Derks schreef:
Kun je ook gewoon #proudtobe mezelf zijn?
Ik snap echt helemaal geen donder van al die labeltjes. Ja, hetero, homo, bi, die ken ik wel. En ik weet ook wel wat een transgender is. Maar verder, demi? Pan? Ace? Huh? Of iemand moet het me even uitleggen, maar ik snap het niet haha.
Mij boeit het niet, weet je, ik zie vanzelf wel als het zover is wie ik leuk vind. Tot nu toe waren dat jongens, maar ja, wie weet wat de toekomst brengt, ik ben geen helderziende.
Uitleg is altijd mogelijk!
Ik kopieer even wat ik een paar maanden geleden in een ander topic typte, dus dit is wat uitgebreider dan wat je vroeg:
Korte begrippenlijst gebaseerd op termen die in dit topic zijn gebruikt en waarvan ik vermoed dat ze niet heel algemeen bekend zijn:
[list][*]aseksueel = als je je niet seksueel voelt aangetrokken tot mensen van welk geslacht dan ook
[*]ace = afkorting voor aseksueel
[*]demiseksueel = als je je alleen seksueel aangetrokken voelt tot een persoon als je daar een emotionele band mee hebt OF als je alleen heel soms seksuele aantrekking tot iemand voelt (de term demi zegt niets over tot welke geslacht je je dan aangetrokken voelt; je kunt dus demi heteroseksueel zijn)
[*]panseksueel = als je je seksueel voelt aangetrokken tot mensen ongeacht geslacht (wordt soms als synoniem gebruikt voor biseksueel, hoewel de standaard definitie daarvan is "als je je voelt aangetrokken tot meer dan één geslacht", wat kan leiden tot subtiele verschillen, al komt het doorgaans ongeveer op hetzelfde neer)
[*]aromantisch = als je je niet romantisch aangetrokken voelt tot mensen van welk geslacht dan ook (er kan in principe dus een verschil zijn tussen je seksuele oriëntatie en je romantische oriëntatie, al komen deze voor veel mensen overeen)
[*]agender = als je je niet identificeert als jongen of meisje (dat heeft niets te maken met wat er tussen je benen zit; het gaat om hoe je je voelt)
[*]genderfluid = nogal brede term, maar kan over het algemeen worden beschreven als wanneer je je soms meer het ene geslacht voelt en soms meer het andere[/list]
Dit zijn geen perfecte definities en het kan soms per persoon verschillen wat de bepaalde term voor die persoon precies inhoudt, maar dit is voor zover ik weet de meest algemeen aanvaardde uitleg voor deze woorden.
Aerate schreef:
Mensen zouden gewoon de labels like pan, ace, demi, en wat er nog ronddrijft, moeten afschaffen. Val je op hetzelfde geslacht? Fine. Laat iedereen gewoon van elkaar houden, no matter what.
Sorry, misschien bedoel je dit anders dan wat ik er nu uit opmaak, maar ik snap je uitspraak niet helemaal.
Je wilt de woorden pan/ace/demi afschaffen, maar noemt vervolgens iets wat in principe alleen geldt voor mensen die homo of bi zijn (of pan, dus die klopte dan deels wel, I guess). Die andere labeltjes staan allemaal voor volkomen andere dingen die niet hetzelfde zijn als "valt op hetzelfde geslacht". Waarom zou daar dan geen woord voor moeten zijn? Je noemt een vork ook geen lepel, immers, want het is gewoon niet hetzelfde ding. :'D
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan