• Hoi mensen,

    Volgende week begint mijn toetsweek, en een van de vakken die ik in de toetsweek heb is Nederlands. Hierbij hoort een debat, maar het onderwerp hoor ik pas op de dag zelf.

    Hebben jullie nog tips om een debat voor te bereiden, en wat zijn standaardzinnen die je kunt gebruiken op een debat?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Google: 'debat zinnen':

    Heel handige zinnetjes

    Sommige zinnen werken feilloos op uw gesprekspartners. Met bijna 100% garantie stuurt u zo het gespreksonderwerp in de gewenste richting. Is het magie of manipulatie? Dat mag u zelf beoordelen. 5 zinnen van Debat.NL voor dagelijks gebruik.

    1. Los daarvan…
    Het zijn maar 2 woordjes. Maar in een even soepele als galante beweging bestempelen ze de laatste woorden van uw gesprekspartner als te onbelangrijk om op te reageren.

    2. Waar het om gaat….
    Alsof alles wat tot nu toe is gezegd slechts een inleiding is geweest op wat u nu op het punt staat te zeggen. Het is de zin waarmee u zich boven uw
    gesprekspartners uittilt.

    3. Dat is precies wat ik wil zeggen…
    Met zo’n genereus compliment verdooft u uw gesprekspartner. Om vervolgens in uw eigen woorden te zeggen waar het u werkelijk om te doen is.

    4. Als ik het wat breder mag trekken…
    Als u zich in het nauw voelt komen omdat uw gesprekspartner wel erg concreet wordt, is deze zin uw redding. U suggereert ermee het belang van grotere verbanden en verhult een terugtrekkende beweging.

    5. Dat kan ik zo thuis niet uitleggen…
    Als alles faalt is er altijd nog de achterban om achter te verschuilen. U doet expres een beetje zielig. Het verleidt menigeen om alsnog met concessies te komen.
    Waarschuwing: Het zijn allemaal zinnen die een goed debat op inhoud belemmeren. Blijf scherp.

    Here you go.='d Hier vind je nog meer:

    http://www.debat.nl/tips/heel-handige-zinnetjes/


    You were born original, don't die as a copy.

    SPECS schreef:
    Google: 'debat zinnen':

    Heel handige zinnetjes

    Sommige zinnen werken feilloos op uw gesprekspartners. Met bijna 100% garantie stuurt u zo het gespreksonderwerp in de gewenste richting. Is het magie of manipulatie? Dat mag u zelf beoordelen. 5 zinnen van Debat.NL voor dagelijks gebruik.

    1. Los daarvan…
    Het zijn maar 2 woordjes. Maar in een even soepele als galante beweging bestempelen ze de laatste woorden van uw gesprekspartner als te onbelangrijk om op te reageren.

    2. Waar het om gaat….
    Alsof alles wat tot nu toe is gezegd slechts een inleiding is geweest op wat u nu op het punt staat te zeggen. Het is de zin waarmee u zich boven uw
    gesprekspartners uittilt.

    3. Dat is precies wat ik wil zeggen…
    Met zo’n genereus compliment verdooft u uw gesprekspartner. Om vervolgens in uw eigen woorden te zeggen waar het u werkelijk om te doen is.

    4. Als ik het wat breder mag trekken…
    Als u zich in het nauw voelt komen omdat uw gesprekspartner wel erg concreet wordt, is deze zin uw redding. U suggereert ermee het belang van grotere verbanden en verhult een terugtrekkende beweging.

    5. Dat kan ik zo thuis niet uitleggen…
    Als alles faalt is er altijd nog de achterban om achter te verschuilen. U doet expres een beetje zielig. Het verleidt menigeen om alsnog met concessies te komen.
    Waarschuwing: Het zijn allemaal zinnen die een goed debat op inhoud belemmeren. Blijf scherp.

    Here you go.='d Hier vind je nog meer:

    http://www.debat.nl/tips/heel-handige-zinnetjes/



    Thanks! Hier heb ik zeker wat aan.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Kijk de aflevering van de universiteit van Nederland over taal eens. Die bestuderen wij nu voor onze mondelingen en die docent geeft heel veel handige informatie


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Wat ik als tip wil geven, is om de luisteraar als het ware door je verhaal te leiden. Ik weet niet of je ermee bekend bent? Ik bedoel er in ieder geval mee dat je duidelijk bent in wat je verteld en duidelijk aangeeft waar je het over hebt. Wanneer je bijvoorbeeld tweede spreker bent en het jouw beurt is en je wilt weerleggen, zeg dan eerst dat je wilt reageren op hetgeen wat hiervoor gezegd is, wanneer je dat gedaan hebt zeg dan dat je nu het over jouw argument wilt gaan hebben (het beste is om het argument een "label" te geven). Zo is het makkelijk te volgen voor de jury en vergeet je zelf minder snel dingen te vertellen.

    Wat ook redelijk belangrijk is, is om je argument te linken naar het echte leven. Oftewel, geef een alledaags voorbeeld waarop jouw argument van toepassing is. Hierdoor is het makkelijker voor anderen zich iets voor te stellen bij jouw argument wat het argument dan ook weer aanneemlijker maakt.

    [ bericht aangepast op 24 juni 2015 - 19:56 ]


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Je moet er altijd voor zorgen dat je argumenten deugdelijk zijn en dat je ze genoeg kan onderbouwen, zodat het geen waardeloos argument wordt. In de spoiler staat het verschil tussen deugdelijk en ondeugdelijk materiaal uitgelegd. Dit zijn heel belangrijke regels in een discussie, dus ik zou ze toch eens doornemen als ik jou was ^^
    EDIT: ook zeker netjes Nederlands praten (al is dit vooral bij Belgen van toepassing :'D #Guilty)

    2 Deugdelijkheid van de argumentatie

    2.1 DEUGDELIJKE ARGUMENTATIE

    Onze doelstelling blijft logisch en zuiver redeneren. Goede en dus overtuigende argumenten mogen op hun geldigheid worden getoetst: ze zullen die toets doorstaan. Logisch argumenten blijken het sterkst te overtuigen, maar toch maken mensen ook vaak gebruik van emotionele argumentatievormen. Je krijgt een overzicht van de belangrijkste en meest gebruikte vormen.

    2.1.1 De logische of rationele argumentatievormen. (logos)

    Argumentatie op basis van regelmaat
    Door de regelmaat waarmee iets samengaat met iets anders, wordt een oorzakelijk verband gelegd.
    Er zijn twee mogelijkheden:

    - voorspelling (1a): er zijn voldoende waarnemingen geweest om te kunnen stellen dat als A zich voordoet B ook wel zal voorkomen
    bv. Hij ligt te zonnebaden hoewel hij er allergisch voor is. Hij zal morgen wel weer vol rode plekken staan.
    bv. We hebben nog geen toets biologie gehad voor het volgende rapport. Volgende les zal het wel toets zijn.

    - verklaring (1b): hier blikken we even terug, want ook hier zijn er voldoende waarnemingen geweest om te weten dat als B zich voordoet, A wel de verklaring zal zijn.
    bv. Onze resultaten voor die taak zijn zo goed omdat we er hard aan gewerkt hebben.
    bv. Hildes handen zijn verkleumd. Het zal buiten wel koud zijn.


    Argumentatie op basis van regels
    Twee mogelijkheden opnieuw:

    - gedragsregels (2a): deze regels geven aan hoe iemand zich in een bepaalde situatie hoort te gedragen.
    bv. Als je met de auto moet rijden, drink je niet.
    bv. Als je geeuwt, hou je je hand voor je mond.

    - waarderingsregels (2b): zo'n regel drukt een oordeel uit op basis van persoonlijke of andere criteria.
    bv. Je kunt onmogelijk in jeans naar een trouwfeest gaan.
    bv. Schilderijen van Picasso zijn niet mooi.

    Argumentatie op basis van autoriteit (3)
    Om je mening te ondersteunen verwijs je naar iemand die er dezelfde visie op na houdt en met kennis van zaken oordeelt. Je kunt ook verwijzen naar onderzoeken, cijfergegevens…
    bv. De Minister van Arbeid zegt dat de stijging van de werkloosheid in december te wijten is aan seizoensgebonden factoren.
    bv. Volgens de premier gaat onze economie erop achteruit.


    Argumentatie op basis van voorbeeld en analogie
    Hier wordt vergeleken met andere situaties of gegevens.

    - voorbeeld (4a): het getrokken besluit wordt aannemelijk gemaakt door te verwijzen naar een bestaand of fictief voorbeeld.
    bv. Rijden onder invloed is gevaarlijk. Een vriend van mij is zo verongelukt.
    bv. Die opdracht was veel te moeilijk. Zelfs de beste leerling haalde slechts een vijf.

    - analogie (4b): hier wordt de conclusie aannemelijk gemaakt door te verwijzen naar een gelijkaardige situatie waarin dezelfde conclusie werd of zou worden getrokken.
    bv. Je vond het vorige liedje van Clouseau goed. Je zult dus dit liedje ook wel goed vinden.
    bv. Ik ga er nooit meer naartoe. Iedereen lachte me uit. Jij zou toch ook niet meer gaan als je uitgelachen wordt?


    Argumentatie op basis van pragmatische overwegingen (5)
    Hier wordt gewikt en gewogen door na te gaan wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende mogelijkheden.
    bv. We blijven hier overnachten, maar dan zullen we morgenochtend wel snel moeten zijn als we op tijd willen omen. Nu zijn de wegen veel te glad om het nog te wagen.
    bv. Hou toch op met drinken. Je zult je veel beter voelen en je hoeft dan ook niet meer bang te zijn boven de 0,5 pro mille te zitten.


    Cijfers en statistieken (6) (NOTE: Deze is SUPERBELANGRIJK in een debat. zoek ook betrouwbare bronnen van een universiteit bijvoorbeeld.)

    Je kunt je uitspraken ook proberen te bewijzen via cijfers en statistieken, getallen dus die geanalyseerd werden door bijvoorbeeld een ‘Bureau voor Statistiek’.
    bv. Het fileprobleem wordt steeds groter. Volgens een onderzoek van het ministerie van Communicatie en Infrastructuur is het verkeer op de Belgische wegen het afgelopen jaar met 5,7% toegenomen.
    Als je statistieken wilt gebruiken, moeten de cijfers natuurlijk wel kloppen met de werkelijkheid.


    2.1.2 De emotionele of psychologische argumentatievormen

    We zeiden het al: bij een meningsverschil zijn logische argumenten het sterkste wapen. Toch maken mensen vaak gebruik van psychologische middelen om te overtuigen. Ondanks het ontbreken van rationele grond, zullen velen van ons dergelijke argumenten ervaren als redelijk. Vandaar dat we ze in eerste instantie beoordelen als deugdelijk. Pas bij het overdreven gebruik van emotionele argumenten kan van manipulatie worden gesproken. De grens tussen deugdelijk en ondeugdelijk is dus soms moeilijk te trekken.

    We onderscheiden twee soorten:

    - overtuigen op basis van ethos, d.w.z. door te wijzen op de eigen kwaliteiten. Als er een vertrouwensrelatie is tussen spreker en publiek, dan heeft de spreker het makkelijker om zijn standpunt te verdedigen. Een goede spreker zal dus proberen het vertrouwen van zijn publiek te winnen door te wijzen op zijn positie, zijn persoonlijke verdiensten of goede eigenschappen.
    bv. Als advocaat is het mijn plicht de waarheid te doen zegevieren. Ik zal me dan ook geen moeite besparen om deze zaak op te lossen.

    - overtuigen op basis van pathos, d.w.z. inspelen op de gevoelens van het publiek. Mensen laten zich vlug meeslepen door hun gevoelens. Goede sprekers weten dit en kunnen dus op directe of eerder subtiele wijze proberen die gevoelens te bespelen.
    bv. Aan het vandalisme en straatbanditisme moet paal en perk worden gesteld. Jullie moeten weer rustig kunnen ademen op straat. Als hoofd van de politie ben ik ervan overtuigd met het plan dat voorligt, dit doel te bereiken en ik vraag dus jullie vertrouwen.


    2.2 ONDEUGDELIJKE ARGUMENTATIE

    Zuiver redeneren is de doelstelling. Toch weet je uit ervaring dat op dit vlak heel wat verkeerd kan lopen. Vaak worden logos, pathos en ethos door mekaar gebruikt. Bovendien worden soms argumenten gebruikt die aannemelijk lijken, maar het eigenlijk niet zijn. Ook kunnen emotionele argumenten vaak zo sterk gaan doorwegen dat het manipulatie wordt. Dergelijke argumentatievormen dragen dan ook helemaal niet bij tot het oplossen of het uitpraten van een probleem. Integendeel, ze verhinderen dat het gesprek open en eerlijk verloopt en uitloopt op een vergelijk of een aanvaardbare oplossing.

    Enkele veel voorkomende drogredenen.

    1 Als je dit goedkeurt, dan garandeer ik je problemen.
    Als je zelf in het geval was, dan zou je wel anders praten.
    Willen wij niet allemaal dat onze kinderen veilig op straat kunnen spelen?

    Hier worden argumenten naar de persoon of naar de groep gericht, waardoor de argumenten nog weinig met de redenering te maken hebben. M.a.w. hier wordt duidelijk op de man gespeeld in plaats van op de bal.
    In voorbeeld 1 wordt druk uitgeoefend door te verwijzen op minder leuke gevolgen. (1a)
    In voorbeeld 2 wordt direct aangevallen, verdacht gemaakt. (1b)
    In voorbeeld 3 wordt met een retorische vraag ingespeeld op de gevoelens van het publiek. (1c)


    2 Als hij het zegt, zal het wel waar zijn.
    Iemand zonder ervaring kan geen afdelingshoofd worden. Een pas afgestudeerde wordt toch ook geen voorzitter.
    Hij heeft de 'Ontdek de Ster-show' gewonnen. Er staat hem dus een schitterende carrière te wachten als artiest.

    Hier worden goede redeneringsvormen op een foute manier toegepast.
    In voorbeeld 1 wordt op een bedenkelijke manier met autoriteit of deskundigheid gezwaaid. (2a)
    In voorbeeld 2 worden appelen met peren vergeleken en wordt dus analogie foutief toegepast. (2b)
    In voorbeeld 3 wordt een onjuiste oorzaak-gevolg-relatie gelegd. (2c)

    3 Wie niet voor mij is, is tegen mij.

    Als we de realiteit terugbrengen tot een eenvoudige keuze tussen 2 mogelijkheden, dan doen we haar onrecht aan. We verzwijgen immers alle tussenvarianten. We spreken van een vals dilemma. (3)

    4 Belgen zijn dom.

    Dit is een ongeoorloofde veralgemening. Er zijn echt wel uitzonderingen, niet? (4)

    5 Had ik hem laten leven, dan zou hij mij zeker gedood hebben.

    De juistheid van dit argument is niet na; te gaan. We spreken van een argument uit het ongerijmde. (5)

    6 Hij is een goed schrijver omdat hij mooi schrijft.

    Standpunt en argument komen in grote lijnen overeen: een cirkelredenering. (6)

    7 Dus jij beweert dat…
    Eigenlijk ben ik blij dat ik niet geslaagd ben…
    Dat heb ik nooit gezegd…

    Hier wordt gesjoemeld met het taalgebruik door onjuist weer te geven wat de tegenpartij beweert (7a), door dubbelzinnige taal te hanteren (7b), door recht te praten wat krom is (7c)… Hier wordt de taal dus gebruikt om te verbloemen en niet om te verhelderen.

    [ bericht aangepast op 24 juni 2015 - 19:54 ]


    O mia lost elan. Tu isag elythe.

    Jukeboxes schreef:
    Je moet er altijd voor zorgen dat je argumenten deugdelijk zijn en dat je ze genoeg kan onderbouwen, zodat het geen waardeloos argument wordt. In de spoiler staat het verschil tussen deugdelijk en ondeugdelijk materiaal uitgelegd. Dit zijn heel belangrijke regels in een discussie, dus ik zou ze toch eens doornemen als ik jou was ^^
    EDIT: ook zeker netjes Nederlands praten (al is dit vooral bij Belgen van toepassing :'D #Guilty)

    2 Deugdelijkheid van de argumentatie

    2.1 DEUGDELIJKE ARGUMENTATIE

    Onze doelstelling blijft logisch en zuiver redeneren. Goede en dus overtuigende argumenten mogen op hun geldigheid worden getoetst: ze zullen die toets doorstaan. Logisch argumenten blijken het sterkst te overtuigen, maar toch maken mensen ook vaak gebruik van emotionele argumentatievormen. Je krijgt een overzicht van de belangrijkste en meest gebruikte vormen.

    2.1.1 De logische of rationele argumentatievormen. (logos)

    Argumentatie op basis van regelmaat
    Door de regelmaat waarmee iets samengaat met iets anders, wordt een oorzakelijk verband gelegd.
    Er zijn twee mogelijkheden:

    - voorspelling (1a): er zijn voldoende waarnemingen geweest om te kunnen stellen dat als A zich voordoet B ook wel zal voorkomen
    bv. Hij ligt te zonnebaden hoewel hij er allergisch voor is. Hij zal morgen wel weer vol rode plekken staan.
    bv. We hebben nog geen toets biologie gehad voor het volgende rapport. Volgende les zal het wel toets zijn.

    - verklaring (1b): hier blikken we even terug, want ook hier zijn er voldoende waarnemingen geweest om te weten dat als B zich voordoet, A wel de verklaring zal zijn.
    bv. Onze resultaten voor die taak zijn zo goed omdat we er hard aan gewerkt hebben.
    bv. Hildes handen zijn verkleumd. Het zal buiten wel koud zijn.


    Argumentatie op basis van regels
    Twee mogelijkheden opnieuw:

    - gedragsregels (2a): deze regels geven aan hoe iemand zich in een bepaalde situatie hoort te gedragen.
    bv. Als je met de auto moet rijden, drink je niet.
    bv. Als je geeuwt, hou je je hand voor je mond.

    - waarderingsregels (2b): zo'n regel drukt een oordeel uit op basis van persoonlijke of andere criteria.
    bv. Je kunt onmogelijk in jeans naar een trouwfeest gaan.
    bv. Schilderijen van Picasso zijn niet mooi.

    Argumentatie op basis van autoriteit (3)
    Om je mening te ondersteunen verwijs je naar iemand die er dezelfde visie op na houdt en met kennis van zaken oordeelt. Je kunt ook verwijzen naar onderzoeken, cijfergegevens…
    bv. De Minister van Arbeid zegt dat de stijging van de werkloosheid in december te wijten is aan seizoensgebonden factoren.
    bv. Volgens de premier gaat onze economie erop achteruit.


    Argumentatie op basis van voorbeeld en analogie
    Hier wordt vergeleken met andere situaties of gegevens.

    - voorbeeld (4a): het getrokken besluit wordt aannemelijk gemaakt door te verwijzen naar een bestaand of fictief voorbeeld.
    bv. Rijden onder invloed is gevaarlijk. Een vriend van mij is zo verongelukt.
    bv. Die opdracht was veel te moeilijk. Zelfs de beste leerling haalde slechts een vijf.

    - analogie (4b): hier wordt de conclusie aannemelijk gemaakt door te verwijzen naar een gelijkaardige situatie waarin dezelfde conclusie werd of zou worden getrokken.
    bv. Je vond het vorige liedje van Clouseau goed. Je zult dus dit liedje ook wel goed vinden.
    bv. Ik ga er nooit meer naartoe. Iedereen lachte me uit. Jij zou toch ook niet meer gaan als je uitgelachen wordt?


    Argumentatie op basis van pragmatische overwegingen (5)
    Hier wordt gewikt en gewogen door na te gaan wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende mogelijkheden.
    bv. We blijven hier overnachten, maar dan zullen we morgenochtend wel snel moeten zijn als we op tijd willen omen. Nu zijn de wegen veel te glad om het nog te wagen.
    bv. Hou toch op met drinken. Je zult je veel beter voelen en je hoeft dan ook niet meer bang te zijn boven de 0,5 pro mille te zitten.


    Cijfers en statistieken (6) (NOTE: Deze is SUPERBELANGRIJK in een debat. zoek ook betrouwbare bronnen van een universiteit bijvoorbeeld.)

    Je kunt je uitspraken ook proberen te bewijzen via cijfers en statistieken, getallen dus die geanalyseerd werden door bijvoorbeeld een ‘Bureau voor Statistiek’.
    bv. Het fileprobleem wordt steeds groter. Volgens een onderzoek van het ministerie van Communicatie en Infrastructuur is het verkeer op de Belgische wegen het afgelopen jaar met 5,7% toegenomen.
    Als je statistieken wilt gebruiken, moeten de cijfers natuurlijk wel kloppen met de werkelijkheid.


    2.1.2 De emotionele of psychologische argumentatievormen

    We zeiden het al: bij een meningsverschil zijn logische argumenten het sterkste wapen. Toch maken mensen vaak gebruik van psychologische middelen om te overtuigen. Ondanks het ontbreken van rationele grond, zullen velen van ons dergelijke argumenten ervaren als redelijk. Vandaar dat we ze in eerste instantie beoordelen als deugdelijk. Pas bij het overdreven gebruik van emotionele argumenten kan van manipulatie worden gesproken. De grens tussen deugdelijk en ondeugdelijk is dus soms moeilijk te trekken.

    We onderscheiden twee soorten:

    - overtuigen op basis van ethos, d.w.z. door te wijzen op de eigen kwaliteiten. Als er een vertrouwensrelatie is tussen spreker en publiek, dan heeft de spreker het makkelijker om zijn standpunt te verdedigen. Een goede spreker zal dus proberen het vertrouwen van zijn publiek te winnen door te wijzen op zijn positie, zijn persoonlijke verdiensten of goede eigenschappen.
    bv. Als advocaat is het mijn plicht de waarheid te doen zegevieren. Ik zal me dan ook geen moeite besparen om deze zaak op te lossen.

    - overtuigen op basis van pathos, d.w.z. inspelen op de gevoelens van het publiek. Mensen laten zich vlug meeslepen door hun gevoelens. Goede sprekers weten dit en kunnen dus op directe of eerder subtiele wijze proberen die gevoelens te bespelen.
    bv. Aan het vandalisme en straatbanditisme moet paal en perk worden gesteld. Jullie moeten weer rustig kunnen ademen op straat. Als hoofd van de politie ben ik ervan overtuigd met het plan dat voorligt, dit doel te bereiken en ik vraag dus jullie vertrouwen.


    2.2 ONDEUGDELIJKE ARGUMENTATIE

    Zuiver redeneren is de doelstelling. Toch weet je uit ervaring dat op dit vlak heel wat verkeerd kan lopen. Vaak worden logos, pathos en ethos door mekaar gebruikt. Bovendien worden soms argumenten gebruikt die aannemelijk lijken, maar het eigenlijk niet zijn. Ook kunnen emotionele argumenten vaak zo sterk gaan doorwegen dat het manipulatie wordt. Dergelijke argumentatievormen dragen dan ook helemaal niet bij tot het oplossen of het uitpraten van een probleem. Integendeel, ze verhinderen dat het gesprek open en eerlijk verloopt en uitloopt op een vergelijk of een aanvaardbare oplossing.

    Enkele veel voorkomende drogredenen.

    1 Als je dit goedkeurt, dan garandeer ik je problemen.
    Als je zelf in het geval was, dan zou je wel anders praten.
    Willen wij niet allemaal dat onze kinderen veilig op straat kunnen spelen?

    Hier worden argumenten naar de persoon of naar de groep gericht, waardoor de argumenten nog weinig met de redenering te maken hebben. M.a.w. hier wordt duidelijk op de man gespeeld in plaats van op de bal.
    In voorbeeld 1 wordt druk uitgeoefend door te verwijzen op minder leuke gevolgen. (1a)
    In voorbeeld 2 wordt direct aangevallen, verdacht gemaakt. (1b)
    In voorbeeld 3 wordt met een retorische vraag ingespeeld op de gevoelens van het publiek. (1c)


    2 Als hij het zegt, zal het wel waar zijn.
    Iemand zonder ervaring kan geen afdelingshoofd worden. Een pas afgestudeerde wordt toch ook geen voorzitter.
    Hij heeft de 'Ontdek de Ster-show' gewonnen. Er staat hem dus een schitterende carrière te wachten als artiest.

    Hier worden goede redeneringsvormen op een foute manier toegepast.
    In voorbeeld 1 wordt op een bedenkelijke manier met autoriteit of deskundigheid gezwaaid. (2a)
    In voorbeeld 2 worden appelen met peren vergeleken en wordt dus analogie foutief toegepast. (2b)
    In voorbeeld 3 wordt een onjuiste oorzaak-gevolg-relatie gelegd. (2c)

    3 Wie niet voor mij is, is tegen mij.

    Als we de realiteit terugbrengen tot een eenvoudige keuze tussen 2 mogelijkheden, dan doen we haar onrecht aan. We verzwijgen immers alle tussenvarianten. We spreken van een vals dilemma. (3)

    4 Belgen zijn dom.

    Dit is een ongeoorloofde veralgemening. Er zijn echt wel uitzonderingen, niet? (4)

    5 Had ik hem laten leven, dan zou hij mij zeker gedood hebben.

    De juistheid van dit argument is niet na; te gaan. We spreken van een argument uit het ongerijmde. (5)

    6 Hij is een goed schrijver omdat hij mooi schrijft.

    Standpunt en argument komen in grote lijnen overeen: een cirkelredenering. (6)

    7 Dus jij beweert dat…
    Eigenlijk ben ik blij dat ik niet geslaagd ben…
    Dat heb ik nooit gezegd…

    Hier wordt gesjoemeld met het taalgebruik door onjuist weer te geven wat de tegenpartij beweert (7a), door dubbelzinnige taal te hanteren (7b), door recht te praten wat krom is (7c)… Hier wordt de taal dus gebruikt om te verbloemen en niet om te verhelderen.



    Wow, dat is een lap tekst.


    Bedankt voor de tips allemaal!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Lupton schreef:
    (...)


    Wow, dat is een lap tekst.


    Bedankt voor de tips allemaal!

    Dat moest ik leren voor mijn examen, jij moet er enkel rekening mee houden :'D


    O mia lost elan. Tu isag elythe.

    Ik maakte altijd gebruik van het trucje om mijn mond te houden, te luisteren naar de tegenstanders en als een leeuw die achter zijn prooi aanzit erop te springen zodra er iets wordt gezegd dat niet klopt. :'D


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Tigresse schreef:
    Ik maakte altijd gebruik van het trucje om mijn mond te houden, te luisteren naar de tegenstanders en als een leeuw die achter zijn prooi aanzit erop te springen zodra er iets wordt gezegd dat niet klopt. :'D


    Maar, hoe moet ik weten of iets niet klopt of wel? Ik kan me niet voorbereiden :')


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Lupton schreef:
    (...)

    Maar, hoe moet ik weten of iets niet klopt of wel? Ik kan me niet voorbereiden :')


    Gewoon, als je weet dat iets niet klopt -- uit voorkennis of zo, kan je dat trucje toepassen. ^^


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik heb niet echt aanvullende tips over argumenten of standaardzinnen, maar houding kan ook veel doen ^^!
    Zorg ervoor dat je een beetje zelfverzekerd zit (of staat). Een rechte rug en schouders ontspannen. Niet te veel aan dingen friemelen of met je voet tikken bijvoorbeeld, dat geeft vaak aan dat een persoon nerveus is. En 'praten' met je handen kan ook helpen, omdat je dan minder stil staat of zit.
    Succes met je toetsweek c:.


    Seasons will change, but I shall remain

    Serenata schreef:
    Ik heb niet echt aanvullende tips over argumenten of standaardzinnen, maar houding kan ook veel doen ^^!
    Zorg ervoor dat je een beetje zelfverzekerd zit (of staat). Een rechte rug en schouders ontspannen. Niet te veel aan dingen friemelen of met je voet tikken bijvoorbeeld, dat geeft vaak aan dat een persoon nerveus is. En 'praten' met je handen kan ook helpen, omdat je dan minder stil staat of zit.
    Succes met je toetsweek c:.


    Dankjewel!

    Haha, ik friemel altijd maar dan let ik even op dat ik dat niet doe haha. Praten met m'n handen doe ik altijd, ik kan gewoon niet stilzitten haha


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Lupton schreef:
    (...)

    Maar, hoe moet ik weten of iets niet klopt of wel? Ik kan me niet voorbereiden :')


    Wat Leah zegt. Vooral bij een argument dat zwak is, kun je dat gebruiken. Als iets twijfelachtig klinkt, kun je daar bijvoorbeeld ook op doorvragen.
    Ik vind het trouwens wel vreemd dat je pas op de dag zelf het onderwerp weet, maar dat even terzijde.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Serenata schreef:
    Ik heb niet echt aanvullende tips over argumenten of standaardzinnen, maar houding kan ook veel doen ^^!
    Zorg ervoor dat je een beetje zelfverzekerd zit (of staat). Een rechte rug en schouders ontspannen. Niet te veel aan dingen friemelen of met je voet tikken bijvoorbeeld, dat geeft vaak aan dat een persoon nerveus is. En 'praten' met je handen kan ook helpen, omdat je dan minder stil staat of zit.
    Succes met je toetsweek c:.

    Dit, en hierbij wil ik nog aanvullen:
    - Knieën niet op slot zetten, maar lichtjes gebogen houden
    - Voeten ongeveer op lijn met schouders
    - Niet telkens op één been gaan leunen (dat doen veel meiden)
    - Ademhalen door je buik (ik weet niet of je dit ooit geleerd hebt, maar het is dus belangrijk dat je ademhaling laag zit en niet hoog. Je kan een hoge ademhaling herkennen aan schouders die op en neer gaan, en een lage bij het uitzetten van de buik bij inademen)
    - Gebruik goede intonatie, praat duidelijk en articuleer goed

    Misschien kan je ook wat leren door te observeren. Je kan bijvoorbeeld eens een stukje van de finale van de debatwedstrijd 'Op weg naar het Lagerhuis' van dit jaar te kijken. Hierbij zitten echt geweldig goede sprekers (nu niet hopeloos worden omdat ze zo goed zijn, hè?), die het wel al hadden voorbereid (voor de stellingen was immers kennis nodig). Je kan dan meteen op hun houding en intonatie letten.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…





    Deze filmpjes even goed bekijken en dan heb je al een voorsprong


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one