Heel erg oneens. School stimuleert creativiteit net, en is een plek waar jongeren die verder nooit creatief zijn, creatief kunnen zijn. Ik heb heel veel creatieve opdrachten binnen school gekregen - vooral in Frans, Nederlands, Engels, Duits, Spaans: daarvoor heb ik toneelstukken ineen moeten steken, tot verhalen schrijven, tot collages maken, liedjes opvoeren, verslagen en spreekbeurten op een boeiende manier brengen... Dan heb je daarnaast nog vakken als plastische opvoeding en muziek... En ook in vakken als godsdienst, zedenleer, economie... waarvoor je evenementen moet houden om geld in te zamelen voor iets... Ik vind dat school net dé plek is waar heel veel vormen van creativiteit kunnen leven. Het doodt het helemaal niet: het is een plek waar jongeren die niet creatief bezig zijn, gedwongen worden creatief te zijn, en jongeren die wel creatief zijn hebben een platform om hun talenten te uiten en ermee naar buiten te komen: mensen kunnen zo je poëzie of verhalen lezen, leerlingen die konden zingen of een instrument spelen traden regelmatig op, zelfde met dans, mensen die konden dansen mochten dat ook aanleren en uiten in de L.O. - les, voor wie kon acteren was er zo'n schooltoneel... Dus ik ben het echt niet eens met deze stelling.
[ bericht aangepast op 27 dec 2015 - 12:48 ]
Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.