• De stelling van deze week luidt:
    School doodt de creativiteit van leerlingen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Als ik kijk naar mijn eigen schoolverleden waarbij de vakken zoals handvaardigheid, tekenen en muziek aan bod kwamen zeg ik eens.
    Ja, deze vakken werden aangeboden. Ja, ik heb deze vakken netjes gevolgt. Maar naar mijn mening werd er weinig ruimte geboden voor creatieve ontwikkelingen rondom een opdracht. Alles moest standaard worden (na-)gemaakt uit boeken die al jaren oud waren en "out of the box thinking" werd niet door veel leraren gewaardeerd...


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Kerstdino schreef:
    Eens en oneens. Op zich worden er wel creatieve vakken aangeboden, toch is het nog steeds alleen 'goed' werk dat beloond wordt. Ik vind het zelf fout om punten te plakken op vakken zoals muzikale, lichamelijke of creatieve opvoeding. Op die manier stimuleer niet niet de creativiteit, maar het feit dat je binnen de lijntjes kan kleuren (ik wist even niet hoe ik dat anders moest uitleggen).


    Ja mee eens sommige mensen zijn heel trots op bijvoorbeeld hun tekening, en voor hun is het 'creatief' maar misschien vind de docent het lelijk en krijgt hij een onvoldoende, dus moet hij om een hoed scher te halen niet doen waar hij zich creatief mee voelt maar wat de docent creatief vind!


    Treat People With Kindness

    Deels eens en oneens
    er zijn genoeg vakken waarin je je creativiteit kwijt kon, zo was bij ons voor Engels zelfs een examen waarin je een verhaal moest schrijven
    Daarintegen word het wel een kant opgestuurd, zo kreeg ik een 6 voor tekenen (even hoog als iemand die niks had ingeleverd!!!!!!!) omdat het niet de smaak van mijn docent was.

    [ bericht aangepast op 28 dec 2015 - 0:58 ]


    --

    Elvenking schreef:
    Ene kant eens, andere kant oneens.
    Een school kan je veel nieuwe creatieve onderwerpen geven (denk aan muziek / beeldende kunst of kunstgeschiedenis), maar het kan er ook voor zorgen dat jouw eigen creativiteit wordt aangepast aan de "norm" van die school. Ik heb vaak genoeg gemerkt dat je eigen creativiteit soms totaal niet gewaardeerd wordt en je zelfs slechte cijfers kan halen als je je niet aanpast op de manier die ze van je verwachten. Ik heb dus echt het gevoel alsof ik de afgelopen vier jaar niet mijn mening heb mogen uiten in mijn creativiteit.
    Vind het sowieso belachelijk dat ze je bijvoorbeeld een cijfer mogen geven voor een kunstwerk die je gemaakt hebt - vol trots. Dat is iets wat je gemaakt hebt waarvan je denkt dat het bij je past, en als ze dan een onvoldoende geven, ga je toch aan jezelf twijfelen.



    Door dit begin ik wel te twijfelen

    Hier heb ik een hele spreekbeurt over gehad bij Engels haha
    Ik zeg ook eens én oneens.
    Je krijgt wel de kans in veel vakken om je creativiteit te laten werken en er zijn vakken op school waar je je creativiteit kunt uitten (muziek, plastische opvoeding...). Toch zijn er uiteindelijk scholen waar die vakken meestal als minder belangrijk worden gezien dan andere vakken zoals hoofdvakken dus 'maakt het niet echt uit wat je uiteindelijke resultaat zal zijn'.
    Ook als er van je verwacht wordt om een creatieve opdracht te maken, zal dat waarschijnlijk niet zijn zonder richtlijnen zijn (maximum x-aantal zinnen, bepaalde woorden die noodzakelijk aanwezig moeten zijn in de tekst, ...), dus dat is volgens mij al een beperking van de creativiteit.
    Bij bepaalde lessen wordt er ook gezegd door de leerkracht dat hij of zij 'de baas' is dus de leerlingen moeten enkel naar hun blad kijken, opschrijven en 'ja' knikken, zonder dat er ooit discussies ontstaan en de mening van leerlingen over een onderwerp wordt gevraagd, terwijl het bij thuisscholing er anders aan toe gaat, denk ik. Daar wordt de leerling misschien sneller naar zijn mening gevraagd en wordt er vaak over onderwerpen gediscussieerd.
    Maar natuurlijk is en blijft school heel belangrijk in mijn ogen en moeten jongeren gemotiveerd blijven om zowel te studeren als hun creativiteit te laten werken. Maar helaas sterft de creativiteit van mensen meestal nadat ze naar school zijn geweest.

    onees
    We krijgen vakken als drama en muziek. Sta ik altijd in de pauze boven op de trap, vertel ik verhalen voor minstens 10 man inclusief de juf/meester(ik zit in 8). Ik word zelfs erg gestumuleerd om door te gaan, door mijn juf maar nog meer door mijn klasgenoten. Maar ook mensen die prachtig kunnen teken(iemand in de klas) krijgen de mogelijkheid om bijvoorbeeld de klas een tekenlesje te geven. Zo worden onze creativiteit zelfs vergroot. Dus ik ben het er absoluut niet mee eens.
    Natuurlijk ligt het ook aan de school waar je op zit

    [ bericht aangepast op 28 dec 2015 - 10:07 ]


    i wanna die with you once or twice.

    Oneens. Ik weet dat dit niet bij elke school telt, maar mijn school is juist heel creatief. Het motiveert mijn creativiteit juist heel erg.

    Ik denk het eens/oneens op deze stelling te maken heeft met de school waar je opzit, het is daar puur afhankelijk van.


    Maar dat geldt natuurlijk ook.


    obsessive rage

    half mee eens en half oneens.

    Op sommige scholen worden weleens Crea-lessen gegeven. En soms ook Techniek en Koken. Maar op andere scholen (waar je bijvoorbeeld alleen maar Theoretische Leerwegen volgt) wordt er inderdaad soms creativiteit van leerlingen 'gedood'. Als ik een Directrice was geweest van een school, zou ik juist bij TL-leerlingen wat meer Techniek of Koken geven of iets anders. Dramales en muziekles kunnen er ook mee door. Maar bij Praktijk-scholen ben ik het met de stelling oneens.


    Believe in yourself and go for it ~ Emma Watson.

    Het ligt er volgens mij heel erg aan op wat voor school je zit en wat voor docenten je hebt. En er ligt ook een groot deel voor de leerling zelf, denk ik: probeer out-of-the-box en niet te zeer binnen de lijntjes te denken. Natuurlijk zijn er richtlijnen en bepaalde voorwaarden, maar met een beetje creativiteit kan je zelfs de saaiste opdrachten ''eigen'' maken. Eigenlijk met alles in het leven denk ik dat het voor een groot deel ook is wat je er zelf van maakt.


    “Libraries were full of ideas—perhaps the most dangerous and powerful of all weapons.” - Throne of Glass

    Oneens, maar het wordt soms wel beperkt omdat het binnen normen moet zijn. Ik vind het bijvoorbeeld jammer als de leerkracht ons verplicht het standaard voorblad te gebruiken van ons school voor een eindwerk terwijl ik er graag iets zelf ontwerp daarvoor. Zolang het nog professioneel blijft, vind ik dat dat moet kunnen.


    Ik wil een tuin vol egels

    Ik wil alleen zeggen: ik haat school en onze school is best creatief

    Oneens. Het is niet de school, maar de leraar. Soms heb je een leraar, zo enthousiast dat het jou enthousiast maakt. Dat geeft energie en wilskracht om iets te doen. Maar heb je een leraar die vind dat iedereen zijn mond moet houden en stil aan het werk moet, dan word je natuurlijk ook chagrijnig en ongeinspireert.


    I never fail, I just found out what doesn't work.

    Oneens. Op mijn school geven ze ook handvaardigheid, tekenen en techniek.

    Klopt, scholen geven wel kunstvakken maar vaak worden leerlingen toch een bepaalde kant opgestuurd of ze moeten bij sommige vakken een bepaalde manier van denken aannemen die voor hun niet 'natuurlijk' is. Leraren zorgen ervoor dat leerlingen dingen zien zoals zij zelf denken hoe ze in elkaar zitten en dit beperkt wel je creativiteit. Dit geldt niet voor altijd natuurlijk, er zullen gelukkig ook leraren zijn die hier anders mee omgaan.

    Eens, ik ben van mening dat je op school de verkeerde dingen leert. Ik heb discalculie en dat ik een vak als rekenen moet doen is gewoon tijd verspilling voor mij. Ik zou willen dat er meer keuze was en meer op persoonl