• De stelling van deze week luidt:
    Seksuele voorkeur (voorkeur voor een bepaald geslacht of juist niet) moet opgenomen worden in het lesprogramma

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Pretty is just a pretty word.

    Conaway schreef:
    (...)

    Even een domme vraag misschien, maar wat houdt LGBTQ nu precies in?

    OT: Ik vind het zeker goed om te bespreken bij biologie etc. Maar inderdaad niet te veel. Dan leg je juist de focus op dat het anders is.


    Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, Queer c:

    [ bericht aangepast op 5 juli 2015 - 15:16 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Dit vind ik een moeilijke. Ik vind wel dat het besproken moet worden, maar op welke manier, mate en in welke les, dat weet ik niet. Het is wel nodig om er over te spreken, want veel jongeren hebben niet het juiste idee van wat het inhoud en het begrip ervoor is ook nog niet hoog genoeg.


    What would Emma do?

    Ja! Jajajajajajaja, alsjeblieft. Dit roep ik al zo lang! En neem dan alsjeblieft, alsjeblieft niet alleen een regeltje in je tekstboek op met "oh, en homoseksualiteit bestaat ook", maar doe het dan tenminste goed - niet alleen seksuele oriëntaties zouden aan bod moeten komen, zoals hetero-, homo-, bi-, en aseksualiteit, maar ook het feit dat er zoiets als gender bestaat, wat het verschil tussen gender, seksualiteit en geslacht is, enzovoort. De beste manier om iets als volkomen normaal te gaan beschouwen is mensen er informatie over aanbieden. Dingen waar we niets van weten vinden we maar eng en raar, en dat leidt tot allerlei misverstanden en nare situaties op een hoop verschillende niveaus. Het onderwijs verbeteren zou zo'n gigantische stap vooruit zijn voor iedereen, maar al helemaal voor LGBTQ+ jongeren. Geen verwarde tieners meer die serieus denken dat er iets mis is met hen tot ze bij puur toeval op het internet ontdekken dat ze niet de enige zijn die op hun eigen geslacht valt, of zich tot niemand aangetrokken voelt, of zich niet goed voelt in een vrouwelijk lichaam, of wat dan ook. Dat is zo, zó belangrijk.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Conaway schreef:
    (...)

    Even een domme vraag misschien, maar wat houdt LGBTQ nu precies in?

    OT: Ik vind het zeker goed om te bespreken bij biologie etc. Maar inderdaad niet te veel. Dan leg je juist de focus op dat het anders is.

    LGBT is gewoon lesbian, gay, bisexual en transgender. LGBTQ+ staat voor LGBT, plus andere, minder "hokjes"-geaardheden, zoals queer, fluid en questioning. Tenminste, dat is wat ik ervan onthouden heb. Het is in ieder geval breder dan gewoon LGBT, dus. x3


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Eigengrau schreef:
    (...)
    LGBT is gewoon lesbian, gay, bisexual en transgender. LGBTQ+ staat voor LGBT, plus andere, minder "hokjes"-geaardheden, zoals queer, fluid en questioning. Tenminste, dat is wat ik ervan onthouden heb. Het is in ieder geval breder dan gewoon LGBT, dus. x3

    Jup, het is inderdaad langer; LGBTTTQQIAA ;')
    Maar LGBTQ wordt het meest gebruikt.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Larkin schreef:
    (...)

    Liefde tussen een jongen en een meisje wordt toch ook apart behandeld? Waarom vindt jij het absurd om dat dan apart te gaan behandelen? (:

    Ik bedoel daarmee dat wanneer je over liefde in het algemeen praat dat je sowieso elke seksuele voorkeur er in moet verwerken en niet gewoon een les of twee enkel over het LGB gedeelte te praten. Dan lijkt het, zoals al eerder gezegd, dat het om iets speciaals gaat.


    Take me to wonderland

    Dysphoria schreef:
    (...)
    Ik bedoel daarmee dat wanneer je over liefde in het algemeen praat dat je sowieso elke seksuele voorkeur er in moet verwerken en niet gewoon een les of twee enkel over het LGB gedeelte te praten. Dan lijkt het, zoals al eerder gezegd, dat het om iets speciaals gaat.


    Ah ja. Nee, dan snap ik je redenering c:


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Eens. Het mag allemaal wel eens vermeld worden, maar we moeten er nu ook niet over blijven praten zoals we nu doen, want men doet het te veel klinken als iets 'vreemd, speciaals'.
    Verder heb ik het zo niet op labels, je wordt verliefd op personen. Uitzonderingen zijn mogelijk, moet je daar dan meteen een andere naam opplakken?


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Square schreef:
    Ja! Jajajajajajaja, alsjeblieft. Dit roep ik al zo lang! En neem dan alsjeblieft, alsjeblieft niet alleen een regeltje in je tekstboek op met "oh, en homoseksualiteit bestaat ook", maar doe het dan tenminste goed - niet alleen seksuele oriëntaties zouden aan bod moeten komen, zoals hetero-, homo-, bi-, en aseksualiteit, maar ook het feit dat er zoiets als gender bestaat, wat het verschil tussen gender, seksualiteit en geslacht is, enzovoort. De beste manier om iets als volkomen normaal te gaan beschouwen is mensen er informatie over aanbieden. Dingen waar we niets van weten vinden we maar eng en raar, en dat leidt tot allerlei misverstanden en nare situaties op een hoop verschillende niveaus. Het onderwijs verbeteren zou zo'n gigantische stap vooruit zijn voor iedereen, maar al helemaal voor LGBTQ+ jongeren. Geen verwarde tieners meer die serieus denken dat er iets mis is met hen tot ze bij puur toeval op het internet ontdekken dat ze niet de enige zijn die op hun eigen geslacht valt, of zich tot niemand aangetrokken voelt, of zich niet goed voelt in een vrouwelijk lichaam, of wat dan ook. Dat is zo, zó belangrijk.


    Natsu Dragneel`s flames are brighter than my future

    Square schreef:
    Ja! Jajajajajajaja, alsjeblieft. Dit roep ik al zo lang! En neem dan alsjeblieft, alsjeblieft niet alleen een regeltje in je tekstboek op met "oh, en homoseksualiteit bestaat ook", maar doe het dan tenminste goed - niet alleen seksuele oriëntaties zouden aan bod moeten komen, zoals hetero-, homo-, bi-, en aseksualiteit, maar ook het feit dat er zoiets als gender bestaat, wat het verschil tussen gender, seksualiteit en geslacht is, enzovoort. De beste manier om iets als volkomen normaal te gaan beschouwen is mensen er informatie over aanbieden. Dingen waar we niets van weten vinden we maar eng en raar, en dat leidt tot allerlei misverstanden en nare situaties op een hoop verschillende niveaus. Het onderwijs verbeteren zou zo'n gigantische stap vooruit zijn voor iedereen, maar al helemaal voor LGBTQ+ jongeren. Geen verwarde tieners meer die serieus denken dat er iets mis is met hen tot ze bij puur toeval op het internet ontdekken dat ze niet de enige zijn die op hun eigen geslacht valt, of zich tot niemand aangetrokken voelt, of zich niet goed voelt in een vrouwelijk lichaam, of wat dan ook. Dat is zo, zó belangrijk.

    Amen to that.


    Ex astris, sciencia