Ideologisch ben ik het daar tot op zekere hoogte mmee eens. Je moet zo zijn, je moet zo zijn... Niet alle mensen zijn in staat hieraan te beantwoorden, wat tot ongelukkigheid leidt. Alleen ben ik bang dat het praktisch niet echt zomaar te realiseren is. Je kunt wel acties voeren die de maatschappij in een andere richting duwen, maar veel dingen zitten zo diep ingebed dat je het amper beseft. Hierdoor ben ik het ook maar tot op zekere hoogte eens met deze stelling. Tot op zekere hoogte want deze dingen zijn zo algemeen aanvaard door iedereen - maar vallen ook onder genderrollen: vrouwen hebben langer haar dan mannen. Vrouwen scheren hun benen. Vrouwen dragen make - up en zijn meer geïnteresseerd in kleren en uiterlijk dan een man. Het zit echt overal, in het kleinste ingebakken in de maatschappij. We schaffen de genderverschillen van dag 1 op 2 af, en wat dan: moet ik mijn haar dan zo kort laten knippen als dat van een man, moet ik mijn benen niet meer scheren en behaard met een rok de straat over, geen make - up meer dragen? Ik zou me ook niet goed in mijn vel voelen en ongelukkig zijn moest de genderrol van vrouw zijn ineens afgeschaft worden. Dit zou mensen ook niet bepaald gelukkig maken. Ze moeten ze niet afschaffen, er moet gewoon meer openheid zijn voor een individu om zich vrij uit te drukken zoals hij/zij dat wilt zonder dat er daar commentaar op is. Als een vrouw huisvrouw wilt zijn en voor de kinderen wilt zorgen en lang haar wilt hebben. Dat is best. Vrijheid moet voorop komen te staan. Maar niets moet worden afgeschaft. Ten eerste omdat dat niet mogelijk is praktisch en ten tweede omdat het ook niet bepaald tot gelukkigere mensen leiden zou, moesten we dat ineens ''afschaffen'.
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.