cherish schreef:
(...)
Voor school zelf doe ik het ook, het is nu eenmaal verplicht bij wetenschappelijke teksten. In boeken wordt het echter niet alleen bij nieuwe alinea gedaan. Ik heb ook gelezen dat sommige mensen het doen telkens er iemand anders aan het woord is in een dialoog?
Als er iemand anders aan het woord is binnen een dialoog, hoort dat in principe altijd op een nieuwe regel:
"Hoi," zei Patrick.
"Hallo," zei Spongebob.
Dat is op zichzelf al prima, maar meestal is het wel overzichtelijker om een inspringing voor zo'n nieuwe regel te zetten. Zo weten mensen dat het je bedoeling was om een nieuwe alinea te starten (want ook binnen een dialoog ben je in feite bezig met het schrijven van heel veel kleine alinea's) en dat deze nieuwe zin dus niet meer bij de vorige zin hoort.
"Hoi," zei Patrick. "Ik heb zojuist mijn lamp vervangen, mijn vis uitgelaten en mijn dwarsfluit zeven keer achter elkaar gepoetst."
"Hallo," zei Spongebob. "Ik heb deze middag alleen jouw dwarsfluit gepoetst."
Zonder de inspringing zou je nu (in ieder geval op de desktop versie) niet precies weten of de schrijver hier op enter had gedrukt en dus een nieuwe alinea was begonnen, of dat de tweede zin in dezelfde alinea gewoon niet meer ernaast paste en daarom eronder werd gezet. Daarom wordt de inspringing bij veel boeken gebruikt, maar hij is niet verplicht. ^^
[ bericht aangepast op 6 feb 2016 - 14:49 ]
Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.