Ik daag iedereen hier uit zijn oudste Quizlet-hoofdstuk hier te placeren.
“Als straf aan alle inwoners van het Capitool”, begon president Paylor. “Omdat ze heel Panem zo lang onderdrukt hebben, zal er een allerlaatste hongerspelen georganiseerd worden, met naaste familieleden van de vorige machthebbers.” Shanaya schrok zich dood. Wat? Hoe konden ze? Hoe waren ze op het idee gekomen? Paylor ging verder. “Dit was niet het idee van mij. Dit was een idee van President Coin. Onze winnaars, Katniss Everdeen, Peeta Mellark, Enobaria Clothe, Beetee Doss Annie Cresta, Lyme Jyon en Haymitch Abernathy hebben hiermee ingestemd. Er is gestemt, en de meerderheid stemde voor ja. Uiteraard niet allemaal. Ik hoop, dat jullie dit begrijpen. De mensen, het grootste deel van onze winnaars, vonden dit een rechtvaardige straf, voor wat hen is aangedaan.” Paylor gaf iedereen de tijd om naar adem te happen. Niemand had dit verwacht, maar Shanaya begreep het. Zij zou zelf naar de spelen moeten gaan. “Ik ga nu de namen van de kinderen luidop voorlezen, die naar de spelen zullen gaan.” Paylors hand gaat naar een papier. Paylor begon.
“De eerste tribuut is… Maryke Sonn.” Een meisje met prachtig blond haar liep naar voor, zelfverzekerd. “Dan gaan we over naar de 2de tribuut… Essie Fynn.” Paylor wilde er duidelijk snel van af zijn, merkte Shanaya op. “Dan gaan we over naar tribuut 3, Hannah-Elena Ivana.” een meisje met prachtig rood haar, mooi in krullen gelegt liep naar voor. “Tijd voor tribuut 4!” riep Paylor luid. “Alice Juano”, een meisje met bruin haar liep naar voor, het podium op om bij Maryke, Essie en Hannah-Elena te gaan staan. De namen vlogen voorbij, de ene tribuut voor de andere tribuut ging naar voor, op weg naar de dood. En voor Shanaya het door had, zat president Paylor al aan tribuut 23. “Michael Ulic!” de zoon van Clara Fly. Zij was een hoofdspelmaker geweest. Daarom dat ze nu opgesloten zat in de gevangenis. Dat was met alle hoge functionarissen van het Capitool zo geweest, zo ook met alle spelmakers. Destijds door president Coin allemaal veroordeeld. “En onze laatste tribuut is…”, zei Paylor. “Shanaya Snow.” Shanaya had het de hele tijd al geweten, dat zij getrokken zou worden. Ze was de kleindochter van president Snow geweest. Het kon gewoon niet anders. Shanaya liep naar voor, ze kon er nu toch niets meer aan doen, dus probeerde ze zelfverzekerd over te komen op alle inwoners. “Wij wensen het grootste succes aan alle tributen. En mogen de kansen ìmmer in uw voordeel zijn!”
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried