• Ik heb nu een paar weken rijles (bij de ANWB, voor wie het zich af vraagt) en ik kan het niet helemaal vinden met het schakelen. Oftewel ik ben er nog erg bezig mee, omdat ik het goed wil doen. Terwijl ik dus eigenlijk ook anderen dingen moet doen, zoals kijken aangezien ik nu al een aantal lessen heb gehad. Mijn rij instructeur begon over rijlessen in een automaat. Op zich snap ik wat hij bedoelt en lijkt het mij ook beter. Want dan hoef ik alleen te remmen en gas te geven en hoef ik mij niet bezig te houden met schakelen. Waardoor ik dus daadwerkelijk kan kijken en verkeerssituaties kan inschatten.

    Maar ik vind het ook wel spannend om in een automaat te rijden.

    Dus heeft iemand wel eens in een automaat gereden? (Tijdens rijlessen of toen je al was geslaagd voor je rijbewijs)

    Update: Gisteren had ik weer een rijles en ook een evaluatiemoment. Ik mag door met de schakel! Ik ben zo blij en opgelucht, niet dat ik automaat niet leuk vind, maar met schakel mag je dus in een automaat rijden en andersom niet. Daarnaast zijn er nog best veel auto's met schakel.

    Omdat er voor mij gisteren een puddingbroodje klaar stond en ik dat als klein cadeautje zag om dit te vieren, voor jullie ook een puddingbroodje. wel een virtuele, maar dat mag de pret niet drukken, toch?

    [ bericht aangepast op 18 juni 2016 - 19:39 ]


    Physics is awesome

    Kelmeckis schreef:
    (...)

    Ik heb nu vijf keer een les gehad van twee uur. De eerste twee keer had ik de lessen in dezelfde week. Dus les 1 en 2 in een week, zeg maar. In mijn pakket zitten dus 40 uren voor rijlessen. Dus vandaar dat ik ook een soort druk ervaar. Dat gevoel heb ik nu ook, aangezien ik en het koppelingspedaal wel eens ruzie hebben. De versnellingspook gaat aardig voor mijn gevoel.
    Misschien willen ze geen risico nemen vanwege eerdere ervaringen met andere leerlingen en door wat hiervoor is gebeurd in de simulator bij mij. Daar heb ik ook over na gedacht, waarschijnlijk ben ik niet zo snel als zij willen. Daar heb ik geen probleem mee, ik moet het immers goed leren en daar kan wat meer tijd voor nodig zijn.

    Dat is waar. Als je eenmaal automaat gaat rijden (rijlessen of met gehaald rijbewijs in automaat), dan zit je er wel aan vast.


    Het ligt er natuurlijk ook nog aan waar je les hebt. Ik les in een middelgrote stad dus het is er niet heel erg hectisch. Wat betreft de koppeling: dat is bij mij ook een hel. Het is geen uitzondering als ik in 2 keer door het stoplicht moet omdat ik de 1e keer de auto 3 keer laat afslaan. Ik heb ook verder niets met een simulator gedaan. Ik zou me als ik jouw was gewoon nog niet zoveel zorgen maken. Ik vond het eerst ook heel erg dat ik slecht in rijden was, maar nu zie ik dat het allemaal nog niet zo slecht gaat.


    ©1998

    Ik hoop dat dit niet te off topic is maar ik las dat iemand al begonnen was met rijlessen en nog jet heeft hoeven schakelen en dit hoor ik steeds vaker, hoe kan dat? Snap dat niet helemaal moest bij les een al schakelen :c


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    BlackAlpha schreef:
    (...)

    Het ligt er natuurlijk ook nog aan waar je les hebt. Ik les in een middelgrote stad dus het is er niet heel erg hectisch. Wat betreft de koppeling: dat is bij mij ook een hel. Het is geen uitzondering als ik in 2 keer door het stoplicht moet omdat ik de 1e keer de auto 3 keer laat afslaan. Ik heb ook verder niets met een simulator gedaan. Ik zou me als ik jouw was gewoon nog niet zoveel zorgen maken. Ik vond het eerst ook heel erg dat ik slecht in rijden was, maar nu zie ik dat het allemaal nog niet zo slecht gaat.


    Ik rijd in Amsterdam en ja, om eerlijk te zijn daar is het meestal wel druk. Gelukkig ben ik niet de enige. Dat gebeurt niet veel bij mij *klopt af* en als het gebeurt dan heb ik zoiets van, dit kan iedereen over komen.

    Bij de ANWB is het zo dat je eigenlijk eerst een aantal lessen moet doen voordat je de weg op mag. Die heb ik dus niet afgerond. En dan zeggen ze dat je binnen 40 uren je rijbewijs kan halen. Ik heb zoiets van, ik heb de simulator niet kunnen af maken en misschien heb ik daardoor wat meer moeite met rijden in auto. Want als je wel alle lessen doet in de simulator die je moet doen, dan heb je wat meer ervaring.


    Physics is awesome

    Kelmeckis schreef:
    (...)

    Bij wie rij jij dan en hoeveel lessen heb je nu gehad?

    Automaat lijkt mij ook makkelijker en inderdaad ook duurder. Dat lijkt mij ook handig, ja. Mijn moeders auto is bijvoorbeeld ook een schakel en als mijn rijbewijs haal (schakel) dan mag ik daar in rijden. Hoewel ik haar dan wel moet overtuigen om er in te mogen rijden, denk ik.


    Bij Avanti in Rotterdam. Twee keer 50 min, waarvan een proefles. Ik heb pas net leren remmen eigenlijk, haha.

    Mhm ja. Bovendien vind ik het gewoon een veilig gevoel als je in elke auto kan rijden.

    Philip schreef:
    Ik hoop dat dit niet te off topic is maar ik las dat iemand al begonnen was met rijlessen en nog jet heeft hoeven schakelen en dit hoor ik steeds vaker, hoe kan dat? Snap dat niet helemaal moest bij les een al schakelen :c


    Ja ik hoor ook van sommige mensen dat ze het raar vinden dat ik niet begon met schakelen gelijk, maar ik heb ook weer vrienden waarbij dat wel al moest. Zelf vind ik het wel prettig, anders hou je je echt met heel veel dingen tegelijk bezig, nu bouw je het op.


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Philip schreef:
    Ik hoop dat dit niet te off topic is maar ik las dat iemand al begonnen was met rijlessen en nog jet heeft hoeven schakelen en dit hoor ik steeds vaker, hoe kan dat? Snap dat niet helemaal moest bij les een al schakelen :c


    Inderdaad, tenminste ik moest de koppeling gebruiken om de auto in beweging te brengen en ik heb volgens mij ook moeten schakelen de eerste les. Maar mijn moeder zei dat toen zij rijlessen nam, ze de eerste rijles alleen mocht sturen. Dat is wel lang geleden, maar toch.

    Ik denk dat het misschien per rijschool verschilt wat je wel en niet mag doen in de eerste les en de lessen daarna.


    Physics is awesome

    Ik mocht de eerste 50 min ook alleen maar sturen! (:


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Anatomy schreef:
    (...)

    Ja ik hoor ook van sommige mensen dat ze het raar vinden dat ik niet begon met schakelen gelijk, maar ik heb ook weer vrienden waarbij dat wel al moest. Zelf vind ik het wel prettig, anders hou je je echt met heel veel dingen tegelijk bezig, nu bouw je het op.


    Dat begrijp ik dan. Bij de proefles mocht ik ook alleen sturen. Dat mocht ik ook al vanaf les 1. Op zich rem ik best oké voor een beginner. Mijn instructeur deed die eerste les voor hoe sommige mensen remmen, ik schrok mij eigen de peentjes. Zo probeer ik dus niet te remmen.

    Dara heb je gelijk in, het opbouwen is misschien beter. Misschien ga ik dat ook eens met mijn instructeur bespreken. Ik weet van mezelf dat als ik teveel dingen tegelijk wil doen, het gewoon niet gaat. Dan is het te druk in mijn hoofd en dan moet ik een voor een dingen gaan doen.


    Physics is awesome

    Kelmeckis schreef:
    (...)

    Ik rijd in Amsterdam en ja, om eerlijk te zijn daar is het meestal wel druk. Gelukkig ben ik niet de enige. Dat gebeurt niet veel bij mij *klopt af* en als het gebeurt dan heb ik zoiets van, dit kan iedereen over komen.

    Bij de ANWB is het zo dat je eigenlijk eerst een aantal lessen moet doen voordat je de weg op mag. Die heb ik dus niet afgerond. En dan zeggen ze dat je binnen 40 uren je rijbewijs kan halen. Ik heb zoiets van, ik heb de simulator niet kunnen af maken en misschien heb ik daardoor wat meer moeite met rijden in auto. Want als je wel alle lessen doet in de simulator die je moet doen, dan heb je wat meer ervaring.


    Dat is wel een bijzondere situatie. Maar ik snap je stress nu wel heel goed. Amsterdam is ook zeker een ander geval dan waar ik woon.


    ©1998

    @kelmeckis and anatomy

    Mss komt het omdat ik in een klein dorpje woon op de Veluwe dat alles in een keer moest. In Amsterdam is dat namelijk een stuk gevaarlijker met iemand die on ervaren is. Ik vond het al heel gevaarlijk toen ze mij los lieten de eerste les c:


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    Ik heb wel in de automaat van mijn moeder gereden. Super makkelijk. Maar je moet er dan wel rekening mee houden dat je niet in een schakel mag rijden. (Toch?)


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Scribe schreef:
    Ik heb wel in de automaat van mijn moeder gereden. Super makkelijk. Maar je moet er dan wel rekening mee houden dat je niet in een schakel mag rijden. (Toch?)


    Correct ^^


    Marrow deep, soul deep, essence deep

    Schakelen duurt nou eenmaal langer, en eerlijk gezegd raad ik het je echt af om automaat les te nemen.
    Persoonlijk ben ik geen fan van automaten (ik schakel gewoon liever denk ik, haha), maar zoals al gezegd, automaten zijn duurder en als je eenmaal alleen een automaat rijbewijs heb limiteert je dat nogal qua keuze auto's vind ik.
    Ik zou gewoon doorzetten met schakelen. Neem er de tijd voor om het te leren, schakelen lukte mij ook pas echt goed na een 20-tal lessen hoor, en zodra je dat onder de knie hebt gaat alles heel snel.


    tya

    Scribe schreef:
    Ik heb wel in de automaat van mijn moeder gereden. Super makkelijk. Maar je moet er dan wel rekening mee houden dat je niet in een schakel mag rijden. (Toch?)

    Wel, officieel mag je vijf jaar nadat je je automaatrijbewijs hebt gehaald in een schakelauto rijden, maar bedenk je dan wel dat je er totaal geen ervaring mee hebt, en je het jezelf dus moet aanleren.


    tya

    BlackAlpha schreef:
    (...)

    Dat is wel een bijzondere situatie. Maar ik snap je stress nu wel heel goed. Amsterdam is ook zeker een ander geval dan waar ik woon.


    Ja, inderdaad. Mijn instructeur is wel zo aardig om mij stukken te laten rijden waarbij het fietspad niet op de rijbaan zit, zeg maar. Maar alsnog is het soms best veel, want ja, verkeer komt van alle kanten. Daarnaast is het ook fijn om in gehaald te worden door een andere auto puur en alleen, omdat je in een lesauto zit.

    Daarnaast had ik vorige week bijna een fietser op de motorkap, want hij dacht dat hij nog wel even kon door rijden en bijna een taxi binnen. Gekke taxi die ineens vanuit een halte van de bus weer de weg op wilde zonder te kijken. Gelukkig was het aan het einde van de les.

    [ bericht aangepast op 16 juni 2016 - 13:40 ]


    Physics is awesome

    Ik was zo confused door dit topic. :'D Ik dacht dat het over een snoepautomaat ofzo ging. (cat) Wij zeggen altijd een 'automatique' en ik heb echt nog nooit 'automaat' gebruikt, haha.
    Anyway, ik heb één keer met papa in de auto van mijn mama gereden (automaat), gewoon voor het gevoel. Daarna direct overgeschakeld naar de auto van mijn papa, met schakelen. Ben ondertussen wel weeral maanden gestopt met leren, maar oké. :')


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.