Krolock schreef:
Nu hoop ik niet dat ik mensen beledig, maar ik vind dat de kinderen tegenwoordig veel te vroeg bezig zijn met dit soort dingen. Ik zou echt niet blij zijn als mijn dochter of zoon op 10-jarige leeftijd zich al compleet verdiept heeft in seks. De kans dat ze het dan heel vroeg doen, is alleen maar groter. Toen een vriendin van me heel trots zei dat ze op haar 15e al seks had, was ik echt in shock. Nu ben ik misschien van de oude stempel of zo, maar ik vind dat persoonlijk veel te vroeg. Natuurlijk kun je er geen leeftijd aan vastbinden, zoiets kan gewoon niet, maar ik vind een richtlijn van 18 jaar stukken beter. Dan ben je geen kind meer.
Dus om op de stelling in te gaan; niet mee eens. Ik vind dat dat op z'n vroegst pas kan gebeuren in de eerste klas. Dus rond je 12e/13e. Al vind ik dat ook nog steeds heel vroeg, maar op de middelbare zullen ze hier sowieso mee geconfronteerd worden omdat je daar in aanraking komt met mensen die al wat ouder zijn.
Ik vind het gewoon zo jammer dat het steeds eerder moet gebeuren. Maar zoals ik al zei; misschien ben ik wel van de oude stempel.
Ik zou het gewoon niet kunnen waarderen als mijn kind later al heel vroeg weet wat seks inhoudt.
Kinderen zijn niet vroeger met seks bezig dan vroeger, ze doen het gewoon meer openlijk dan vroeger. Dat is een groot verschil.
Daarnaast is seksuele voorlichting krijgen en je in seks verdiepen iets helemaal anders. Ik denk trouwens ook dat kinderen van 10 jaar al wel vaker de vraag gesteld hebben 'waar komen kinderen vandaan?' en ik vind persoonlijk dat die vraag op tienjarige leeftijd al eerlijk beantwoord kan worden.
Ik zie eerlijk gezegd niet echt een reden waarom seksuele voorlichting zou leiden tot kinderen/jongeren die vroeger seks hebben. Ze leren net meer de consequenties die aan seksuele activiteiten verbonden zijn en leren ook hoe ze zichzelf (en anderen) beter kunnen beschermen. Ik weet nog dat ik na mijn eerste lessen juist afgeschrikt was omdat ik écht niet zwanger wilde geraken en ongelukjes zijn snel gebeurd.
Een richtlijn naar 18 jaar vind ik veel te oud. Zoals ik al zei is seksuele voorlichting meer dan gewoon over seks leren, je leert ook gewoon over het andere geslacht en je leert je eigen lichaam beter kennen. Je gaat meisjes toch niet pas uitleggen wat een menstruatie is als ze dat al 5 jaar hebben? En ook jongens hun lichaam verandert en wordt beïnvloed door de puberteit, dat moet je toch ook op voorhand uitleggen? (denk bijvoorbeeld maar aan 'natte dromen')
Ik vind rond de 10 à 11 een perfecte leeftijd. Ik heb mijn maandstonden al van mijn 11de en kinderen die in het algemeen 'rijper' zijn zullen vanaf hun 11de al lichamelijke veranderingen ondervinden. De grens verlagen moet niet, ik denk dat we anders in een levensfase komen waar ze alles nog niet echt goed gaan begrijpen, maar ik zou het ook zeker niet verhogen.
The soul needs autumn.