Verdorie. Was voor tv in slaap gesukkeld. Logisch gevolg van veeleisende job en dekentjes waarmee ik het mezelf gezellig had gemaakt in de zetel. Geklop op voordeur van flat maakte me wakker.
'Elise, waar zit je? Doe de deur open verdomme, Elise.' Wandelde in slaapdronken toestand naar voordeur, klok naast tv gaf acht uur aan. Eigenlijk had ik dus maar 5 uur geslapen, een soort van XXL-versie van een powernap en powernaps zijn gezond. Woest geklop boezemde me schrik in, maar toch deur opengedaan. Laura, beste vriendin en femme fatale, stond in razernij nog steeds te schreeuwen dat ik m'n lui gat uit de zetel moest lichten.
'Oh, eindelijk, zeg. Ik was al bang dat ik de deur ging moeten openbreken - dacht dat je dood was.' Beste vriendin overduidelijk ladderzat, praatte veel te luid, stond wankel op haar benen en kondigde aan dat ze een slaapplek nodig had. Waarom stond ze om dit uur op mijn stoep, met liters alcohol in het bloed? Ik stelde haar de vraag, op vriendelijke en verwelkomende toon. Haar antwoord was nog furieuzer gewauwel. De gozer met wie ze wat heeft/had, had haar laten zitten en ze was dus alleen naar cello-concert van gezamenlijke vriend geweest en nog voor eerste nummer/sonate/suite afgelopen was, de zaal alweer uitgerend. Klassieke muziek is nu eenmaal reden genoeg om zich te bezatten, zeker wanneer ongewillig aan je opgedrongen. Leidde Laura voorzichtig naar salon/woonkamer, waar ze zich kwaad in de zetel liet zakken. Daarna ben ik naar de keuken gegaan om kop kamille-thee te zetten en tegen de tijd dat ik terugkwam, was de storm gaan liggen en zat ze, hoewel dronken en met panda-ogen vanwege uitgelopen mascara, nog steeds knap en nonchalant, te jammeren. Ook ik dacht dat ze deze keer de juiste man te pakken had, vond hem sympathiek. Tijdens melige kerstfilm op tv (had pas door dat dat een slecht idee was na drie kwartier) probeerde ik haar wat op te lappen en te verhinderen dat ze de sofa in brand stak met die sigaretten van haar. Vervelende gewoonte, dat roken. Vraag me af of het een goed idee was om haar naar huis te laten gaan. Allerlei doemscenario's zijn al in me opgekomen. Kam morgen heel Londen uit als het moet, op zoek naar haar ledematen, als blijkt dat ze niet thuisgekomen is. Oh, wat eng.