• Hallo, Q'ers!

    Er zijn al een paar topics geweest over de taal van Vlaanderen en Nederland. Maar nog geen over de dagelijks gewoonten etc. *hoopt het toch*
    Ik kan deze meningen wel gebruiken voor mijn story, maar ik ben er eigenlijk gewoon nieuwsgierig naar. c:

    Dus gooi het maar in dit topic: typische Vlaamse/Nederlandse gewoontes, gebruiken, woordjes, je mening over Vlamingen, Walen, Belgen in het algemeen, Nederland, of gewoon het land zelf c:

    Bedankt!



    I've hurt you again. How foolish can one man be?

    Kendoka schreef:
    Ik wordt telkens een Hollander genoemd als ik in België kom (cat) Dus ik probeer ze aan te leren me een Nederlander te noemen :')

    Wat ik me trouwens afvroeg, noemen alle Belgen de richtingaanwijzers van een auto pinkers? Of is dat alleen in het gebied waar mijn vriend vandaan komt?

    Ik zeg dat ook. Ik kom uit de (Noorder) Kempen. Pinkers is gewoon sneller gezegd dan richtingsaanwijzers. =P


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Dazai schreef:
    (...)
    Ik voel me dom omdat ik dit niet snap, haha. maar ik snap de woorden klappen en prakken niet in deze context (vooral het prakken).


    Ja :') 'Klappen' betekent bij mij 'praten'. 'Een klapke doen' = een babbeltje slaan. Maar dat prakken begreep ik wel, ik zeg het alleen nooit.


    I've hurt you again. How foolish can one man be?

    Hahah ja het staken zal wel een reden hebben, maar het is wel opvallend dat dat in Nederland eigenlijk amper gebeurd.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Fictionalworld schreef:
    (...)

    Aardappelpurree xD Is stampot typisch nederlands? Drop wel.


    Bij ons wordt het eerder 'stoemp' genoemd. ^^


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Kendoka schreef:
    Ik wordt telkens een Hollander genoemd als ik in België kom (cat) Dus ik probeer ze aan te leren me een Nederlander te noemen :')

    Wat ik me trouwens afvroeg, noemen alle Belgen de richtingaanwijzers van een auto pinkers? Of is dat alleen in het gebied waar mijn vriend vandaan komt?


    Ik denk het wel? Ik zeg dat alleszins toch ook. (:


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Richtingsaanwijzers van een auto worden hier inderdaad pinkers genoemd, haha. En inderdaad, Nederlanders worden in het algemeen Hollanders genoemd. Over de domme-Belgen grappen, die worden hier ook over Nederlanders gemaakt, hoor, haha.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Hollanders vindt men vaak vervelend omdat het slechts naar Noord- en Zuid-Holland verwijst, historisch gezien de belangrijkste provincies. Maar aangezien Randstedelingen (mensen die in de drukbevolkte provincies Noord-, Zuid-Holland en Utrecht wonen) vaak minachtend doen over de overige provincies, wil men er niet mee vereenzelvigd worden. Ik zeg overigens niet dat ze dat allemaal doen hoor, maar je krijgt toch regelmatig stupide vragen of opmerkingen als "Dragen jullie dan geen overalls in Overijssel", "ik dacht dat je op een boerderij woonde" of "Nee, ik kan niet naar jou toe komen, Groningen is veel te ver voor mij"


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.