Debbaut schreef:
Maar restaurants e.d. kunnen wel degelijk aan banden gelegd worden. Bijvoorbeeld door brood langer dan een dag te gebruiken, fruit niet meteen weg te gooien als er een minuscule bruine vlek op zit,...
Daar zitten wel heel wat haken en ogen aan denk ik. In een restaurant ga je er niet van uit dat je oud brood krijgt, want dan kan je gewoon voelen aan het brood en je bent er (vaak) voor gewoon een goede en luxe maaltijd. In een restaurant zou zo'n concept alleen kunnen werken als alle producten opgebouwd zijn vanuit restanten, dat is best een leuk (en betaalbaar) concept.
Bij een bakker kan men daarentegen bijvoorbeeld wel zeggen dat het brood van een dag oud is, en als de prijs er dan naar is zullen mensen het alsnog kopen.
Ik denk dat de eerste slag bij de kwekers zit. Die maken een selectie wat voor supermarkten e.d. gebruikt kan worden. Zij maken een selectie met niet zo perfecte groente/fruit en bieden dit aan, alles wat niet verkocht kan worden gaat voor een deel van de kostprijs naar de overheid die het in zet voor bijv. voedselbanken.
En dan denk ik even aan de EU die er in 2014 een speciaal jaar voor hebben gemaakt, van dat subsidiegeld kan je best een logistiek netwerk opzetten bij 20 grote kwekers en een distributienetwerk van een voedselbank.
De tweede slag zit bij de leveranciers/verkopers, die moeten het namelijk ook gewoon open en eerlijk aanbieden als een product dat gewoon goed is, maar misschien wat anders eruit ziet. Hang er bij wijze van spreken een mini veiling in de supermarkt aan, waarbij de prijs ieder uur zakt en dat de groente/fruit aan het einde van de veiligingduur gratis meegenomen kan worden. Marketingtechnisch ook slim, als er dan mensen in de winkel zijn, ze kopen altijd nog wel andere dingen.
Sarah = ongewoon sexy