Zoals jullie misschien wel gemerkt hebben gaat het niet best met mij. En van me afschrijven helpt me. Ik weet dat ik al vaker topics over hetzelfde heb gemaakt, maar het lucht me toch keer op keer weer op. Ik hoef dan ook geen reacties hierop, ookal zijn ze vaak wel fijn. Maar het moet er gewoon even uit.
In mijn 1e en 2e jaar van het middelbare ben ik depressief (ik heb nooit een officieel label gehad, maar ik weet gewoon niet hoe ik het anders moet noemen.) geweest met zelfmoordneigingen. Ik had al vier basisscholen gehad waar ik keer op keer werd gepest en ook het middelbaar was zo.
Sinds ik van die depressiedinges af ben heb ik nog wel met regelmaat last van dips. Zo ook nu.
Ik voel me waardeloos, lig het liefste de hele dag in bed. Eet veel om me daar weer schuldig om te voelen en mezelf uit te maken voor lelijk etc. Ik heb nergens meer zin in en soms zijn de zm gedachtes ook weer terug.
Verstandelijk gezien weet ik wel dat ik actief moet blijven en leuke dingen moet gaan doen zodat ik erover heen kom. Maar emotioneel gezien is dit nog te ver weg. Ik weet dat ik heus wel op dat punt kom, want ik ben er al aan het komen dat ik in ieder geval al weer accordeonspelen onderneem. Maar het gaat allemaal niet vanzelf. En emotioneel gezien zit ik eigenlijk nog steeds in de fase dat ik de hele dag in bed blijven wil en sociaal contact wil vermijden.
Het is allemaal zo tegenstrijdig. Aan de ene kant weet ik dénk ik wel ongeveer wat ik moet doen om uit deze dip te komen, maar emotioneel loop ik nog ver achter. Emotie en verstand liggen bij mij behoorlijk vaak ver van elkaar af, wat ik heel moeilijk vind om mee te dealen.
Ook ben ik helemaal klaar met de dips maar ik weet niet hoe ik er definitief vanaf komen kan. En dat is iets wat me ook enorm moedeloos maakt voor de toekomst.
Naar een psycholoog ben ik wel eens geweest voor een tijd, maar mijn ogen dichtdoen en aan leuke dingen denken verhelpt bij mij het probleem niet en daarom wil ik er niet nog weer een keer heen. Toch is het iedere keer weer de vraag wanneer ik ooit uit een dip kom, want die tijden verschillen. En óf ik wel uit een dip kom. Tot nu toe heeft gebleken van wel, maar wat als het me een keer niet lukt? Ook dat houdt me best bezig.
Allemaal gezeur enzo, dus applaus als je dit gelezen hebt. Nogmaals, ik weet dat ik wel vaker dit soort achtige topics heb aangemaakt, maar het lucht me gewoon op om alles op deze manier op te schrijven.
• It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •