• Hallo, Q'ers!

    Er zijn al een paar topics geweest over de taal van Vlaanderen en Nederland. Maar nog geen over de dagelijks gewoonten etc. *hoopt het toch*
    Ik kan deze meningen wel gebruiken voor mijn story, maar ik ben er eigenlijk gewoon nieuwsgierig naar. c:

    Dus gooi het maar in dit topic: typische Vlaamse/Nederlandse gewoontes, gebruiken, woordjes, je mening over Vlamingen, Walen, Belgen in het algemeen, Nederland, of gewoon het land zelf c:

    Bedankt!



    I've hurt you again. How foolish can one man be?

    Ik denk ook dat Vlamingen, en dan voornamelijk Antwerpenaren denk ik, veel sneller praten. Heb al vaak voor gehad dat winkelbedienden in Nederland plots Engels tegen me praatte terwijl ik gewoon Nederlands sprak haha. Blijkbaar verstonden ze me niet :').


    soul made of stardust and chaos.

    Het enige wat mij in de aula's al is opgevallen dat Nederlanders heel wat luider praten/zijn. En jovialer.


    Ex astris, sciencia

    Wij in Nederland vinden het nodig om op elk liedje te klappen. En om ons eten te prakken.

    Ik vind bij concerten Belgen aardig opener en rustiger. Een concert in Amsterdam kan er hard aan toe gaan voor plekken terwijl in Belgie is iedereen rustiger en iedereen wilt elkaar ook wel helpen.

    Ook merkte ik in Nederland moet je maar uitzoeken hoe je naar zitplaatsen komt en in Belgie werden we echt naar de juiste rij gewezen of gebracht


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Het tussenwoord "allez" is typisch Vlaams, haha. En Nederlander-grappen worden hier ook wel vaker gemaakt, haha.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    WlLD schreef:
    Ik denk ook dat Vlamingen, en dan voornamelijk Antwerpenaren denk ik, veel sneller praten. Heb al vaak voor gehad dat winkelbedienden in Nederland plots Engels tegen me praatte terwijl ik gewoon Nederlands sprak haha. Blijkbaar verstonden ze me niet :').


    Tjaa... Dat heb je niet met Limburgers zoals ik :')
    Echt waar, ik was op kamp met Vlaams-Brabant en ik en mijn vriendengroepje waren ook echt altijd de laatsten. Je hoort het al aankomen: "Aha, daar zijn de Liiiiimbuuuuuurgeeeeers..." Echt zo zingen en ons proberen nadoen XD


    I've hurt you again. How foolish can one man be?

    Virtues schreef:
    Ik hoorde ergens dat jullie (ik ben Nederlander) lunchen met warm eten ofzo? :')


    Dat is niet altijd zo, al eet ik zelf wel liever warm in de middag (:


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Wolfram schreef:
    Wij in Nederland vinden het nodig om op elk liedje te klappen. En om ons eten te prakken.
    dit is zooooo waar hahahaha vooral dat wten prakken


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ik weet wel (weet niet of hier mensen op scoutinf zitten) dat er qua scouting heel veel verschil is. Zo heb je in Belgie een complete uniform met broek en een rok voor meisjes terwijl wij gewoon alleen een das met blouse hebben en vaak een shirt.

    Ook ontdekte we laatst op een kamp dat ranja/siroop drinken tijdens draaiddagen niet tot weinig gebeurt terwijl wij dat altijd doen. De twee meisjes mochten van ons wel een glas ranja en vonden dat helemaal geweldig en wij zoiets van ow oke prima


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Muizenstrontjes omg (H) fantastische benaming.

    Ik ben niet zo bekend met België, maar dat de taal erg verschilt, dat kan ik wel zeker zeggen.

    En dat Belgen vaak beter zijn in Nederlands dan Nederlanders (grote dictee).

    Dat prakken en klappen is zo waar haha.

    Wolfram schreef:
    Wij in Nederland vinden het nodig om op elk liedje te klappen. En om ons eten te prakken.


    ... Prakken? :')


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ledecky schreef:
    (...)

    ... Prakken? :')


    Met een vork plat te drukken


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Wolfram schreef:
    Wij in Nederland vinden het nodig om op elk liedje te klappen. En om ons eten te prakken.

    Ik voel me dom omdat ik dit niet snap, haha. maar ik snap de woorden klappen en prakken niet in deze context (vooral het prakken).

    [ bericht aangepast op 10 juni 2016 - 23:14 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Dazai schreef:
    (...)
    Ik voel me dom omdat ik dit niet snap, haha. maar ik snap de woorden klappen en prakken niet in deze context (vooral het prakken).

    In je handen klappen op de maat van de muziek en je eten met een vork platdrukken :')


    I was an angel living in the garden of evil

    Westwick schreef:
    (...)
    In je handen klappen op de maat van de muziek en je eten met een vork platdrukken :')

    Ah, zo... Nu begrijp ik het, dank je!


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.