Hier heb ik een hele spreekbeurt over gehad bij Engels haha
Ik zeg ook eens én oneens.
Je krijgt wel de kans in veel vakken om je creativiteit te laten werken en er zijn vakken op school waar je je creativiteit kunt uitten (muziek, plastische opvoeding...). Toch zijn er uiteindelijk scholen waar die vakken meestal als minder belangrijk worden gezien dan andere vakken zoals hoofdvakken dus 'maakt het niet echt uit wat je uiteindelijke resultaat zal zijn'.
Ook als er van je verwacht wordt om een creatieve opdracht te maken, zal dat waarschijnlijk niet zijn zonder richtlijnen zijn (maximum x-aantal zinnen, bepaalde woorden die noodzakelijk aanwezig moeten zijn in de tekst, ...), dus dat is volgens mij al een beperking van de creativiteit.
Bij bepaalde lessen wordt er ook gezegd door de leerkracht dat hij of zij 'de baas' is dus de leerlingen moeten enkel naar hun blad kijken, opschrijven en 'ja' knikken, zonder dat er ooit discussies ontstaan en de mening van leerlingen over een onderwerp wordt gevraagd, terwijl het bij thuisscholing er anders aan toe gaat, denk ik. Daar wordt de leerling misschien sneller naar zijn mening gevraagd en wordt er vaak over onderwerpen gediscussieerd.
Maar natuurlijk is en blijft school heel belangrijk in mijn ogen en moeten jongeren gemotiveerd blijven om zowel te studeren als hun creativiteit te laten werken. Maar helaas sterft de creativiteit van mensen meestal nadat ze naar school zijn geweest.