• Ja, nog maar een paar dagen tot 6 april, wanneer alle meerderjarige Nederlanders naar de stembus mogen voor het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne. Ik heb de afgelopen tijd mijn best gedaan om op z'n minst half te weten wáár we nou eigenlijk over stemmen, maar dat blijkt nog verrassend lastig te zijn. Het wordt er ook niet gemakkelijker van dat bepaalde groepen beweren dat het een stem voor of tegen Europa is, of voor of tegen Oekraïens EU-lidmaatschap, wat allebei volkomen onzin blijkt te zijn, maar wel een stuk simpeler klinkt dan de waarheid.

    Dus, mag jij stemmen? Ben je voor of tegen? En heb je überhaupt enig idee waar dit hele referendum over gaat? Nee is ook een prima antwoord, want laten we eerlijk zijn, dat lijkt voor 90% van de stemgerechtigde bevolking te gelden. :'D

    Associatieverdrag met Oekraïne: voor of tegen?

    Hier is overigens de uitleg van de referendumcommissie, een van de meest objectieve bronnen die ik tot nu toe heb kunnen vinden in een zee van extreem subjectieve "stem tegen anders breken de dijken vanwege de golven immigranten die ons werk willen inpikken!!!" en "stem voor want dan krijgen jullie bij Eurovision twaalf punten van Oekraïne!!!" websites. (Oké, die laatste heb ik nog niet écht gezien, maar het zou me niet meer verbazen, onderhand.)

    Ik ben overigens voor, tenzij het tegenkamp op het nippertje toch nog wat zinnige argumenten weet te bedenken. (nerd)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik heb mij goed ingelezen en ga voor stemmen de zesde. Mijn ouders overigens ook. Mijn zus wist het nog niet zeker, ze moest zich nog even inlezen.


    Happy Birthday my Potter!

    Ik stem tegen, maar ik vind het wel echt een kak lastig onderwerp.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ik weet het écht niet


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik ga lekker niet stemmen en heel hard hopen dat genoeg mensen niet stemmen zodat het ongeldig verklaard wordt. Onze stem maakt echt niet uit hoor, het is allang besloten door de hoge lui. Beetje zinloos om te stemmen dus, het is alleen de illusie dat we inspraak hebben. Anyway, that's how I see it.


    The truth is out there.

    Ik ga voor stemmen. Of ik moet van gedachten veranderen. Maar ik gun Oekraïne wel een betere economie. Voor zover ik weet stem je alleen voor de handel en niet of ze in de EU mogen.

    [ bericht aangepast op 2 april 2016 - 21:53 ]

    Ik ga tegen stemmen. Zolang hun dieren en mensen niet respecteren zoals wij dat doen, mogen ze van mij wegrotten.

    [ bericht aangepast op 2 april 2016 - 21:54 ]


    Ich liebe dich 27.12.23

    Mijn vader is fel tegen, maar ik denk dat ik voor ga stemmen. Het is echt lastig...


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Dumbledory schreef:
    Ik heb mij goed ingelezen en ga voor stemmen de zesde. Mijn ouders overigens ook. Mijn zus wist het nog niet zeker, ze moest zich nog even inlezen.


    Ik heb me inderdaad ook door een hoop folders en websites heen geworsteld, en na mijn spontane samenvatting van mijn bevindingen tijdens het avondeten en de extreem overdreven tegen-folders die we thuis kregen, hebben mijn ouders ook allebei besloten voor te stemmen. Ik vind het wel fijn om te horen dat ik toch niet de enige ben die wat onderzoek heeft geprobeerd te doen, want dat gevoel kreeg ik nu en dan wel bijna. :'D



    Hag schreef:
    Ik ga lekker niet stemmen en heel hard hopen dat genoeg mensen niet stemmen zodat het ongeldig verklaard wordt. Onze stem maakt echt niet uit hoor, het is allang besloten door de hoge lui. Beetje zinloos om te stemmen dus, het is alleen de illusie dat we inspraak hebben. Anyway, that's how I see it.


    Nee, true, ik vind het een beetje bizar dát dit referendum er überhaupt is, eigenlijk. Het is een ongelofelijk complex onderwerp en er is een reden dat we mensen hebben wiens hele baan het is zich met dat soort dingen bezig te houden en dat we niet standaard over dit soort dingen stemmen, want het is heel moeilijk hier als gemiddelde burger een geïnformeerde mening over te vormen. Toch ga ik wel stemmen, want het maakt misschien niet veel uit, maar ik zou het toch enorm jammer vinden om het tegenkamp te zien winnen, al is het maar vanwege de "boodschap" die ze daarmee denken te sturen. (Wat helemaal niet is waar dit om zou moeten gaan en wat ik dus eigenlijk ongelofelijk frustrerend vind, maar goed, dat is weer een ander verhaal.)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Salamon schreef:
    Ik ga voor stemmen. Of ik moet van gedachten veranderen. Maar ik gun Oekraïne wel een betere economie. Voor zover ik weet stem je alleen voor de handel en niet of ze in de EU mogen.


    Het verdrag gaat over iets meer dan handel, want er zitten bijvoorbeeld ook delen over justitie en politieke dialoog in, maar je hebt gelijk, het gaat totaal niet over EU-lidmaatschap. Dat is alleen wat de PVV en partijen die in die richting zitten roepen. Dat is een verhaal dat lekker simpel klinkt en goed aansluit bij wat mensen op dit moment graag horen, maar het zaait een hoop verwarring over waar we nou echt voor stemmen.



    Triskele schreef:
    Ik ga tegen stemmen. Zolang hun dieren en mensen niet respecteren zoals wij dat doen, mogen ze van mij wegrotten.


    Maar er zit juist een deel over het verbeteren van de mensenrechten in het verdrag! Het idee van veel mensen in het voor-kamp is dat het associatieverdrag juist zal helpen om de situatie in Oekraïne de juiste kant op te krijgen. ^^
    Ik weet alleen niet of er ook iets instaat over dieren.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik heb zoveel artikelen gelezen, maar het is bijna allemaal bangmakerij van beide kanten. Het enige nuttige artikel dat ik heb gelezen zei dat het eigenlijk vrij weinig voorstelt. Dus ik ga voor stemmen. Het scheelt weer drama in de politiek en ik zit GeenStijl graag dwars.


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Square schreef:
    (...)

    Nee, true, ik vind het een beetje bizar dát dit referendum er überhaupt is, eigenlijk. Het is een ongelofelijk complex onderwerp en er is een reden dat we mensen hebben wiens hele baan het is zich met dat soort dingen bezig te houden en dat we niet standaard over dit soort dingen stemmen, want het is heel moeilijk hier als gemiddelde burger een geïnformeerde mening over te vormen. Toch ga ik wel stemmen, want het maakt misschien niet veel uit, maar ik zou het toch enorm jammer vinden om het tegenkamp te zien winnen, al is het maar vanwege de "boodschap" die ze daarmee denken te sturen. (Wat helemaal niet is waar dit om zou moeten gaan en wat ik dus eigenlijk ongelofelijk frustrerend vind, maar goed, dat is weer een ander verhaal.)


    Yeh, Ik snap je wel. Ik zie het niet stemmen ook weldegelijk als stemmen tho. Zolang we die meerderheid niet stemmers halen meheheh. Maar je hebt gelijk, het is ontzettend lastig om hier een mening over te vormen. Als ik niet zo zeker niet wilde stemmen had ik het er ook moeilijk mee gehad. (:


    The truth is out there.

    Dit is de eerste keer dat ik mag stemmen, feest.

    Ik ga hoogstwaarschijnlijk tegen stemmen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het een lastig onderwerp vind. Een deel in mij zegt dat iedereen verbetering verdient en dat we samen moeten werken, een ander veel groter deel zegt kei hard nee.
    Ten eerste door het hele gebeuren van MH17. Er is nog steeds niet bekend wie het heeft gedaan en ook al is het niet expres gegaan, het was toch een vliegtuig waar veel Nederlandse mensen in zaten en waarvan nog steeds van twee mensen geen stoffelijke resten van terug zijn gevonden. Alleen al voor de nabestaanden van deze ramp zou ik nee stemmen.
    Ook zou ik nee stemmen omdat Oekraïne nu in oorlog is met Rusland en de kans groot is dat als we nu ja zeggen, wij ook in die oorlog terecht komt en ik heb geen zin om een strijd te strijden waar wij niks mee te maken hebben. Helemaal niet aangezien we nu al een oorlog voeren met IS.
    Daarnaast denk ik niet dat de mensen in Oekraïne er veel beter gaan worden. Misschien de rijken maar ik ben bang dat de armen nog steeds veel te kort gaan komen.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Obi_Wan_Kenobi schreef:
    Ik heb zoveel artikelen gelezen, maar het is bijna allemaal bangmakerij van beide kanten. Het enige nuttige artikel dat ik heb gelezen zei dat het eigenlijk vrij weinig voorstelt. Dus ik ga voor stemmen. Het scheelt weer drama in de politiek en ik zit GeenStijl graag dwars.


    Dat is zeer waar, bijna alles wat ik heb gelezen was enorm subjectief. Dat is ook een deel van wat het zo lastig maakt, vind ik, want we moeten op basis van propaganda van twee kanten proberen hier iets zinnigs over te zeggen. Dan is het al snel meer een vraag van welk verhaaltje je leuker vindt dan dat je echt iets zinnigs kunt zeggen over het onderwerp zelf.
    Politiek drama ontwijken is altijd goed, haha. We hebben allemaal in Star Wars gezien hoe dat kan aflopen. :Y)



    Hag schreef:
    (...)

    Yeh, Ik snap je wel. Ik zie het niet stemmen ook weldegelijk als stemmen tho. Zolang we die meerderheid niet stemmers halen meheheh. Maar je hebt gelijk, het is ontzettend lastig om hier een mening over te vormen. Als ik niet zo zeker niet wilde stemmen had ik het er ook moeilijk mee gehad. (:


    Ja, niet stemmen is natuurlijk ook een keuze die je bewust kunt maken, zeker met die drempel van 30%. Ik ben erg benieuwd of dat gehaald wordt. Eigenlijk zou er gewoon een derde optie moeten zijn, iets in de trant van "wth is deze onzin", en als die wint wordt het geheel ook ongeldig verklaard. :'D


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Ja, niet stemmen is natuurlijk ook een keuze die je bewust kunt maken, zeker met die drempel van 30%. Ik ben erg benieuwd of dat gehaald wordt. Eigenlijk zou er gewoon een derde optie moeten zijn, iets in de trant van "wth is deze onzin", en als die wint wordt het geheel ook ongeldig verklaard. :'D


    Heheh. Dat zou wat zijn. Daar zou ik voor stemmen. :')


    The truth is out there.

    Froyo schreef:
    Dit is de eerste keer dat ik mag stemmen, feest.

    Ik ga hoogstwaarschijnlijk tegen stemmen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het een lastig onderwerp vind. Een deel in mij zegt dat iedereen verbetering verdient en dat we samen moeten werken, een ander veel groter deel zegt kei hard nee.
    Ten eerste door het hele gebeuren van MH17. Er is nog steeds niet bekend wie het heeft gedaan en ook al is het niet expres gegaan, het was toch een vliegtuig waar veel Nederlandse mensen in zaten en waarvan nog steeds van twee mensen geen stoffelijke resten van terug zijn gevonden. Alleen al voor de nabestaanden van deze ramp zou ik nee stemmen.
    Ook zou ik nee stemmen omdat Oekraïne nu in oorlog is met Rusland en de kans groot is dat als we nu ja zeggen, wij ook in die oorlog terecht komt en ik heb geen zin om een strijd te strijden waar wij niks mee te maken hebben. Helemaal niet aangezien we nu al een oorlog voeren met IS.
    Daarnaast denk ik niet dat de mensen in Oekraïne er veel beter gaan worden. Misschien de rijken maar ik ben bang dat de armen nog steeds veel te kort gaan komen.


    Ik heb meer mensen de MH17 ramp hierbij horen halen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat erg vreemd vind. Dit verdrag en referendum hebben daar totaal niets mee te maken. Het was tragisch, natuurlijk, maar ik snap niet hoe mensen de connectie leggen dat tegen stemmen bij het referendum op een of andere manier een positieve uitwerking zou moeten hebben op de verloop van het onderzoek ernaar.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan