• Hallo allemaal,

    Jawel hoor, na drie keer op het randje over te zijn gegaan (en na veel stress, dipjes en slechte cijfers), blijf ik uiteindelijk toch een keer zitten. Ik moet 4 gymnasium opnieuw doen. Dit jaar was niet echt 'mijn jaar' en het ging sowieso nooit heel goed qua cijfers, dus ik heb er wel vrede mee. Maar het echte dilemma: De profielkeuze. Aan het eind van de derde was ik er van overtuigd dat ik een NT-profiel wel zou kunnen ('Natuurkunde en scheikunde is vast niet veel moeilijker dan NASK' - wel dus), en ook omdat mijn ouders het een goed idee vonden (ik wist en weet nog niet precies wat ik wil gaan studeren en met een NT-profiel zit je overal wel goed). In de realiteit viel dat dus vies tegen, en ik kon ook vaak de motivatie niet opbrengen om het huiswerk van de exacte vakken goed bij te houden (er wordt niet op gecontroleerd in de les), vooral omdat ik het stomme vakken vond en het op een gegeven moment niet meer snapte.
    Ik mag nu een nieuw pakket kiezen (woehoe!), maar ik zit daar een beetje mee in de knoop. Want ik ben naar studies gaan kijken en ben erachter gekomen dat mij studies als bouwkunde en andere studies waar je natuurkunde voor nodig hebt leuk lijken. Volgend jaar wordt natuurlijk wel makkelijker dan dit jaar omdat ik het allemaal al eens gehoord heb, maar toch zal ik natuurkunde nooit leuk/interessant gaan vinden en mijn school biedt ook leukere vakken als filosofie en muziek aan. Ook zijn er andere studies die me leuk lijken (bijv. future planet studies en taalwetenschappen), waar je geen natuurkunde voor nodig hebt.
    Wat vinden jullie? Natuurkunde kiezen met het risico dat het toch weer tegen valt (onder het motto: 'sometimes we must choose between what is right and what is easy.' - Dumbledore) of geen natuurkunde kiezen, maar bepaalde studies die me leuk lijken niet kunnen doen?

    Nog even voor de duidelijkheid mijn oude pakket en mijn nieuwe pakket (zoals ik het nu in gedachten heb) op een rijtje:

    Oud:
    Nederlands
    Engels
    Wiskunde B
    Latijn
    Natuurkunde
    Scheikunde
    Biologie
    Frans
    Aardrijkskunde

    Nieuw:
    Nederlands
    Engels
    Wiskunde B
    Latijn
    Natuurkunde/filosofie/muziek etc.
    Geschiedenis
    Biologie
    Frans
    Aardrijkskunde

    Bedankt voor het lezen!
    /Marloes


    "I thought I heard a plane crashing, but now I think it was your passion snapping" - La Dispute

    Als je het niet leuk vindt en er niet goed in bent zou ik het niet kiezen als vak.
    Je zou altijd bij de opleidingen die je leuk lijken kunnsn vragen of natuurkunde verplicht is en veel terugkomt in de opleiding.

    Nythe schreef:
    Als je het niet leuk vindt en er niet goed in bent zou ik het niet kiezen als vak.
    Je zou altijd bij de opleidingen die je leuk lijken kunnsn vragen of natuurkunde verplicht is en veel terugkomt in de opleiding.


    Op de site van bijvoorbeeld de UvA kun je zien wat de toelatingseisen voor een studie zijn. Daar heb ik dus al naar gekeken :)


    "I thought I heard a plane crashing, but now I think it was your passion snapping" - La Dispute

    Ik zou het niet doen. Ja, het is nodig voor bepaalde studies, maar er zijn ook genoeg alternatieven om uit te kiezen. Als natuurkunde je niet ligt en het je niet lukt, dan zou ik dat risico niet nemen en een vak kiezen wat je wel leuk vindt. Wie weet kom je daardoor juist weer op het idee om een hele andere richting voor je vervolgopleiding te kiezen.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Loras schreef:
    Ik zou het niet doen. Ja, het is nodig voor bepaalde studies, maar er zijn ook genoeg alternatieven om uit te kiezen. Als natuurkunde je niet ligt en het je niet lukt, dan zou ik dat risico niet nemen en een vak kiezen wat je wel leuk vindt. Wie weet kom je daardoor juist weer op het idee om een hele andere richting voor je vervolgopleiding te kiezen.

    Dankjewel voor je reactie! Het probleem is dat mijn interesses wel in die richting liggen, maar ik vind natuurkunde gewoon een stom vak. Ik ben bang dat als ik het niet kies, ik het later in een tussenjaar moet inhalen en daar heb ik ook niet echt zin in... Maar wat jij zegt is ook wel weer waar :P


    "I thought I heard a plane crashing, but now I think it was your passion snapping" - La Dispute

    Kan je misschien natuurkunde én filosofie/muziek nemen? Dan kan je altijd nog een van de twee laten vallen. c;


    -

    Supine schreef:
    Kan je misschien natuurkunde én filosofie/muziek nemen? Dan kan je altijd nog een van de twee laten vallen. c;

    Ja, dat is een goed idee! Ik heb sowieso al één vak te veel (8 is het minimum), dus ik kan natuurkunde ook gewoon als 9e vak nemen :)


    "I thought I heard a plane crashing, but now I think it was your passion snapping" - La Dispute

    Als ik jou was zou ik vakken doen die je wel echt leuk vindt. Moest je alsnog een studie willen gaan doen waar je natuurkunde voor nodig hebt, kun je die studie ook gaan doen in Belgie. Daar mag je altijd aan een studie beginnen (behalve waar je een toelatingstoets voor moet doen als geneeskunde) en daar hebben ze een zomercursus waar je dat kunt inhalen meestal. Tenminste, bij biologie was dat.

    Overigens; doubleren was echt goed voor mij. Ik heb het jaar daarna ook beter cijfers gehaald dan ik eerst gehaald had. Bovendien maak je dan weer nieuwe vrienden.

    [ bericht aangepast op 7 juli 2016 - 20:37 ]


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Bedankt voor alle reacties!


    "I thought I heard a plane crashing, but now I think it was your passion snapping" - La Dispute