Depressies zijn heel 'specifiek', stel je schrijft een verhaal over een personage dat niet gelukkig is met haar man omdat ze met hem getrouwd is voor het geld, status naar de buitenwereld toe boven liefde heeft verkozen en diep vanbinnen doodongelukkig is en worstelt met haar leven. Ik betwijfel of die midlifecrisis van het personage een midlifecrisis in jou zal triggeren. Natuurlijk zijn er wel gevoeligere onderwerpen zoals echtscheiding, zelfmoord, eetstoornissen... die in sommige lezers wel een verkeerde snaar zouden kùnnen raken. Maar ik vind niet dat je zoiets mag gaan verbieden. Daar gaat schrijven toch net om? De belevingswereld van een personage weergeven. Ik blijf achter de vrijheid staan van een schrijver, vooral omdat depressie heel erg samenhangt met de psychologische 'make up' van het personage en die al haast aan die van jezelf gelijk zou moeten lopen voor je getriggerd zou kunnen worden. Ik vind niet dat je zoiets moet gaan verbieden. Ook omdat mensen vaak troost vinden in iets/iemand die ze herkennen.
Verhalen komen in vele kleuren en soorten. Voor de extremere vind ik het wel een heel goed idee dat Quizlet haar users zou vragen - in het hoofdstuk het hoofdpersonage bijvoorbeeld zelfmoordgedachten ontwikkelen zou - te zeggen: Herken je je in de onderstaande situatie, er is altijd hulp, neem contact op met (user X) die dan als vertrouwenspersoon dienen kan. Maar echter de auteur zelf de vrijheid ontnemen om over iets algemeen als depressies te schrijven, daar sta ik niet achter. Het zal nooit van dat verhaal zijn en de lezer heeft ook een eigen verantwoordelijkheid om het te lezen of niet, niet de auteur. Zelfmoord, dat vind ik weer een serieuzer topic. Ik vind verbieden niet de juiste maatregel naar de auteur toe, maar maatregelen daartegenover zouden misschien wel veilig zijn.
En cliché, dat is onzin. Als je kunt schrijven hoeft er niets cliché te zijn.
[ bericht aangepast op 21 feb 2016 - 10:48 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.