• De stelling van deze week luidt:
    School doodt de creativiteit van leerlingen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Heel erg oneens. School stimuleert creativiteit net, en is een plek waar jongeren die verder nooit creatief zijn, creatief kunnen zijn. Ik heb heel veel creatieve opdrachten binnen school gekregen - vooral in Frans, Nederlands, Engels, Duits, Spaans: daarvoor heb ik toneelstukken ineen moeten steken, tot verhalen schrijven, tot collages maken, liedjes opvoeren, verslagen en spreekbeurten op een boeiende manier brengen... Dan heb je daarnaast nog vakken als plastische opvoeding en muziek... En ook in vakken als godsdienst, zedenleer, economie... waarvoor je evenementen moet houden om geld in te zamelen voor iets... Ik vind dat school net dé plek is waar heel veel vormen van creativiteit kunnen leven. Het doodt het helemaal niet: het is een plek waar jongeren die niet creatief bezig zijn, gedwongen worden creatief te zijn, en jongeren die wel creatief zijn hebben een platform om hun talenten te uiten en ermee naar buiten te komen: mensen kunnen zo je poëzie of verhalen lezen, leerlingen die konden zingen of een instrument spelen traden regelmatig op, zelfde met dans, mensen die konden dansen mochten dat ook aanleren en uiten in de L.O. - les, voor wie kon acteren was er zo'n schooltoneel... Dus ik ben het echt niet eens met deze stelling.

    [ bericht aangepast op 27 dec 2015 - 12:48 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Hangt van de school af, vind ik. Op de eerste school waar ik heb gezeten was dat wel een beetje het geval, maar op de school waar ik nu zit, heb ik drie uur per week een creabeavak naar keuze (beeldhouwen, smeden, textiel, tekenen, toneel of soms dans, als daar genoeg animo voor is - ik heb dit jaar drie uur per week toneel) en met vrijwel alle vakken wordt er verwacht dat je eens in de zoveel tijd iets tekent of op een andere manier de opdracht creatief aanpakt. In mijn geval word ik juist doodgegooid met creativiteit door school, in plaats dat school mijn creativiteit doodt.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    RickGrimes schreef:
    (...)


    Ik denk het eens/oneens op deze stelling te maken heeft met de school waar je opzit, het is daar puur afhankelijk van.


    Nou ja, als je een beetje logisch nadenkt komt er in iedere opleiding creativiteit voor. Hiervoor heb ik dierenverzorging en ICT gedaan. Bij dierenverzorging moest je creatief zijn met de hokken (indeling etc) en bij ICT moest je websites bouwen, problemen oplossen.
    Ik denk dat iedere opleiding zo zijn eigen ding heeft wat met creativiteit te maken heeft. Creatief is niet per se iets met tekenen, knutselen, beeldende kunst, maar je hebt ook creatief nadenken en dat heb je bij de meeste opleidingen wel nodig.

    [ bericht aangepast op 27 dec 2015 - 13:00 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Bostick schreef:
    (...)

    Nou ja, als je een beetje logisch nadenkt komt er in iedere opleiding creativiteit voor. Hiervoor heb ik dierenverzorging en ICT gedaan. Bij dierenverzorging moest je creatief zijn met de hokken (indeling etc) en bij ICT moest je websites bouwen, problemen oplossen.
    Ik denk dat iedere opleiding zo zijn eigen ding heeft wat met creativiteit te maken heeft. Creatief is niet per se iets met tekenen, knutselen, beeldende kunst, maar je hebt ook creatief nadenken en dat heb je bij de meeste opleidingen wel nodig.


    Nou, oké, maar dat hangt nog steeds af van de opleiding. Ik doe nu Moderne Talen — Wetenschappen en wij hebben echt nul creatieve vakken. We hebben talen, we hebben wetenschappen (en het is niet dat practica creatief zijn is, want daar moet je ook gewoon doen wat je opgave zegt) en geen muziek, geen plastische, et cetera. Het enige dat je misschien nog wat onder creatief kunt rekenen is esthetica, maar zelfs daar krijgen we drie kwart van de tijd gewoon theorie.
    Mijn school moedigt creatief zijn wel aan, maar als je school dat niet doet en je zit in zo'n richting, heb je dat dus echt niet meer.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Mijn school is juist totaal niet creatief. Alles is bij mij puur theoretisch en je kunt er gewoon niks anders van maken. Maar ik heb dan ook nooit praktijk of iets dergelijks. Dus ik ben het wel eens met de stelling, wat betreft mijn eigen ervaring op de school waar ik nu op zit.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Oneens. Vooral op de basisschool doen de meeste scholen al veel met knutselen en muziek, en op de middelbare school krijg je ook techniek, handvaardigheid en muziek. Zo kunnen kinderen een beetje ontdekken waar hun creativiteit ligt. Wel jammer dat je later geen creatief vak meer hoeft te kiezen. Want ik zie tegenwoordig toch wel weinig mensen (tenminste in mijn klas) die nog tekenen in hun vrije tijd, of muziek maken bijvoorbeeld. Ik vind dat daar wel meer aandacht aan besteed kan worden.

    Nou, het eindexamenjaar is echt anti-creativiteit


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ik ben het niet volledig met de stelling eens, maar ik denk dat er op een bepaalde manier toch wel iets voor te zeggen is.
    Ten eerste vind ik het feit dat er op veel scholen creatieve vakken worden aangeboden niet per se een sterk argument voor deze stelling. Waar bij ons op de middelbare school iedereen over klaagde bij vakken als beeldende vorming was dat je werkstuk beoordeeld werd aan hand van een lijst met een aantal punten die in de opdracht stonden die in je werkstuk opgenomen moesten zijn. Als je je vervolgens niet helemaal aan de opdracht hield, kon het heel goed zo zijn dat je cijfer lager uitpakte. Hetzelfde geldt eigenlijk bij dingen als werkstukken en verslagen voor andere vakken: wijk je te veel van de opdracht af, dan pakt je cijfer waarschijnlijk lager uit. Het is op een bepaalde manier wel logisch, maar het beperkt je wel in je creativiteit.
    Daarnaast denk ik ook dat als je leerlingen 'dwingt' 'creatief' te zijn, je niet altijd de meest creatieve resultaten krijgt.
    Verder vind ik dat er op scholen vaak veel meer gefocust wordt op toetsen halen en cijfers dan op echt iets leren, waardoor er soms een hoop druk op leerlingen komt te staan (zo heb ik het in elk geval ervaren). Wanneer er zoveel druk wordt gezet op het halen van bepaalde doelen, biedt dat vaak maar weinig ruimte voor creativiteit.
    Ik vind 'doodt creativiteit' misschien wat te sterk uitgedrukt en veel scholen doen ook hun best om creativiteit juist wel te stimuleren, maar ik denk wel dat er bepaalde manieren zijn waarop school de creativiteit van leerlingen in bepaalde situaties beperkt.


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Eens en oneens. Natuurlijk heb je overal een creatief inzicht bij nodig, maar in de vakken die ik volg die werkelijk gericht zijn op creativiteit wordt dat juist de grond in geboord. Ik heb KuBV (kunst beeldende vorming) en hierin word je amper tot geen vrijheid gegeven. Je krijgt een opdracht waaraan je moet voldoen, en stap voor stap wat je moet doen om het doel te bereiken. Natuurlijk verschilt dit per school en per opleiding, zo heeft mijn school ook een speciale kunststroom en kun je dus in de eerste drie jaar een pakket met extra kunstvakken volgen. Naast de creatieve vakken, echter, vind ik dat in veel leermethodes en in handelswijzes van docenten tekort wordt geschoten als het gaat om mensen vrij laten in hun creatieviteit.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Toch wel eens.
    Tot mijn derde middelbaar heb ik altijd op Quizlet verhalen zitten schrijven, zelf sites zitten maken en ben ik heel vaak bezig geweest met Photoshop. In het vierde middelbaar vereiste school veel meer tijd tot nu ik op unief zit nog niet eens de tijd nog heb om nog op Q te zitten voor het merendeel van de tijd.
    Ik mis het uiten van mijn creativiteit enorm. Ik voel me alsof ik nog steeds op het creatieve niveau zit van mijn 15 jaar en dat ik weinig vooruitgang gemaakt heb in de dingen die ik graag deed/doe, gewoon omdat ik er geen tot weinig tijd in kan steken.

    Wat ik ook heel jammer vond, was dat ik eens een van mijn verhalen had genomen als schrijfopdracht voor het vak Nederlands, waar ik zo trots op was en ik heb toen maar net boven de helft punten gekregen. Q_Q


    Let the Night embrace you

    Eens en oneens.
    Ik doe havo, en in de eerste 3 jaar werd er niet goed les gegeven omdat de opdrachten zo simpel waren.. Dat vind iedereen op mijn school, en nu ik in de vierde zit en het C&M heb gekozen, met tekenen, is het veel beter ineens. Andere lerares, en de opdrachten vragen meer en meer van je. Ook zijn er bij mij op school muziek lessen voor de klassen die geen tweetalig doen, ik had dat niet want ik doe TTO, dus ik zou daar mijn mening niet over kunnen geven.
    ook word er elk jaar een revue gehouden, en in mijn examen jaar mogen de tekenleerlingen een muur in de aula bewerken,
    maar ik vind het wel erg moeilijk sinds ik niet het creatieve hoofd als de rest van de leerlingen in mijn klas heb. Ik heb nogal een aparte smaak, en aan die dingen word gewoon niets gedaan, zoals hoe je moet tekenen als ze in stripboeken doen, dus dat is erg jammer, maar dat is persoonlijke smaak, denk ik zelf?


    — Inner peace, it's hard to find. —

    Dat verschilt per school, lijkt me.

    Al vind ik doden wel een erg overdreven woord om te gebruiken. Als je iets doodt, kan het vervolgens niet meer tot leven komen. Nou, als school dat doet met de creativiteit van leerlingen, is er wel iets heel erg mis. Nee, misschien beperken, belemmeren of geen / te weinig ruimte geven.

    [ bericht aangepast op 27 dec 2015 - 16:50 ]


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Op mijn school niet
    Wij hebben allemaal extra dingen


    Erised stra ehru oyt ube cafru oyt on woshi

    School doodt gewoon mijn hersens.. (Lol just kidding)

    School zou op geen enkele manier creativiteit van de kinderen kunnen doden, volledig oneens dus


    ~Born Tiger, Not Gonna Live Like a Dog~ Fame, Flash, Light. GIVE IT TO ME!

    Oneens.


    Don't walk. Run, you sheep, run.