OakenshieId schreef:
(...)
Oh, van reptielen en zoogdieren. Ik dacht vogels. :')
Nou ja, dan hebben ze er inderdaad eentje opgespoord. (: Maar geloven evolutietheoristen dan dat alle reptielen eerst een vogelbekdier werden en daarna een zoogdier werden en dat een paar vogelbekdieren het eigenlijk wel prima vonden om zo te blijven en dat deden? Of werd maar één diersoort een vogelbekdier en een ander weer een ander dier?
Sorry voor de wat plompverloren verwoording, maar ik probeer me zulke dingen altijd te visualiseren.
Haha dat is oke hoor. ^^ Volgens de wetenschap (ik moet toegeven ik ken niet alle details dus hier en daar kan een foutje zitten) ontstonden de eerste zoogdieren al tijdens de periode dat de dinosaurussen nog leefden. Die stamden af van reptielen. Vogels stammmen ook af van reptielen, meer bepaald een specifieke vorm van dinosaurussen.
De eerste zoogdieren werden gekenmerkt door het feit dat ze voor hun jongen zorgden. Ze legden zoals het vogelbekdier nog eieren. Ze hadden ook nog geen tepels voor melk. Het vogelbekdier zweet letterlijk melk voor zijn jongen. Dat vind ik zelf best grappig. :'D
Er waren in die tijd natuurlijk niet alleen vogelbekdieren, maar ook andere dieren met diezelfde eigenschappen. Dieren die waarschijnlijk nog niet ontdekt zijn. Daar ben ik niet helemaal zeker van. Het vogelbekdier is daar een afstammeling van, die dezelfde eigenschappen heeft behouden.
In Australië vind je veel van die 'minder ver geëvolueerde' dieren / zoogdieren. Heel lang geleden is dat deel van de wereld van de rest afgescheurd. De zoogdieren hier evolueerden verder en daar bleven ze relatief hetzelfde. Zo hebje bijvoorbeeld de buideldieren die bij ons al lang zijn uitgestorven. Door modernere zoogdieren te introduceren eoals katten honden konijnen en dergelijke, is daar momenteel een massa extinctie aan de gang. Die primitievere dieren kunnen gewoon niet op tegen de sterkere en vooral snellere katten en honden. Dat is wel echt verschrikkelijk.
Evolutie betekent ook differentiatie. Daardoor kunnen kinderen er bijvoorbeeld zo anders uitzien dan hun ouders of broers en zussen. Het jong dat het meest aangepast is aan de omgeving waarin het geboren is, heeft de hhogste fitness: dat is de kans op het doorgeven van de genen.
What would Emma do?