• Ik heb gemerkt dat er heel wat paardenfans op deze site zitten, dus ik verwacht dag iemand me wel kan helpen. ^^

    Ik loop nu stage bij een honden fokkerij en deze mensen hebben ook twee merries, beide met een veulentje, een merrie en een hengstje.
    Mijn taak is om de beestjes tam te maken en aan mij te laten wennen.

    Nu is dat met het hengstje aardig gelukt. Hij loopt achter me aan, komt naar me toe, een suikerklontjes (min of meer) en laat zich aanhalen. Ik heb wel gemerkt dat hij een bijtertje is, en dan niet boos bijten, maar speels (neem ik aan tenminste) want zijn oren blijven rechtop en hij pakt telkens gewoon een stukje van mijn jas. (overigens telkens mijn cappuchon of kraag, ik dacht eerst zelfs dat hij mijn haren als stro zag xD ) Ik denk eerlijk gezegd dat hij me probeerd uit te dagen, want als hij mn jas heeft, gaat hij me ook duwtjes geven enzo. Ik wil hem dit wel een soort van afleren, want het is vrij irritant. Dus als iemand tips heeft, of wret waarom hij dit doet, stuur alsjebliefd een reactie xD

    Nu de merrie. Zij is nog steeds erg schuw. Zo schud dat ze steeds voor mij wegloopt. (Haar moeder doet dat ook, maar die is gewoon niet in mij geinteresseerd, dus loopt ze weg)
    Als ik haar dan aan een halser heb en probeer te aaien, schieten haar oren in haar nek en probeerd ze me te bijten. Ik heb ook al suikerklontjes geprobeerd, maar ze wordt helemaal spastisch als ik met mijn hand bij haar neus in de buurt kom, dus die neemt ze ook niet aan. (neither does her mother)
    Wat je wel moet weten is dat ze ziek is geweest en bij een dierenarts infuus heeft gehad en alles, maar destijds kon je alles maar haar doen en ze liet het gewoon toe. (dit was voor mijn stage)
    Dus, heeft iemand tips voor mij over hoe ik haar vertrouwen kan winnen?


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Het klinkt misschien heel slecht dat ik dit weet. Maar ik ben opgegroeid op een camping (mijn ouders hebben een camping) en mijn moeder had/heeft ook altijd paarden en veulentjes.

    Vaak is het gewoon geduld hebben. Zelfs als ze schuw zijn. Ga gewoon er rustig bij zitten en laat hun naar jou komen, in plaats van andersom. Als je ze vast gaat houden, dan willen ze juist weg.

    Zie het als hard to get spelen ;D ga je wanhopig achter iemand aan, dan wil hij/zij niet. Hou je je afstandelijk, dan ben je opeens interessant.

    [ bericht aangepast op 24 sep 2015 - 20:51 ]


    Sarah = ongewoon sexy

    Wat de hengst betreft: leer het hem alsjeblieft zo snel mogelijk af. Nu is het misschien nog grappig, schattig en een beetje irritant, maar zodra hij groter wordt dan wordt het pijnlijk en gevaarlijk. Voornamelijk jaarlingen en twenters kunnen ongelooflijk lomp (en daarom oersterk) zijn en als ze niet netjes opgevoed zijn dan kan dat nare situaties met zich meebrengen. Ik zou in eerste instantie gewoon kijken of hij je op je stem reageert (meestal zijn veulens daar al redelijk snel van onder de indruk).

    Wat de merrie betreft zou ik inderdaad gewoon je eigen ding doen. Er gewoon bijzitten, wat rommelen zonder haar al te veel aandacht te geven, de moeder poetsen enzovoort. Zo kan ze wennen en zal ze uiteindelijk heus wel nieuwsgierig worden. Vooral niets forceren, dan moet het wel goedkomen. Succes. :)


    She's imperfect but she tries

    Duivelsgebroed schreef:
    Het klinkt misschien heel slecht dat ik dit weet. Maar ik ben opgegroeid op een camping (mijn ouders hebben een camping) en mijn moeder had/heeft ook altijd paarden en veulentjes.

    Vaak is het gewoon geduld hebben. Zelfs als ze schuw zijn. Ga gewoon er rustig bij zitten en laat hun naar jou komen, in plaats van andersom. Als je ze vast gaat houden, dan willen ze juist weg.

    Zie het als hard to get spelen ;D ga je wanhopig achter iemand aan, dan wil hij/zij niet. Hou je je afstandelijk, dan ben je opeens interessant.


    Ja, ik ben zelf ook van het afwachten tot zij naar jou komem, maar mijn baas zei dat ik het zo moest doen. Maar ik ga het aankomende week op jou manier wel proberen, zien of dat werkt!
    Nog tips voor de hengst? xD


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Mignon schreef:
    Wat de hengst betreft: leer het hem alsjeblieft zo snel mogelijk af. Nu is het misschien nog grappig, schattig en een beetje irritant, maar zodra hij groter wordt dan wordt het pijnlijk en gevaarlijk. Voornamelijk jaarlingen en twenters kunnen ongelooflijk lomp (en daarom oersterk) zijn en als ze niet netjes opgevoed zijn dan kan dat nare situaties met zich meebrengen. Ik zou in eerste instantie gewoon kijken of hij je op je stem reageert (meestal zijn veulens daar al redelijk snel van onder de indruk).

    Wat de merrie betreft zou ik inderdaad gewoon je eigen ding doen. Er gewoon bijzitten, wat rommelen zonder haar al te veel aandacht te geven, de moeder poetsen enzovoort. Zo kan ze wennen en zal ze uiteindelijk heus wel nieuwsgierig worden. Vooral niets forceren, dan moet het wel goedkomen. Succes. :)


    Super bedankt! Ja ik had ook al in de gaten dat dat er echt uit moet, gaf hem af en toe een tikje op zn neus als ie weer aan mn kraag beet.aar ik ga het wel even alleen verbaal proberen, want ik kan me voortellen dat als dit blijft dat hij dan niet makkelijk word later.


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Mignon schreef:
    Wat de hengst betreft: leer het hem alsjeblieft zo snel mogelijk af. Nu is het misschien nog grappig, schattig en een beetje irritant, maar zodra hij groter wordt dan wordt het pijnlijk en gevaarlijk. Voornamelijk jaarlingen en twenters kunnen ongelooflijk lomp (en daarom oersterk) zijn en als ze niet netjes opgevoed zijn dan kan dat nare situaties met zich meebrengen. Ik zou in eerste instantie gewoon kijken of hij je op je stem reageert (meestal zijn veulens daar al redelijk snel van onder de indruk).

    Wat de merrie betreft zou ik inderdaad gewoon je eigen ding doen. Er gewoon bijzitten, wat rommelen zonder haar al te veel aandacht te geven, de moeder poetsen enzovoort. Zo kan ze wennen en zal ze uiteindelijk heus wel nieuwsgierig worden. Vooral niets forceren, dan moet het wel goedkomen. Succes. :)


    Eens! Ik heb dit zelf meegemaakt als twaalfjarige ofzo (ja, de eigenaren waren erg verantwoordelijk) en dat was heel erg. Maar als je hem goed opvoedt, moet dat wel goed komen. Het hielp bij mij ook om hem (zachtjes) weg te duwen. Maar begin inderdaad met je stem. Verder heb ik geen tips, want ik heb verder nooit meer ervaring opgedaan.


    Rest in Peace, Son of Gondor

    SonOfGondor schreef:
    (...)

    Eens! Ik heb dit zelf meegemaakt als twaalfjarige ofzo (ja, de eigenaren waren erg verantwoordelijk) en dat was heel erg. Maar als je hem goed opvoedt, moet dat wel goed komen. Het hielp bij mij ook om hem (zachtjes) weg te duwen. Maar begin inderdaad met je stem. Verder heb ik geen tips, want ik heb verder nooit meer ervaring opgedaan.


    Ja het wegduwen werkt by mij dus niet xD Dan komt ie twee keer zo hard terug banjeren. Maar ik ga het ff met mijn stem proberen. Hopen dat ze aan het einde van mn stage er beter uitgekomen zijn!


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    De enige tip die ik ken wat betreft bijten is om als het ware "terug te bijten" (knijpen in een oor), maar die heb ik op een nogal bedrijfsgerichte manege geleerd en ik geloof dat het meer een laatste redmiddel is dan een goede start voor een veulen. Ik zou hem dus niet aanraden tenzij echt niets anders helpt, maar goed.

    Wat betreft dat merrietje; inderdaad zo veel mogelijk jezelf passief opstellen naar het veulen toe. Misschien is het ook een goed begin om een soort band met de moeder op te bouwen, als dat lukt, want in mijn ervaring helpt het echt een hoop als de moeder je begint te mogen. ^^


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Laleah schreef:
    (...)

    Ja het wegduwen werkt by mij dus niet xD Dan komt ie twee keer zo hard terug banjeren. Maar ik ga het ff met mijn stem proberen. Hopen dat ze aan het einde van mn stage er beter uitgekomen zijn!


    Net zo koppig zijn als dat veulentje! Maar even serieus, ik hoop dat het met je stem helpt. Succes nog!


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Wegduwen zou ik inderdaad niet aanraden, want dat ziet hij hoogstwaarschijnlijk als spelen. Ik denk dat hij al een eind onder de indruk is als je gewoon met je stem opspeelt en anders een tikje tegen de borst (liever daar dan op de neus) in combinatie met je stem.


    She's imperfect but she tries

    Mignon schreef:
    Wegduwen zou ik inderdaad niet aanraden, want dat ziet hij hoogstwaarschijnlijk als spelen. Ik denk dat hij al een eind onder de indruk is als je gewoon met je stem opspeelt en anders een tikje tegen de borst (liever daar dan op de neus) in combinatie met je stem.


    Oke dan doe ik dat! Ik had gelezen dat je hem op zn neus moet tikken en niet op zn voorhoofd. Maar inderdaad, als ik hem op zn neus wil blijven aaien moet ik dat niet doen denk ik.


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Paardenregel numero uno: geen groene ruiter bij een groen paard zetten. Een veulen opvoeden is voor iemand die niet met paarden omgaat echt onbegonnen werk hoor.


    i put the fun in funeral

    Gewoon slaan dat beest! Gapje......

    joliejolie schreef:
    Gewoon slaan dat beest! Gapje......


    Best 1st post ever!


    Sarah = ongewoon sexy

    Misfire schreef:
    Paardenregel numero uno: geen groene ruiter bij een groen paard zetten. Een veulen opvoeden is voor iemand die niet met paarden omgaat echt onbegonnen werk hoor.


    Nou ja, er staat nergens dat ze het veulen moet opvoeden in dat geval ben ik het je helemaal met je eens, het lijkt me vooral dat ze hen moet laten wennen aan mensen. Anyway, dat is zoals ik het begrijp.


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Madrigal schreef:
    (...)

    Nou ja, er staat nergens dat ze het veulen moet opvoeden in dat geval ben ik het je helemaal met je eens, het lijkt me vooral dat ze hen moet laten wennen aan mensen. Anyway, dat is zoals ik het begrijp.


    En daar heb je het goed. Ik heb 6 jaar paard gereden en mijn vorige stage was op een manege. Ik ben dus wel bekend in de paardenwereld. Alleen niet met veulens helaas haha.


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.