Of het nuttig is of niet, hangt helemaal af van hoe jij graag schrijft. Als het jou nuttig lijkt, moet je het gewoon doen.
Ik schreef vroeger altijd vrijwel helemaal zonder planning en verzon pas tijdens het schrijven allerlei dingen erbij. Tegenwoordig kan ik dat echt niet meer, want dan raak ik na de eerste twee hoofdstukken ontzettend gedemotiveerd omdat ik niet weet waar ik heen wil. Ik vind het nu veel fijner om al een idee te hebben van de gebeurtenissen, eventueel zelfs al ingedeeld per hoofdstuk, zodat ik min of meer alleen nog dat overzichtje hoef uit te breiden. Zo'n frame helpt mij nu echt heel erg, vooral omdat het tijdens het schrijven niet voelt alsof ik telkens helemaal vanaf de grond moet beginnen, maar gewoon alsof ik de dingen die ik eerder had genoteerd twintig keer zo lang aan het maken ben, wat ik een stuk gemakkelijker vind.
Uiteindelijk is de belangrijkste regel denk ik dat als je graag met een schrijfplan werkt, je wel moet zorgen dat je niet eeuwig je schrijfplan blijft schrijven, maar ook echt met het verhaal bezig gaat. Verder is alles goed, als het maar werkt voor jou. ^^
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan