• Hieronder de tekst:

    De jaren hadden geen aanspraak gemaakt op de schoonheid van Elvira Pulcher. De zilveren plukjes die zich bescheiden verspreid hadden door haar volle bos bruine haar, gaven zich alleen weg onder de schittering van het maanlicht dat door het gebroken raam scheen en alleen wanneer zij heel diep fronste kon je de kraaienpootjes naast haar fonkelende ogen zien. Haar bleke huid was zijn glans nog niet verloren, in tegenstelling tot die van hem. Sirius kon nog precies de vier diepe rimpels in zijn voorhoofd heugen en voelde zich direct twintig jaar ouder wanneer hij aan ze dacht. Een grauwe onzekerheid overviel hem en hij trok snel zijn hand weg van de deurknop die akelig klam was geworden. Hij haalde zijn handen door zijn grijzende haar en ademde zachtjes zijn opgekropte adem uit. Hij schoof zijn voeten stilletjes over de krakende houten vloer in de gang en stopte toen hij zijn weerspiegeling ontdekte in de stoffige spiegel. Hij leek benauwd, angstig en oud en dat beviel hem helemaal niet.
    Niet alleen was zijn huid versierd door vadertje tijd, maar ook van de jaren in Azkaban. Zwarte tattoos kropen vanaf zijn borst richting zijn nek en tussen de stoppels op zijn kaak verscholen zich littekens die elk een pijnlijk verhaal met zich mee droegen. Zijn vingers streken zachtjes op zijn gezicht heen en hij betrapte zichzelf erop dat zijn vingers nerveus trilde.



    Dit is een kant van Sirius die nog nooit beschreven is in de boeken, (een onzekere verliefde man.)
    Ik vroeg me af of iemand tips had om het beter te maken en wat jullie ervan vinden.
    X Nicole


    Sophisticated ignorance, write my curses in cursive...

    Kwetsbaar (:
    Het heeft iets heel mooi vind ik, dat je die kant van hem laat zien. Ik zet hem in MT. Ik geef morgen wat advies, maar ben daarvoor te moe, en wil liever iets deftig afgeven. (;


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Dankjewel!


    Sophisticated ignorance, write my curses in cursive...

    Ik vind Sirius wel mooi afgeschilderd zo. Hij kan natuurlijk best verliefd zijn, maar hij komt nu niet direct over als iemand die helemaal hoteldebotel is en aan niets anders denkt. Hij komt inderdaad erg kwetsbaar over, zoals Histoire zegt.

    Ik weet dat je advies zoekt over de inhoud en ik heb de tekst niet heel grondig gelezen, maar in de eerste zin is 'geen afbreuk gedaan aan' het juiste gezegde en niet 'geen aanspraak gemaakt op'. Dat betekent gewoon iets heel anders. c;


    Every villain is a hero in his own mind.

    O dankje natas!


    Sophisticated ignorance, write my curses in cursive...

    Sowieso MT. Ik kijk vanmiddag na het werken even!


    I don't understand that reference. - Castiel

    Aahw zo zat ik tijdens het lezen van de beschrijving aahw wat schattig c:


    you never leave my mind, even when i have a million things to worry about

    Hamily schreef:
    Sowieso MT. Ik kijk vanmiddag na het werken even!


    Dankjewel!


    Sophisticated ignorance, write my curses in cursive...

    Voiles schreef:
    Aahw zo zat ik tijdens het lezen van de beschrijving aahw wat schattig c:


    Haha dankjewel


    Sophisticated ignorance, write my curses in cursive...

    Heel andere kant van Sirius inderdaad. Ik heb een paar kleine 'stijlfoutjes' of in ieder geval dingen die ik niet zo mooi vind staan gevonden:

    'Hij haalde zijn handen door zijn grijzende haar en ademde zachtjes zijn opgekropte adem uit.' In deze zin zeg je eigenlijk 'adem uitademen' (maar dan mooier) en twee keer datzelfde woord gebruiken vind ik niet zo mooi. Persoonlijk zou ik er dit van maken: Hij haalde zijn handen door zijn grijzende haar en ademde zachtjes zijn opgekropte zuurstof uit.

    'Zijn vingers streken zachtjes op zijn gezicht heen en hij betrapte zichzelf erop dat zijn vingers nerveus trilde.' In deze zin maak je twee keer gebruik van het woord vingers en dat is ook niet zo mooi. Natuurlijk is er niet een heel mooi alternatief voor vingers, dus dan zou ik het zo doen: 'Zijn vingers streken zachtjes op zijn gezicht heen en hij betrapte zichzelf erop dat diezelfde vingers nerveus trilde.'


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Je weet echt een bepaalde sfeer neer te zetten met je schrijven, mooi. (:

    'Niet alleen was zijn huid versierd door vadertje tijd, maar ook van de jaren in Azkaban.'
    In deze zin zou ik 'versierd' persoonlijk vervangen door 'ontsierd', omdat dit beter in de context lijkt te passen.


    She's imperfect but she tries

    Mignon schreef:
    Je weet echt een bepaalde sfeer neer te zetten met je schrijven, mooi. (:

    'Niet alleen was zijn huid versierd door vadertje tijd, maar ook van de jaren in Azkaban.'
    In deze zin zou ik 'versierd' persoonlijk vervangen door 'ontsierd', omdat dit beter in de context lijkt te passen.



    Dankjewel, dat vidn ik super prettig om te horen!

    Ja dat is inderdaad een veel betere in de context van de zin. danke shon.


    Sophisticated ignorance, write my curses in cursive...

    Ik vind dit heel erg beeldend en sfeervol geschreven, je ziet het zo voor je, en ik vind dit echt heel aangenaam en goed. Als lezer ga je zo op in het fragment, dus ik vind het heel geslaagd. Taalkundig zou ik wel opletten - het was niet verkeerd of echt storend - storend; maar ik denk dat het eventueel wel een valkuil zou kunnen worden: pas op voor erg lange zinnen. Ik zou voor nog iets meer afwisseling zorgen tussen korte zinnen en lange zinnen. Splits misschien nog iets vaker op. En hou ook altijd de regel van 'versnelling' en 'vertraging' in het achterhoofd. Vertraag/zet de verteltijd stop (veel/lange beschrijvingen), op het moment dat het spannend is of wordt. Je hanteert een heel beschrijvende stijl, dus altijd even uitkijken dat je er niet over gaat,en te veel beschrijft in stukken die minder spanning in zich dragen, daar mag je de tijd verdichten en het beschrijven iets inperken. Deze laatste opmerking is niet echt kritiek, want het stukje is maar heel kort, dus ik weet niet hoe je verder schrijft. Maar wel een tip die ik je nog graag wil meegeven. (:
    Ik vind echt dat je bijzonder mooi schrijft. Alleen nog wat meer aandacht besteden aan je zinsconstructies. Verder heb ik er niet meteen veel op aan te merken. (:

    [ bericht aangepast op 3 sep 2015 - 8:59 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    Ik vind dit heel erg beeldend en sfeervol geschreven, je ziet het zo voor je, en ik vind dit echt heel aangenaam en goed. Als lezer ga je zo op in het fragment, dus ik vind het heel geslaagd. Taalkundig zou ik wel opletten - het was niet verkeerd of echt storend - storend; maar ik denk dat het eventueel wel een valkuil zou kunnen worden: pas op voor erg lange zinnen. Ik zou voor nog iets meer afwisseling zorgen tussen korte zinnen en lange zinnen. Splits misschien nog iets vaker op. En hou ook altijd de regel van 'versnelling' en 'vertraging' in het achterhoofd. Vertraag/zet de verteltijd stop (veel/lange beschrijvingen), op het moment dat het spannend is of wordt. Je hanteert een heel beschrijvende stijl, dus altijd even uitkijken dat je er niet over gaat,en te veel beschrijft in stukken die minder spanning in zich dragen, daar mag je de tijd verdichten en het beschrijven iets inperken. Deze laatste opmerking is niet echt kritiek, want het stukje is maar heel kort, dus ik weet niet hoe je verder schrijft. Maar wel een tip die ik je nog graag wil meegeven. (:
    Ik vind echt dat je bijzonder mooi schrijft. Alleen nog wat meer aandacht besteden aan je zinsconstructies. Verder heb ik er niet meteen veel op aan te merken. (:



    Super advies, dankjewel.

    Ik ben inderdaad de regels even vergeten terwijl ik het aan het schrijven was ;)


    Sophisticated ignorance, write my curses in cursive...

    Het is erg mooi geschreven en ik zat er weldra direct in. Echter krijg ik nu niet het verliefde gevoel wat je op het begin uitlegde, maar meer een breekbare man.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Lolicia schreef:
    Het is erg mooi geschreven en ik zat er weldra direct in. Echter krijg ik nu niet het verliefde gevoel wat je op het begin uitlegde, maar meer een breekbare man.


    Ja dat is ook deels wat ik wilde bereiken. In de volgende hoofdstukken word het duidelijk dat hij zo breekbaar is omdat hij verliefd op haar is. Dus het staat in verband.
    Thanx voor de reactie!


    Sophisticated ignorance, write my curses in cursive...