• Ik begin bij het begin, vandaag vond ik een boek van Thea Beckman(n) tijdens het rondsnuffelen in mijn kamer, Het wonder van Frieswijck. De hoofdpersoon is Alijt Kuinretorf en er was nog een nawoord dat zij een stammoeder is van een familie in Kampen. Dus ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb haar even opgezocht. Toen kwam ik het woord min tegen, wat ik al kende en besloot dat ook nog even op te zoeken. Het verbaasde mij hoe weinig je er eigenlijk over kan vinden. Ook met de synoniemen is er niet echt veel te vinden en eigenlijk vind ik dat best wel jammer.

    Onder de spoiler staat de betekenis en meer informatie. Kleine tip, mocht je het woord zoogvrouw willen opzoeken dan raad ik je aan om er geen spatie tussen te doen.

    Een min is een vrouw die borstvoeding geeft aan een kind tegen een vergoeding. De kinderen waren van hogere afkomst en hun moeders wilden liever niet zelf de borst geven. Een min werd zorgvuldig uitgekozen, omdat werd geloofd dat de min invloed had op het karakter van het kind dat zij zoogde. Overigens waren dit vaak vrouwen die kort geleden zelf een kind hadden gekregen. Maar er werd vaak van de vrouwen geëist dat ze alleen het kind voeden waarvoor zij werden betaald en het eigen kind moest via een andere moeder dan borstvoeding krijgen.


    Hebben jullie wel eens van het woord gehoord en wat vinden jullie ervan dat er niet veel informatie is?

    [ bericht aangepast op 3 feb 2016 - 23:23 ]

    Weet jij wat het woord min betekent?

    46.2% (6 stemmen)
     
    Ja

    23.1% (3 stemmen)
     
    Nee

    30.8% (4 stemmen)
     
    Ik heb er wel eens van gehoord


    Physics is awesome

    Ohh wat interessant. Lijkt me wel heel raar om zo'n min te zijn


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    "Overigens waren dit vaak vrouwen die kort geleden zelf een kind hadden gekregen. " Dat moet wel, anders kan ze geen borstvoeding geven :')
    Maar ik wist niet wat het woord betekende (cat)


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Ik was een tijd lang vergeten dat er zoiets als minnen bestonden, maar nu herinner ik het me weer! Wel jammer dat er blijkbaar weinig informatie over is, want het is best een interessant onderwerp.

    En natuurlijk lees ik niet dat tussen zoogvrouw geen spatie moet :[


    We accept the love we think we deserve. [ Atlas went Amavi ]

    Ik kende de betekenis, maar nu zat het al ver weg.


    Queer zijn is gewoon alles

    Spotgaai schreef:
    "Overigens waren dit vaak vrouwen die kort geleden zelf een kind hadden gekregen. " Dat moet wel, anders kan ze geen borstvoeding geven :')
    Maar ik wist niet wat het woord betekende (cat)

    Als je elke dag borstvoeding geeft na de bevalling kan je dat zolang doen als je wilt. Jaren zelfs. (:

    JamesPotter schreef:
    Ohh wat interessant. Lijkt me wel heel raar om zo'n min te zijn


    Ik had precies hetzelfde, het lijkt me raar om iemand anders haar kind eten te geven.

    Toch lijkt het me wel iets moois om een verhaal over te schrijven of in een verhaal te verwerken. Daarom vind ik het ook zo jammer dat er op internet weinig over te vinden is. Er zullen vast boeken over dit onderwerp zijn dus misschien staat daar meer informatie in.


    Physics is awesome

    @Spotgaai

    Ik heb ooit eens gelezen dat iemand zei dat het ook kon, zonder het krijgen van een kind. Geen flauw idee hoe je dat dan moet doen, maar je hebt gelijk. Het is op zich logisch dat ze daarvoor een kind hebben gekregen.

    @Maori

    Inderdaad, tenminste ik vind het ook een interessant onderwerp. Napoleon Bonaparte schijnt ook een min te hebben gehad volgens Wikipedia en hoewel ik die informatie van Wikipedia met een korreltje zout neem, lijkt het mij wel interessant om wat meer over haar te weten. Ik bedoel, hij heeft toch wel geschiedenis geschreven.


    Physics is awesome

    AtIas schreef:
    En natuurlijk lees ik niet dat tussen zoogvrouw geen spatie moet :[


    Aan je smiley te zien, heb je een nieuwe kant ontdekt van het internet. Of je kende hem al en vond het niet fijn om er weer in aanraking mee te komen. Ik dacht nog maak hem vet gedrukt dan valt het beter op, maar helaas.


    Physics is awesome

    @Debbaut

    Ja, sommige woorden ken je wel en als er dan iemand over begint, dan heb ik zoiets van, ik ken dat woord ook.

    @Skadi

    Daar had ik nog geen eens aan gedacht. Maar er zullen vast wel mensen die het doen of hebben gedaan dus in principe kan een min heel lang werken nadat ze een kind heeft gekregen.


    Physics is awesome

    Ik wilde hier een paar dagen geleden op reageren maar uuugh! Q lag toen plat.
    Ja, ik weet wat de betekenis is. Ik heb nl al redelijk wat historische romans gelezen waar minnen ook in voorkomen... Nu momenteel ben ik er ook ééntje aan het lezen.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Fijn dat je toch nog hebt gereageerd. Dan heb ik toch wat gemist qua historische romans want ik heb ook wel wat historische romans gelezen en ik geloof dat het in een of twee van de boeken voor kwam.


    Physics is awesome