuurkunde voor nodig hebt leuk lijken. Volgend jaar wordt natuurlijk wel makkelijker dan dit jaar omdat ik het allemaal al eens gehoord heb, maar toch zal ik natuurkunde nooit leuk/interessant gaan vinden en mijn school biedt ook leukere vakken als filosofie en muziek aan. Ook zijn er andere studies die me leuk lijken (bijv. future planet studies en taalwetenschappen), waar je geen natuurkunde voor nodig hebt.
Wat vinden jullie? Natuurkunde kiezen met het risico dat het toch weer tegen valt (onder het motto: 'sometimes we must choose between what is right and what is easy.' - Dumbledore) of geen natuurkunde kiezen, maar bepaalde studies die me leuk lijken niet kunnen doen?
Nog even voor de duidelijkheid mijn oude pakket en mijn nieuwe pakket (zoals ik het nu in gedachten heb) op een rijtje:
Oud:
Nederlands
Engels
Wiskunde B
Latijn
Natuurkunde
Scheikunde
Biologie
Frans
Aardrijkskunde
Nieuw:
Nederlands
Engels
Wiskunde B
Latijn
Natuurkunde/filosofie/muziek etc.
Geschiedenis
Biologie
Frans
Aardrijkskunde
Bedankt voor het lezen!
/Marloes
"I thought I heard a plane crashing, but now I think it was your passion snapping" - La Dispute