• Vanaf volgend seizoen mogen meisjes in het waterpolo niet meer meespelen met hun mannelijke leeftijdsgenootjes. De nieuwe regel van de Koninklijke Belgische Zwembond stuit op veel onbegrip. "Die meisjes moeten nu een andere sport zoeken, zo simpel is het."
    In België spelen de jonge waterpolomeisjes vanaf 11 jaar competitie met de jongens. Pas vanaf 17 jaar kunnen de meisjes aan de slag bij de damesploegen. De Koninklijke Belgische Zwembond heeft echter beslist om die gemengde jeugdploegen af te schaffen.

    Het is duidelijk dat bondsvoorzitter Louwagie met deze beslissing voor eeuwig en altijd de meisjes uit het waterpolo wil laten verdwijnen. Wij willen zelf investeren, maar het is tijd dat ook de Zwembond eindelijk weer in deze sport investeert.
    "Er is beslist dat er op Belgisch niveau geen gemengde waterpoloploegen tussen 12 en 17 jaar competitie kunnen spelen", legt bondsvoorzitter Michel Louwagie uit. "Die beslissing is er gekomen omdat de Waalse federatie niet akkoord gaat. En als een van de twee bonden niet meewil, dan sta je als nationale bond nergens."

    Bij de waterpoloclubs wordt de beslissing niet positief onthaald. "Het is niet duidelijk waarom die beslissing genomen is, maar blijkbaar zouden de verzekeraars nieuwe voorwaarden gesteld hebben om meisjes in gemengde competities te verzekeren", legt Stef Vande Meulebroucke, coördinator bij de Kortrijkse Waterpolo Kring, uit bij Radio 1.

    "Het zou logisch zijn dat de Belgische Zwembond meer investeert in het aantrekken van meisjes, zodat er aparte competities opgestart kunnen worden. In België wordt dat niet gedaan, waardoor de clubs meisjes hebben uitgenodigd om mee te trainen met de jongens, tot wanneer ze in hun aparte damescompetitie kunnen spelen."

    "Maar die meisjes moeten nu een andere sport zoeken, zo simpel is het. Het is duidelijk dat bondsvoorzitter Louwagie met deze beslissing voor eeuwig en altijd de meisjes uit het waterpolo wil laten verdwijnen. Wij willen zelf investeren, maar het is tijd dat ook de Zwembond eindelijk weer in deze sport investeert."


    Bron: Sporza


    Dit vind ik echt zo schandalig!
    Mijn vader is zelf een voormalig waterpolospeler en gaf zelf al te kennen dat de meisjes in hun ploeg werden gezien als teamgenoten en niet als breekbare meisjes. Waar halen ze het dan ook in godsnaam vandaan om de meisjes uit de gemengde ploegen te willen halen? De jeugdploegen voor de meisjes tellen te weinig leden, vandaar dat gemengde ploegen ook de enige oplossing was en dat willen ze er nu dus uit. Ik vind het echt schandalig.
    Dit is toch discriminerend?

    Ik heb alvast een petitie getekend om dit tegen te gaan. Daarom zou ik willen vragen of jullie de petitie ook willen tekenen zodat de gemengde ploegen kunnen blijven bestaan. Het zou echt heel veel betekenen voor die meisjes. Klik hier voor de petitie.
    Er is ook een facebook pagina waar je alles mee kan volgen. Die kan je hier vinden.

    Heb jij de petitie getekend?


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Zelf ben ik wedstrijdzwemmer, maar mijn club heeft ook lang waterpoloteams onder zijn hoede gehad. Dit is echt absurd! Ik heb getekend ^^


    If a writer falls in love with you, you can never die

    En we doen weer een stapje terug in de tijd. Wat een rare beslissing. Het is juist goed dat er gemengde sporten komen en niet alleen vrouwen apart en mannen apart. Erg slecht.
    Ik snap alleen de redenen niet zo goed. Alleen maar de fysieke verschillen tussen 11 jarige jongens en meisjes? Want elk meisje heeft al ontwikkelde borsten op die leeftijd?

    Spotgaai schreef:
    Zelf ben ik wedstrijdzwemmer, maar mijn club heeft ook lang waterpoloteams onder zijn hoede gehad. Dit is echt absurd! Ik heb getekend ^^

    Bedankt. (:
    Hoe meer mensen de petitie tekenen, hoe beter. Hopelijk kunnen ze op deze manier er voor zorgen dat de gemengde ploegen kunnen blijven bestaan want dit is ronduit schandalig.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Gatomon schreef:
    En we doen weer een stapje terug in de tijd. Wat een rare beslissing. Het is juist goed dat er gemengde sporten komen en niet alleen vrouwen apart en mannen apart. Erg slecht.
    Ik snap alleen de redenen niet zo goed. Alleen maar de fysieke verschillen tussen 11 jarige jongens en meisjes? Want elk meisje heeft al ontwikkelde borsten op die leeftijd?


    Het klinkt alsof meisjes te kwetsbaar zijn om met jongens in een team te spelen, ze zijn bang voor "ongeregeldheden" bij kleedkamers en in het zwembad.


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Dit klinkt als een 1 april grap.

    Krull schreef:
    Dit klinkt als een 1 april grap.

    Helaas is dit de realiteit. De Belgische realiteit.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Dit is echt te idioot voor woorden. Moeten ze eens bij onze voetbalvereniging proberen om de gemengde teams op te heffen. Idioot gewoon.


    "At least I am much stronger than when I was unaware of my own weakness."

    Wtf, dit is echt belachelijk!


    16 - 09 - '17

    Transmissions schreef:
    Dit is echt te idioot voor woorden. Moeten ze eens bij onze voetbalvereniging proberen om de gemengde teams op te heffen. Idioot gewoon.

    Ja precies. Daarom dat we zo veel mogelijk reacties moeten hebben op die petitie om dit tegen te gaan


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Het is niet vreemd dat ze mannen en vrouwen willen scheiden, dat is immers bij veel sporten zo. Maar waarom er dan niet gewoon meisjes- en jongensteams kunnen komen? Belachelijk.


    Big girls cry when their hearts are breaking

    Dumbledore schreef:
    Het is niet vreemd dat ze mannen en vrouwen willen scheiden, dat is immers bij veel sporten zo. Maar waarom er dan niet gewoon meisjes- en jongensteams kunnen komen? Belachelijk.


    26 - 02 - '16

    Dumbledore schreef:
    Het is niet vreemd dat ze mannen en vrouwen willen scheiden, dat is immers bij veel sporten zo. Maar waarom er dan niet gewoon meisjes- en jongensteams kunnen komen? Belachelijk.


    Te weinig meisjes-polospelers.


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Dumbledore schreef:
    Het is niet vreemd dat ze mannen en vrouwen willen scheiden, dat is immers bij veel sporten zo. Maar waarom er dan niet gewoon meisjes- en jongensteams kunnen komen? Belachelijk.

    Het gaat niet over mannen en vrouwen maar over jongens en meisjes. Het hele artikel gaat over jeugdploegen van kinderen tussen 11 tot 17 jaar. De jeugd heeft te weinig meisjes om meisjesteams samen te stellen, vandaar dat een gemengde ploeg het beste was. Dus nu gaan er een 170 tal meisjes hun lievelingssport niet meer mogen beoefenen omdat het gemengd spelen niet meer mag. Vanaf 17 jaar mogen ze pas officieel bij een vrouwenploeg spelen omdat de volwassen vrouwen wel met genoeg mensen zijn.
    Er wordt in dit artikel letterlijk gezegd dat die meisjes van 11 tot 17 maar een andere sport moeten beoefenen.

    Edit:
    Dit gaat er nu ook rond op facebook onder de hashtag IkBenSam

    [ bericht aangepast op 19 april 2016 - 15:40 ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Dit is verschrikkelijk! Gelukkig gaat het in Nederland wel gewoon door!


    How you doin'

    Nvm

    [ bericht aangepast op 19 april 2016 - 16:22 ]


    Big girls cry when their hearts are breaking