Hooverphonic schreef:
Ik heb mijn website volledig zelf gebouwd door middel van codes. Ik heb er weinig kennis van, maar ondanks dat ervaar ik wel meer vrijheid door blanco te beginnen en niet vast te zitten aan een template en zo. Ook vind ik het wel prettig dat het geen website in een website is maar echt een website op zichzelf zeg maar.
Mijn naam heb ik via hostnet en ik gebruik Flash FXP5 om het te ''bouwen'' zeg maar. Hostnet kost wel geld, maar Flash FXP 5 is een programma dat je een x aantal dagen kan proberen, en die dagen tellen alleen maar als je erop inlogt en het zijn ook best veel dagen die je krijgt.
Dis! Oeh, wat is je site trouwens? Misschien dat ik wat kan leren >< Ik ben ook niet keigoed ofzo, maar vind 't wel leuk!
Ik zie in elk geval twee uitgangspunten.
1: je wil een simpele website zonder al te veel poespas waar je je werk op kan laten zien, of een blogje voor als je op reis gaat. Dan werkt een CMS als bijv. joomla of wordpress prima. Dan hoef je niet (mag wel ofc) je CSS vanaf scratch te schrijven en kun je gebruik maken van bestaande stylesheets die je aanpast als je dat wil. Als je gaanderweg meer wil leren kun je tutorials volgen en kleine opdrachten doen om de boel onder de knie te krijgen.
2: Je hebt al een vet idee of een ontwerp dat niet standaard is en je hebt heel specifieke wensen over wat je wil. Dan kan het een idee zijn om vanaf scratch te beginnen met een text editor zoals Notepad of dreamweaver. Omdat ik niet snel ben met praktisch leren heeft me het wel maanden geduurd om een site te maken zoals ik 'm wil en te begrijpen wat er gebeurt en wat ik doe. Maar goed, dat is ook afhankelijk van je eigen verwachtingen en hoe snel je bent met leren x].
Als je dit doet en je kennis is echt nul zou ik het eerst heel simpel aanpakken; doe een serie tutorials online die goed beoordeeld zijn door de users en krik je kennis op. Dan krijg je op een gegeven moment zo veel vrijheid dat je kan doen wat je wil en de missende kennis kan opzoeken.
Methode 1 werkt prima als je snel resultaat wil. Het kan ook het meest bevredigend werken omdat je met minor effort maximum results krijgt. Methode 2 is de hardcore way met als groot voordeel dat je controle hebt over alles wat er op je site gebeurt. You're the master. Maar deze methode kost wel meer tijd, vooral nu tegenwoordig de eisen wat hoger zijn >.>
No growth of the heart is ever a waste