• Hi iedereen,

    Ik heb een probleem met de start van mijn verhaal. Ik weet namelijk niet waar ik moet beginnen. Dit is het idee van mijn verhaal:

    Heer de winter is een ongelofelijk machtig man, in zowel de mensen wereld als de magische. Niemand weet precies wie hij is, maar wel is bekend dat hij de meest machtige en gevaarlijke mensen laat bibberen van angst. Verder staat hij bekend om zijn verzameling. Naast kunst en diamanten verzameld hij zeldzame bovennatuurlijke wezens. Wat de meeste mensen niet weten is dat deze "collectestukken" daar zijn uit vrije wil en beschermt worden door de Winter van de rest van de wereld.
    Laura weet al een lange tijd dat er iets anders is aan haar. Ze is behoorlijk antisociaal, is iedere oudejaarsavond ongelofelijk ziek, haar vader is nooit thuis en ze heeft een moestuin waar de planten altijd bloeien (of het seizoen nu goed is of verschrikkelijk slecht). Ze krijgt een brief van de heer de winter waarin ze word uitgenodigd om bij hem de feestdagen door te brengen en hij zegt dat haar vader hierom gevraagd heeft. Aangezien ze haar vader in geen maand heeft gezien besluit ze er maar heen te gaan, vooral omdat ze op oudejaarsavond niet alleen wil zijn. Daar aangekomen word ze de magische wereld van de heer de Winter in gesleurd en ontmoet ze zijn "verzameling". Het verschil tussen haar en de andere collectestukken; Heer de Winter wil haar niet vertellen wat ze is en ze mag niet meer weg.


    Mijn probleem is dat ik niet weet waar ik het verhaal moet beginnen: als ze voor de deur bij de winter staat of het moment dat ze de brief krijgt of op een ander moment? Ook weet ik geen goede inleiding/omschrijving voor op de voorpagina van mijn verhaal.

    Zou iemand mij kunnen helpen?

    [ bericht aangepast op 27 aug 2015 - 19:34 ]


    In my defense, I was left unsupervised.

    Misschien kun je als een soort proloogje doen dat ze die brief krijgt en dan een tijdssprong maken naar het moment dat ze daar aankomt?


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Persoonlijk zou ik denk ik een proloog gebruiken om onmiddellijk spanning te wekken en dan teruggrijpen naar het begin van jouw verhaal, dus dan neem ik aan het moment dat ze de brief krijgt. Dan kan je dus onmiddellijk een spanningsboog inzetten, maar vervolgens een rustige personage opbouw maken, zodat de lezer eerst de personages leert kennen en met hen mee kan leven en een band kan krijgen.


    Happy Birthday my Potter!

    Zelf laat ik een verhaal altijd voorafgaan door een proloog waarin ik een vooruitblik of juist een terugblik verwerk. Gewoon, iets om de lezer lekker te maken, om het eerste hoofdstuk dan wat 'rustiger' te beginnen (in jouw geval dus de brief, of het voor de deur staan). Als jij echter liever helemaal wilt beginnen met de brief, dan is er niemand die zegt dat dit fout is. Er zijn geen regels over hoe je je verhaal moet beginnen en ik zou dus gewoon voor het begin kiezen, waar jij jezelf het fijnst bij voelt. Ik zou wel proberen om het enigszins pakkend te maken, aangezien een goed begin het halve werk is en je eigenlijk een soort visitekaartje afgeeft. Qua beschrijving idem: probeer het interessant en pakkend te maken. :)

    Je verhaallijn zelf klinkt al interessant, dus het moet vast goed komen!


    She's imperfect but she tries

    Dankjewel dit helpt echt!!


    In my defense, I was left unsupervised.