• Hoi hoi,

Ik dacht het misschien wel leuk zou zijn om elkaar een beetje spelenderwijs complimenten en tips te geven over elkaar's schrijfsels.
    Er zijn hier tenslotte veel schrijvers en we kunnen vast van elkaar leren.

Het idee is dat je een stukje van maximaal 400 woorden plaatst. Dat mag een stukje uit een verhaal zijn of uit je RPG/MSV, dat maakt niets uit. (:

Degene na jou geeft één tip en één compliment.
    Ik vind deze regels belangrijk omdat niemand hier is om alleen maar negatief commentaar te ontvangen. Dus houd een beetje rekening met elkaar, niet iedereen is even zelfverzekerd over zijn schrijven. (:

Ter voorbeeld zal ik starten met een opdrachtje dat ik voor mijn studie moest maken, waarbij ik een tafelscène tussen twee personen moest schrijven.

PROOST

Er waren geen touwen nodig om haar aan de stoel vast te ketenen. De angst verlamde haar benen, voorkwam dat ze opstond en deze onaangename, tochtende ruimte verliet. Haar trillende handen duwde ze tussen haar knieën, haar blik was op het lege, roomwitte bord gericht.
    Er klonk geschuifel. De stoel werd iets naar voren geschoven. Lucht verplaatste toen hij zijn hand uitstrekte. Angstig keek ze op. De vingers sloten zich om de deksel van de pan. Stoom gleed naar buiten en een sterke geur dreef haar tegemoet. Hoewel ze normaal gesproken begon te watertanden bij het ruiken van gebraden vlees, stootte het haar nu tegen de borst. Het leek de knoop in haar maag strakker te trekken, zodat haar ingewanden klem kwamen te zitten en ze bang was ieder moment te moeten overgeven.
    Zijn mes kraste over het bord toen hij het vlees in stukken sneed. Het geluid ervan veroorzaakte kippenvel op haar armen en haar blik gleed over de tafel, op zoek naar iets eetbaars. Ze wilde zijn boosheid niet aanwakkeren door al het eten af te slaan, maar wilde evenmin zijn eetlust bederven door over te geven.
    Na een korte aarzeling schoof ze het kommetje met komkommer en champignons naar zich toe. Aandachtig maakte ze er twee stapeltjes van. Ze was er zo ingespannen mee bezig dat de angst even leek te sluimeren, totdat ze een vloeistof hoorde klotsen. Ze wierp een blik op haar wijnglas, dat langzaam werd gevuld met een bloedrode vloeistof. Haar maag wentelde zich om.
    Hij pakte het glas vast. Eén doordringende blik dwong haar hetzelfde te doen. Haar hand was klam en ze was bang dat het glas tussen haar vingers door zou glippen.
    ‘Proost.’ Hij tikte het glas tegen dat van haar en bracht het toen naar zijn mond. Een donkerrode glans bleef op zijn lippen achter toen hij naar haar glimlachte en haar zijn lange hoektanden toonde.
    Bevend onder zijn indringende blik zette ook zij het glas aan haar mond. Het voelde koud tegen haar lippen. De geur van roest bedwelmde haar geest, de substantie die te dik was voor wijn gleed haar keel binnen en leek haar te verstikken.

[ bericht aangepast op 25 sep 2015 - 17:42 ]

Every villain is a hero in his own mind.

Tip: Je zou kunnen proberen om iets minder bijvoeglijke naamwoorden te gebruiken, of jezelf in ieder geval kunnen afvragen of ze niet overbodig zijn. Soms vond ik het namelijk een beetje dubbelop: cold winter morning (winter wordt meestal geassocieerd met kou), white snow (sneeuw is meestal wit), red long scarf (long voegt niet echt iets toe), old greying men (greying geeft al aan dat hij op leeftijd is), big black coat + drowning in fabric (dubbelop). Je kunt er zeker voor kiezen om het wel steeds dubbel te zeggen, maar ik denk dat het goed is als je hier in elk geval even bij stilstaat.
    Complimenten: Ik vind dat je hele mooie zinnen maakt, die afwisselend beginnen. Dat maakt het lezen erg prettig. Verder mijn complimenten voor de manier waarop je op een natuurlijke manier details benoemd, zodat het "decor" meteen heel levendig en echt is, maar geen overkill wordt aan beschrijvingen. Mooi gedoseerd!

Dit is een opdrachtje dat ik voor mijn opleiding moet inleveren. Ik moet een 'spannende scène' schrijven over een detective die in een keuken rondsnuffelt.

Het rechercheteam hield halt op de drempel en Sven moest op zijn tenen staan om iets te kunnen zien. Het laminaat was overdekt met etenswaren, alsof iemand een enorme salade had gemaakt. Appels, tomaten, noten, druiven en reepjes vlees lagen in een bed van sla, bedekt met zeker een hele fles slasaus en ketchup. Als het tenminste ketchup was…
    Zijn stagebegeleider draaide zich naar hem toe. ‘Onderzoek jij de kasten?’
    Sven knikte kort en wierp nog een blik op de ingrediënten op de vloer. Ze zagen er allemaal nog akelig vers uit. Hij wilde zijn ongemak echter niet aan de rest van het team tonen en opende de deur van de koelkast. Een ondefinieerbare walm dreef hem tegemoet. Zijn blik gleed langs de plastic platen en de laden onderin, maar er stond verbazingwekkend weinig. De geuren leken als de geesten van voedselwaren te zijn achtergebleven.
    Sven deed de deur weer dicht. Moest hij aantekeningen maken? Veel viel er niet te zeggen over beschimmelde kaas en enkele pakken zuivel. Het tweede kastje ging open en toonde een assortiment van slecht bij elkaar passende glazen, scheef op elkaar gezette mokken en een flinke stapel doorzichtige gebaksschotels.
    ‘Ik heb de eerste gevonden.’
    De stem van Monica leidde hem af van het servies. Hij draaide zich om en staarde met een afgunstig gezicht naar de vinger die ze uit de menselijke salade had gevist.

[ bericht aangepast op 11 dec 2015 - 13:03 ]

Every villain is a hero in his own mind.

Tip: Poeh, dat is een moeilijke. Nouja, dan moet ik zeggen dat ik deze zin;

''Appels, tomaten, noten, druiven en reepjes vlees lagen in een bed van sla, bedekt met zeker een hele fles slasaus en ketchup.''
    nogal lang vind. Eventueel kon je het ook samenvatten in het woord ''etenswaren'' of gewoon ''voedsel'', ''eten'' of iets anders. Hoewel k ook wel weer snap dat je dat expres niet hebt gedaan, aangezien je het woord ''etenswaren'' al in de zin ervoor hebt gebruikt.

Compliment: Ik vind je schrijfstijl echt heel prettig lezen. Je gebruikt niet teveel details, maar gelukkig ook echt niet te weinig. Ik kan me goed voor ogen halen wat er zojuist is gebeurt en vind het stukje ook leuk om te lezen. Ben benieuwd waar de andere lichaamsdelen zijn. c:

Een klein stukje van een eerste hoofdstuk van een inactieve story waarvan ik twijfel of ik ermee verder wil gaan of niet.

Het duurde nog een paar drankjes, maar James besloot om op deze onbekende meid af te stappen. Hij wilde wel eens weten wie ze was. Hij mengde zich tussen al de feestende mensen, op zoek naar de meid die hem had gezoend.
    Het duurde niet lang voordat James haar gevonden had. Ze vermaakte zich kostelijk op de schoot van een wildvreemde man. Ieder ander zou zeggen dat James gek was dat hij dacht een kans te maken bij deze vrouw die overduidelijk genoot van de aandacht van de man bij wie ze nu zat, maar James was niet helder genoeg meer om zich dat te bedenken.
    'He, jij.' James tikte de nog onbekende meid aan op haar schouder. Ze draaide zich om en keek James verstoord aan. Kennelijk was ze liever bezig met die andere man dan met James.
    'Wat wil je?' vroeg ze dan ook aan hem, met een arrogante ondertoon. James krabde zich eens achter de oren.
    'Ik wil je naam. Ik wil je nummer. Ik wil je neuken en ik wil je hebben. Ga je met me mee naar huis?' zo charmant als dat James dacht dat hij klonk, zo beledigend kwam het over bij deze meid.
    'Jade. Mijn naam is Jade. En ik weet niet wie jij bent, maar ik heb al een man. Bij wie denk je anders dat ik op schoot zit, mijn oom?' boosheid was te horen in haar stem. James snapte er niets van.
    'Sorry. Ik weet niet wat jij hebt, maar ik ben gewoon heel eerlijk. Je ziet er vreselijk lekker uit en ik weet zeker dat ik je veel te bieden heb. Ga met me mee naar huis. Of ik ga mee naar jouw huis, als je dat liever hebt, natuurlijk.'
    'Je hoort toch dat ze dat niet wil?' de onbekende man had Jade van zijn schoot af gezet en was opgestaan. Pas nu viel het James op hoe groot of dat hij was. Het was een kleerkast van een vent. Niet iemand die je graag tegen zou willen komen. Maar James liet zich niet op zijn kop zitten.
    'Jij bent zo'n mooie meid als Jade helemaal niet waard. Je mag er dan wel goed uit zien, maar meer heb je haar niet te bieden. Ik daarentegen heb haar véél te bieden. Veel meer dan jij. Dus laat mijn nieuwe vriendin met rust!'

[ bericht aangepast op 11 dec 2015 - 14:05 ]

• It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

Vikings schreef:
    Tip: Je zou kunnen proberen om iets minder bijvoeglijke naamwoorden te gebruiken, of jezelf in ieder geval kunnen afvragen of ze niet overbodig zijn. Soms vond ik het namelijk een beetje dubbelop: cold winter morning (winter wordt meestal geassocieerd met kou), white snow (sneeuw is meestal wit), red long scarf (long voegt niet echt iets toe), old greying men (greying geeft al aan dat hij op leeftijd is), big black coat + drowning in fabric (dubbelop). Je kunt er zeker voor kiezen om het wel steeds dubbel te zeggen, maar ik denk dat het goed is als je hier in elk geval even bij stilstaat.
    Complimenten: Ik vind dat je hele mooie zinnen maakt, die afwisselend beginnen. Dat maakt het lezen erg prettig. Verder mijn complimenten voor de manier waarop je op een natuurlijke manier details benoemd, zodat het "decor" meteen heel levendig en echt is, maar geen overkill wordt aan beschrijvingen. Mooi gedoseerd!
    Dit is een opdrachtje dat ik voor mijn opleiding moet inleveren. Ik moet een 'spannende scène' schrijven over een detective die in een keuken rondsnuffelt.

Het rechercheteam hield halt op de drempel en Sven moest op zijn tenen staan om iets te kunnen zien. Het laminaat was overdekt met etenswaren, alsof iemand een enorme salade had gemaakt. Appels, tomaten, noten, druiven en reepjes vlees lagen in een bed van sla, bedekt met zeker een hele fles slasaus en ketchup. Als het tenminste ketchup was…
    Zijn stagebegeleider draaide zich naar hem toe. ‘Onderzoek jij de kasten?’
    Sven knikte kort en wierp nog een blik op de ingrediënten op de vloer. Ze zagen er allemaal nog akelig vers uit. Hij wilde zijn ongemak echter niet aan de rest van het team tonen en opende de deur van de koelkast. Een ondefinieerbare walm dreef hem tegemoet. Zijn blik gleed langs de plastic platen en de laden onderin, maar er stond verbazingwekkend weinig. De geuren leken als de geesten van voedselwaren te zijn achtergebleven.
    Sven deed de deur weer dicht. Moest hij aantekeningen maken? Veel viel er niet te zeggen over beschimmelde kaas en enkele pakken zuivel. Het tweede kastje ging open en toonde een assortiment van slecht bij elkaar passende glazen, scheef op elkaar gezette mokken en een flinke stapel doorzichtige gebaksschotels.
    ‘Ik heb de eerste gevonden.’
    De stem van Monica leidde hem af van het servies. Hij draaide zich om en staarde met een afgunstig gezicht naar de vinger die ze uit de menselijke salade had gevist.
    [/spoiler
    ]

Oh thanks, hier kan ik echt wat mee! Ik had zelf niet eens in de gaten dat ik dat deed namelijk haha.

Tip: Het enige dat ik kan opmerken is dat je de naam van je personage nogal vaak zegt. Het is een beetje herhaling, denk ik. Misschien kan je eens kijken of je dat op de een of andere manier wat kan vervangen? (:

Compliment: Ik vond het heel leuk geschreven en je laat me nieuwsgierig achter! Ik wil graag weten wat er vervolgens gebeurt en waarom James zo geïnteresseerd in haar is.

Toshiro en Michael hadden niet veel tegen elkaar gezegd onderweg naar het huis van de mens. Ze hadden ook niet bepaald veel met elkaar gemeen om over te kunnen praten. Iedere poging tot een gesprek liep steevast af op een afgrond. Hoe langer ze naast elkaar liepen, hoe ongemakkelijker de stilte werd.
‘Van waar kom je?’ vroeg Toshiro hem. Michael kon niet meteen antwoorden. Hij had nooit nagedacht over een antwoord op die vraag.
‘Ik weet het niet,’ zei hij uiteindelijk. Zijn antwoord was niet helemaal gelogen, maar hij kon zien dat hij de jongen alleen nog meer in de war had gebracht.
‘Wat bedoel je?’ vroeg hij aarzelend. ‘Ben je dakloos of zo?’
‘Ja.’ Het was er uit voor hij goed had nagedacht. Een engel kon niet liegen, wat hij zei was waar. Hij had geen plek die hij thuis kon noemen, zoals mensen dat hadden. Hij leefde als een zwerven, constant in beweging, nooit lang op dezelfde plek.
‘Oh,’ zei Toshiro, ‘dat spijt me. Ben je al lang op straat?’
‘Ja, al heel mijn leven.’ Michael voelde zich niet helemaal goed bij zijn antwoorden. Hoewel hij wist dat hij geen leugens vertelde, wist hij ook dat hij de jongen een verkeerd beeld gaf, hem om de tuin aan het leiden was. Toch kon hij hem de waarheid niet vertellen. Dat was ten strengste verboden en het was ook niet alsof hij hem zou geloven.

[ bericht aangepast op 13 dec 2015 - 18:26 ]

What would Emma do?

Tip: Ik mis in dit stuk nog een beetje beschrijving van de omgeving. Waar zijn ze etc. Zelf houd ik altijd van dat soort informatie.
Compliment: Het is spannend. Nu wil ik weten wat Engel Michael hier in godsnaam doet en waarom hij uberhaupt met Toshiro rondhangt. Tevens krijg je wel een goed inzicht in Michaels gedachtewereld.

Dit is een stuk uit het verhaal dat ik schrijf. Ik weet in ieder geval al dat er (te) lange zinnen in zitten, maar dat is voor het effect (dat het lijkt alsof hij het allemaal in een razendsnel tempo verteld).

‘Kom we gaan allemaal dansen,’ riep Hedvig. ‘Buiten in de regen.’ Wij renden allemaal naar buiten in de regen, want oh god die zou ons niet verzuipen, nee ons niet. De straat was leeg, want dit was een keurige middenklasse-wijk en de vaders werkten en de moeders, oh de moeders voelden er niets voor om naar buiten te gaan met deze regen, zelfs niet in een auto. Dansen, dansen dat we deden. Stampen in plassen en rondjes zwieren en de lucht, de lucht was precies zo hemelsblauw als Hedvigs ogen, dat zag ik toen ze me vast had gepakt en rondjes met me zwierde, en haar rokje werd helemaal nat van al dat water en mijn broek plakte kletsnat tegen die spillebenen van me aan en draaien en draaien en hijgen en die hemelsblauwe ogen en haar klevende zwarte wimpers. Ik wilde alléén maar hemelsblauw. Te vroeg liet ze me los, ze wiegde in haar eentje, armen opgestoken, alsof ze de lucht uitdaagde om nog meer water over ons uit te gieten. Gottfrid greep mijn arm.
‘Rondjes draaien Fridolf, rondjes,’ riep hij en ik draaide rondjes en hij ook en we botsten tegen elkaar aan en tegen Gustav en zaten toen gedrieën in die grote regenplas op de straat en we lachten, god we lachten tot we piepend ademhaalden. Hedvig danste nu met Oskar, haar blonde haar was tegen zijn donkere gezicht aan geplakt en ze dansten zo zachtjes, dat het bijna geen dansen meer was. En wij staarden, bijna gehypnotiseerd – zelfs Else en Pehr hadden zich van elkaar losgemaakt om het schouwspel te zien – en het was zo mooi, hartverscheurend mooi – ik zei toch, vreemde dingen – en zij bleven bewegen, leken geen oog te hebben voor het regenwater, voor ons, voor de buurvrouwen die afkeurend uit hun bewaterde ramen loerden en ze zoenden en zoenden en wij bleven kijken en dansen deden we niet meer.

Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

Tip: Nadat de persoon klaar is met praten, zijn de zinnen nog steeds vrij lang. En dat is een beetje verwarrend want daardoor las ik op dezelfde manier verder als dat ik deed met de gesproken tekst. Dat las ik namelijk precies zoals jij dat zei; vrij snel, alsof hij nauwelijks naar adem hapte om het uit te spreken.
Compliment: Een heel erg interessant stukje om te lezen. ^^ Je hebt een leuke verwoording en het lange gedeelte wat gesproken wordt, is totaal niet storend. Je hebt de leestekens precies op de goede plekken gezet zo dat het een soepel wordende "zin" is geworden.

It was a hard task, walking and keeping balance with his weight on her shoulders while still holding a knife in her left hand, but she somehow managed for them to reach the top of the stairs. Now, how would she go and do this? She wasn’t weak, but he was getting heavier by the minute, as if his energy was now gone completely. How could he be this tired when he had been fighting her like a crazy person – or beast – only a few hours ago?
      Lorraine felt a gush of warm air pass her neck and she shivered. Looking next to her, she saw where it had come from. Chase had his eyes closed and his black and white hair had fallen across his face. He seemed to be totally out.
      “Well great,” mumbled Lorraine. “What now?” she asked, as if someone would miraculously give her the answer to her problem. She tried pulling him forward, but it was of no use. He was too heavy for her and the chance of her falling down those stairs together with him was something she wouldn’t want to risk. She let herself slide against the wall next to her and thus letting him reach the ground as well. And there she laid, with a stranger – a monster in her arms, waiting for a solution. Her eyes traveled down to his peaceful face. Not a single trace of evil could be found in his sleeping form. It was quite unsettling for Lorraine, since she knew what kind of monster he was and she was still in danger. What if he transformed? Right there in her arms? She couldn’t take any more risks then she had already done so she decided to let him rest on the floor for now. Her knife was back in its case and she was glad to have it in her possession again. Chase had probably hidden it so she wouldn’t have attacked him with it while he was asleep, but she still couldn’t figure out the rest of his intensions. He was a strange man. If he was a man at all.

[ bericht aangepast op 3 jan 2016 - 12:26 ]