Je weet of je weet niet dat ik bezig ben met het herschrijven van een coming-of-age roman van een driehonderdtal bladzijden. Voor ik de personages bij begin te schaven, zou ik graag wat onderzoek doen bij mensen met vergelijkbare ervaringen, zodat ik niets over het hoofd zie qua emoties e.d. Als je jezelf herkent in één (of meer) van de onderstaande categorieën, zou ik het enorm, enorm waarderen als je de bijhorende vraagjes zou beantwoorden. De antwoorden mag je hieronder zetten of in een pb'tje doorsturen, waar je je zelf het prettigst bij voelt. Vragen die je liever niet beantwoordt / geen antwoord op hebt, laat je gerust maar over.
~ Iemand die gediagnosticeerd is met OCD ~
Naar aanleiding van welke klachten ben je ermee naar een dokter gestapt / hebben je ouders dit gedaan? Wanneer heb je de diagnose gekregen? Hoe verliep dit? Hoe voelde je erbij? Hoe ervaar je je OCD? Dingen die ik zeker niet mag vergeten?
~ Iemand die last heeft van faalangst ~
In welke vorm / mate heb je er last van? Wanneer? Hoe voelt het / wat zijn de gevolgen? Wat probeer je er tegen te doen? Helpt dit? Hoe reageren / reageerden leraren erop? Andere dingen die ik niet mag vergeten?
~ Een meisje met een "jongetjesfiguur" ~
Hier pas ik zelf ook wel een beetje onder, tbh, hoewel ik wel redelijke heupen heb Voel je sociale druk je om "ronder" te zijn? Vind je het moeilijk om passende kleren / beha's te vinden? Zou je je figuur inwisselen voor een ander? Of ben je er trots op? Uiten anderen er ooit kritiek op? Andere dingen die ik niet mag vergeten?
~ Een meisje met volslanke vormen ~
Zelfde vragen als de bovenstaande categorie.Voel je sociale druk om "platter" te zijn? Vind je het moeilijk om passende kleren / beha's te vinden? Zou je je figuur inwisselen voor een ander? Of ben je er trots op? Uiten anderen er ooit kritiek op? Andere dingen die ik niet mag vergeten?
~ (Min of meer) enige kleurling(e) in een vriendengroep ~
Voel je je ooit buitengesloten, superieur, inferieur... naar aanleiding van je huidskleur? In welke ervaar je het racisme dat jammer genoeg nog steeds in onze maatschappij leeft? Vooroordelen? Is het lastig om kwalitatieve make-up te vinden? (Ik vind altijd dat er zo weinig verschillende donkere tinten staan bij de meeste merken, terwijl er wel vijftien soorten wit zijn. Bleh.) In welke mate voel je je verbonden met het land waar je (voor)ouders / jijzelf vandaan komt? Dingen die ik zeker op moet nemen?
~ Leerling(e) van een school waarop een lera(a)r(es) beschuldigd is van ongewenste intimiteiten / intimidatie ~
Wat is er ongeveer gebeurd? Wie uitte de beschuldiging? Geloofde iedereen die? Werd erover geroddeld? Mocht de lera(a)r(es) les geven tijdens het onderzoek? Hoe verliep dat? Kwam hij / zij voor de rechtbank? De leerling(e) ook? Wat waren de consequenties? Andere dingen die je opvielen / ik zeker niet mag vergeten?
~ Iemand wiens ouders "geobsedeerd" zijn door gezond eten ~
Wat mag je wel / niet eten? Vanuit welke overtuigingen? Hoe voel je je hierbij?
~ Iemand die deel heeft genomen aan een schooltoneelstuk ~
Waren er audities? Hoe verliepen die? Hoe vaak was er repetitie? Wanneer? Hoe verliep dit? Waren er begeleidende leraren? Welk stuk voerde je op? Hoe vaak en voor wie? Waar? Waren er kostuums? Hoeveel leerlingen namen deel? Was het een leuke ervaring?
~ Iemand die bij de nieuwe partner van zijn / haar moeder / vader in is gaan wonen ~
Hoe verliep dit in het begin? Wanneer en hoe heeft je moeder / vader dit aangekondigd? Hoe reageerde je? Kom je goed overeen met de partner en (indien van toepassing) diens kinderen? En in de andere richting? Zie je hem of haar als een "ouderfiguur"? Vind je dat hij of zij het recht heeft om je aan te spreken op je gedrag of een preek te geven?
[ bericht aangepast op 21 april 2016 - 20:02 ]
I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell