Hoi hoi,
Mijn broertje moet voor zijn scriptie zijn samenvatting in het Engels schrijven. Hij is daar vrij rampzalig in, dus vroeg hij of ik kan helpen. Helaas ben ik ook niet zo'n wonder in Engels, dus is er iemand anders hier die het misschien kan vertalen? (:
In het huidige (aardrijkskunde)onderwijs wordt tegen twee problemen aangelopen. De intrinsieke motivatie van leerlingen is laag en de lesstof beklijft onvoldoende. Hierdoor is het leerrendement in het onderwijs lager dan gewenst. Om beide problemen aan te pakken moet er in de didactiek van het aardrijkskundeonderwijs iets veranderen.
Dit onderzoek laat een nieuwe didactische aanpak voor het aardrijkskundeonderwijs zien en biedt handvaten voor het ontwerpen en effectief inzetten van dit soort werkvormen. De volgende onderzoeksvraag is opgesteld: Wat zijn de ontwerpprincipes voor fysiek verbeeldende werkvormen voor het verduidelijken van geografische processen, en wat zijn de voorwaarden voor effectief toepassen in de praktijk? Voor fysiek verbeeldende werkvormen kan de volgende definitie worden gebruikt: leerlingen leren door lichamelijk activiteiten (zich verplaatsen door het lokaal of handelingen op hun plaats), waardoor (geografische) processen worden verduidelijkt, nagebootst en/of vereenvoudigd.
De beantwoording van de onderzoeksvraag is opgesplitst in twee delen. Deel een is het voorbereidend onderzoek, wat is gebaseerd op interviews en literatuurstudie. Het tweede deel is een ontwerponderzoek, gebaseerd op de stappen van Educational Design Research. Deze onderzoekmethode bestaat uit het formuleren van een productvoorstel, een screening, focusgroep, walkthrough en een try-out. Uit het onderzoek blijkt dat fysiek verbeeldende werkvormen zowel vanuit de theorie als de praktijk een waardevolle toevoeging voor het onderwijs zijn en dat betrokken vakdidactici, docenten en leerlingen erg enthousiast zijn.
De werkvormen en ontwerpprincipes kunnen direct worden toegepast in de praktijk van het voortgezet onderwijs. Vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op het experimenteel uittesten van het leereffect of het steekproefsgewijs onderzoeken naar de algemene houding docenten en leerlingen tegenover fysiek verbeeldende werkvormen.
Every villain is a hero in his own mind.